• pegafo09

Finns det fler än jag som är överviktig och gravid?

Ja, det är som frågan lyder =)
    Känns ibland inte som att jag "hör hemma" bland andra föräldrar och gravida eftersom jag är överviktig. Jag är inte mycket överviktig men extra kilon har jag ju =) Alla andra mammor och gravida jag träffat är smala och ser ut som den typiska svensken :P har absolut inget emot smala människor men det känns som att vi som är överviktiga inte syns så ofta ute.. För jag har aldrig sett en enda mamma eller gravid som är i den större viktklassen, om man kan säga så =)

Är jag ensam? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-29 23:40
    Här har vi vår BF lista =)

Nicholasmamma - bf 18 aug (tredje barnet, en pojke)
    karto682 - bf 28 augusti (första barnet)
    pegafo09 - bf 27 september (andra barnet, en flicka)
    annat82 - bf 17 oktober (andra barnet, flicka)
    MammaMia88 - bf 2 november (andra barnet, flicka)
    sunatet - bf 3 november (första barnet)
    Sara 86 - bf 11 november (första barnet)
    Amye - bf 2 dec (femte barnet)
    firepuzz - bf 3 december (första barnet)
    xMariax - bf 24 december (första barnet)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-01 10:07
    Sara 86 - bf 18 november (första barnet)
    Morsan83 - bf 20 november (fjärde barnet)
    Mari78 m pojktriss - bf 21 december (fjärde barnet)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-01 10:37
    Johannniii - bf 18 december (första barnet)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-03 09:37
    SISTA UPPDATERINGEN NU! =)

Hattifnatt89- bf 25 juli (första barnet)
    Love11- Bf 5 november (första barnet, en pojke)
    luundgren - bf 23 november (första barnet)
    Lovileia - bf 9 dec (andra barnet)
    Johannniii - bf 18 december (första barnet)
    Jarran - bf 27 december (första barnet)
    Bumbi 84- Bf 17 januari (4:e barnet)
    emmelie98- BF 13 september ( 3:e barnet )

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-03 21:59
    Hattifnatt89- BF 25 juli (första barnet)
    Nicholasmamma - BF 18 augusti (tredje barnet, en pojke)
    karto682 - BF 28 augusti (första barnet)
    emmelie98- BF 13 september (tredje barnet)
    pegafo09 - BF 27 september (andra barnet, en flicka)
    annat82 - BF 17 oktober (andra barnet, flicka)
    MammaMia88 - BF 2 november (andra barnet, flicka)
    sunatet - BF 3 november (första barnet)
    Love11- BF 5 november (första barnet, en pojke)
    Sara 86 - BF 18 november (första barnet)
    Morsan83 - BF 20 november (fjärde barnet)
    luundgren - BF 23 november (första barnet)
    Amye - BF 2 december (femte barnet)
    firepuzz - BF 3 december (första barnet)
    Lovileia - BF 9 december (andra barnet)
    Johannniii - BF 18 december (första barnet)
    Mari78 m pojktriss - BF 21 december (fjärde barnet)
    xMariax - BF 24 december (första barnet)
    Jarran - BF 27 december (första barnet)
    Bumbi 84- BF 17 januari (fjärde barnet)
    samban - BF 28 januari (första barnet)

• Svar på tråden Finns det fler än jag som är överviktig och gravid?
  • Sara 86
    Orchidea skrev 2013-02-01 19:59:53 följande:
    En fråga till er. När började det synas på er att ni var gravida?
    Jag är i v.15 nu och har gått ner ca 3kg sedan inskrivningen, men känner att magen är liksom mycket mer spänd än innan. Fläsket är fastare typ.
    På mig syns det säger alla.. Kan slänga upp en bild sen :)

Ja det är ju fastare än vanligt :) vilket är skönt ju..hihi
    Carrossk skrev 2013-02-01 21:41:25 följande:
    Sara 86: ja det är jätte intressant. Oj skulle inte klara av att jobba inom psyk, måste vara tufft.

Ja jag tror att den växer en del just nu. Har säkert samlat lite vätska. Bara att hoppas att det inte fortsätter i samma takt då lär man ha gått upp över 20 kg vid förlossningen. Ligger på +3,5 nu så det är väl helt oki i denna vecka.

Tror det är bra att de får en mjuk start. Malte kommer gå 15/timmar i veckan redan från inskolningen fram till juni sen samma sak efter sommaren. Han har inte fått någon plats ännu. Ringde i går och hörde mig för, får se när de har fixat något. Så tyvärr får vi inte de två vi ville ha. Har inte hört något om det tredje valet heller så vi får vänta och se helt enkelt.

Han var 53 cm och vägde 3990 gram. Båda jag och hans far var 54 långa och vägde kring 3,8-4 kg.

Orchidea: på mig ser man inte någon bebismage ännu och gick precis in i V.23. Men vet att det dröjde till över V.25 med sonen.
    Ja det är tufft, därför sa jag upp mig och skolade om mig till det yrke jag alltid drömt om :)

Ah vad tråkigt :/ Vi fick vårt första handsval och jag är supernöjd! :)
    Men det blir säkert bra ändå för er :)

Ni var väl rätt normal stora, både jag och willes pappa var små ca 2800 och 47långa (jag en månad för tidig pga havandeskasförgitn) 

Vart bor ni?

• Carrossk

Sara86: vi bor i Norrköping. Du då?

Ja jag hoppas att vi blir nöjda ändå med den plats han får :).

Oj vilken fin och stor mage du har fått redan :). Så härligt. Min har börjat komma nu faktiskt men långt ifrån en bebismage :).
    Men den är här om någon vecka :D

• Sara 86
    Carrossk skrev 2013-02-02 16:40:00 följande:
    Sara86: vi bor i Norrköping. Du då?

Ja jag hoppas att vi blir nöjda ändå med den plats han får :).

Oj vilken fin och stor mage du har fått redan :). Så härligt. Min har börjat komma nu faktiskt men långt ifrån en bebismage :).
    Men den är här om någon vecka :D
    Bor i Halmstad.

Det blir säkert kanon :)

Ja den kom tidigt, var inte alls så med Wille, då var det deg rätt länge. Denna gången så har den blivit mer fast och rund direkt. Inte lätt och dölja och jag som skulle vänta till efter UL :P

Hehe det är den säkert, alla är vi fina på våra vis 
  • Carrossk

Sara86: förstår att du ville vänta till efter UL. Men samtidig mysigt att få en fin mage snabbt. Trodde det skulle gå fort andra gången men det gjorde det inte :)

• Sara 86

Ja visserligen är det det, men jag hade velat veta att allt ä'r som det ska innan allmänheten får veta så att säga, känns lite bättre då.
    Men men :)

Åh nu har min lille pojke fått hög feber, tänder på G igen, han brukar få 40 grader då i någon dag och sen ha lätt feber i ngn vecka, så hopplöst. Hoppas abra det är tänderna och inget annat. Tråkigt dock är själv nu med och har flera obligatoriska träffar på skolan  denna veckan :/ Men mamma är snäll och ställer upp och passar.
    Inte lätt när man är själv mycket o få ihop det men det får ju gå. (Sambon jobbar borta 3v, hemma 1 v)

• Carrossk

Oj stackars liten. Hoppas han snart mår bättre. Jag förstår att det måste vara jätte jobbigt när du är hemma själv med sonen.
    Här var man hemma själv ons-tors i förra veckan. Och sonen fick feber efter sprutorna så det är lite kämpigt att vara själv då när han var dåligt. Men det gick bra ändå. Vet inte hur man skulle klara det om sambon låg borta så många dagar, men förmodar att man kommer in i en bra rutin.

Hur känner du inför nästa bebis och att ta hand om två små själv under så långa perioder?

• Sara 86
    Carrossk skrev 2013-02-04 11:11:00 följande:
    Oj stackars liten. Hoppas han snart mår bättre. Jag förstår att det måste vara jätte jobbigt när du är hemma själv med sonen.
    Här var man hemma själv ons-tors i förra veckan. Och sonen fick feber efter sprutorna så det är lite kämpigt att vara själv då när han var dåligt. Men det gick bra ändå. Vet inte hur man skulle klara det om sambon låg borta så många dagar, men förmodar att man kommer in i en bra rutin.

Hur känner du inför nästa bebis och att ta hand om två små själv under så långa perioder?
    Nej man hittar sin rutin men det kan va kämpigt när det kör ihop sig.

ja du det får ju gå :P Har ju valt det sjkälv men att plugga med två små kan ju bli spännande sen..

Ja inte lätt när dem små blir sjuka.

Har din man ett "vanligt jobb"(7-16) typ :P 
  • Carrossk

Ja det är klart att man hittar en rutin men det blir säkert kämpigt ett tag. Fast så är det nog oavsett om man är själv med barnen eller inte. Eftersom den äldsta inte är så gammal när den nya bebisen kommer.

Ja han har ett 7-16 jobb så det är jättebra eftersom jag jobbar så oregelbundet och även helger. Hade varit svårare att få ihop det annars när vi båda väl jobbar :).

• MammaMia88

Den 13de på BF+2 fick vi vår Josefina

Förlossningen var bland det enklaste jag varit med om, hade ont i typ en halvtimme-timme totalt och tog 4 minuter att krysta :-O Var och är fortfarande väldigt chockad över att allt gick så smidigt, inte behövdes det sys nåt heller. Men kanske inte konstigt med tanke på att storasyster var betydligt större än Fina

• Sara 86
    MammaMia88 skrev 2013-02-23 13:02:42 följande:
    Den 13de på BF+2 fick vi vår Josefina

Förlossningen var bland det enklaste jag varit med om, hade ont i typ en halvtimme-timme totalt och tog 4 minuter att krysta :-O Var och är fortfarande väldigt chockad över att allt gick så smidigt, inte behövdes det sys nåt heller. Men kanske inte konstigt med tanke på att storasyster var betydligt större än Fina
    Grattis :)

Helt glömt av familjeliv på ett tag, varit så sjukt mycket i skolan och lilleman har varit sjuk från o till i 3 v, suck!

påtal om annat. Tror jag börjat känna av foglossningen, hade det aldrig med första men nu verkar det vara så med andra. Gör sjukt ont i "pubisbenet" och  även sittknölarna, fast jag knappt sitter, sen strålar det ut mot bäckenet. När jag har googlat mig fram så tyder allt på just foglossning. Men finns det ngn hjälp av få? vad kan jag isf göra själv? Detta är hemskt :/

• Carrossk

Sara 86: ta kontakt med sjukgymnast de kan hjälpa till med övningar och kanske andra hjälpmedel.
    Har själv ont i höger skinka det pulserar och hugger. Kan vara ischias eller fogarna men svårt att veta riktigt.

• Sourz

Är i vecka 16 och ser inte alls gravid ut. Bebisen gömmer sig i magen. Har en valk ovanför naveln bara så jag ser fortfarande bara överviktig ut:(

• luundgren
    Sara 86 skrev 2013-02-24 08:34:39 följande:
    Grattis :)

Helt glömt av familjeliv på ett tag, varit så sjukt mycket i skolan och lilleman har varit sjuk från o till i 3 v, suck!

påtal om annat. Tror jag börjat känna av foglossningen, hade det aldrig med första men nu verkar det vara så med andra. Gör sjukt ont i "pubisbenet" och  även sittknölarna, fast jag knappt sitter, sen strålar det ut mot bäckenet. När jag har googlat mig fram så tyder allt på just foglossning. Men finns det ngn hjälp av få? vad kan jag isf göra själv? Detta är hemskt :/

Jag ha haft foglossning (igen) sen v 18 typ, är som sagt var andra gången för ja hade de me lilleman också.
    Kan väll säga att det går inte göra så mycke åt de, men man kan göra lite övningar för att inte de ska bli värre.
    Lägg dig på rygg på halvhårt underlag, dra upp benen så dom blir typ "^" om du förstår?
    Sen trycker du med magen ner nedersta delen av ryggen mot underlaget och håll en stund, släpp upp.
    Otroligt skönt om du har ryggsmärtor, och värma en värmepåse och lägga är riktigt skönt!
    Ligg inte för länge för då får du JÄÄTTE svårt å ta dig upp sen, men rör dig inte för mycke heller.
    Jag har ont i både rygg, svanskota och "murrbenet"=symfysen.
    Mot symfysen har jag inget tips faktiskt, det är som bara låta de vara.. Men att inte lyfta och böka på så mycke, men ändå inte ligga ner hela dagarna. Sitta är inte bra alls i mitt tycke.
    Sen att bada är underbart för de känns inte alls av i kroppen, speciellt i varmbad=) Hoppas du slipper grov foglossning, för det är inte roligt alls!      
  • Sara 86

Precis kommit hem från UL, Det väntas en pojke som är beräknas till den 31/7 <3
    Känns väldigt bra :) 

Svar på tråden Finns det fler än jag som är överviktig och gravid?