• Agnes mamma

Vad bör man/bör man inte äta när man har PCO?

Jag förstår verkligen inte vad jag har tänkt med innan men det var först igår som det slog mig att jag faktiskt har PCO. Eftersom jag verkar ha äl när jag inte vill ha det och bli gravid på en gång så har jag ingen äl när jag väl vill bli gravid. Hur kunde man glömma en sån sak? Jag gick ju inte igenom en IVF bara för skojs skull. Det finns ju alltid en orsak
    Men nu verkar det som om problemet har dykt upp igen. Har gått upp ganska mycket i vikt igen och en del andra symtom passar så bra in på det, som depression och annat skit. Så nu kanske det kommer att dröja innan det blir ett syskon till min dotter.
    Men jag läste däremot i en artikel om att man ska undvika att äta snabba kolhydrater om man har PCO. Vad är det mer man ska undvika att äta och vad SKA man äta för att underlätta det hela?? Jag vill kunna gå ner i vikt snabbt och börja få min kropp att fungera någorlunda normalt igen.

Snälla hjälp mig med detta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-16 12:29
    Nu har jag även ringt gyn för att be om att få göra ett vul så att jag ser hur det egentligen stå till i min kropp just nu.

• Svar på tråden Vad bör man/bör man inte äta när man har PCO?
  • merän9månader
    Agnes mamma skrev 2011-06-16 08:55:03 följande:
    Jag förstår verkligen inte vad jag har tänkt med innan men det var först igår som det slog mig att jag faktiskt har PCO. Eftersom jag verkar ha äl när jag inte vill ha det och bli gravid på en gång så har jag ingen äl när jag väl vill bli gravid. Hur kunde man glömma en sån sak? Jag gick ju inte igenom en IVF bara för skojs skull. Det finns ju alltid en orsak
    Men nu verkar det som om problemet har dykt upp igen. Har gått upp ganska mycket i vikt igen och en del andra symtom passar så bra in på det, som depression och annat skit. Så nu kanske det kommer att dröja innan det blir ett syskon till min dotter.
    Men jag läste däremot i en artikel om att man ska undvika att äta snabba kolhydrater om man har PCO. Vad är det mer man ska undvika att äta och vad SKA man äta för att underlätta det hela?? Jag vill kunna gå ner i vikt snabbt och börja få min kropp att fungera någorlunda normalt igen.

Snälla hjälp mig med detta.
    Hej =) LCHF har jag hört att man kan äta som diet, det är nästan inga kolhydrater. Man går ner i vikt. Att du gått upp i vikt kan ha blivit en rubbning. Så var det för mig. Jag gick ner 25 kg från att ha mens 1-2ggr per år tills varje månad fast mellan 26-47 dagar så har inte heller alltid ÄL vi kämpar för den första bebben ska komma :S Det är trögt. 

Hoppas ni fixar det snart =)
    Kramar
  • Agnes mamma

merän9månader: LCHF? Vad är det för nånting?
    Lycka till med den första och hoppas att det tar sig snart:).

Kram på dig oxå:)

• jennyHI

LCHF eller GI skall vara bra. Och prata med läkarn om metformin så att du får regelbundna cykler och ÄL.

• JWN

Mig har det hjälpt att äta enligt GI eller LCHF
    Det vill säga att utesluta snabba kolhydrater enligt GI eller som i LCHF alla kolhydrater
     Och framför allt allt socker.

Jag har alla tre gånger jag ätit enligt detta tappat typ 10 kilo på 10 veckor utan att träna, bara lägga om kosten.

Svar på tråden Vad bör man/bör man inte äta när man har PCO?