• Tummelisa

Potträning bakslag - gör vi rätt?

Kort bakgrund: Sonen fick en potta när han var ca 1.5år, mest för att bekanta sig. Suttit på den ibland när det passat, tex ofta innna han ska hoppa i badet och ändå varit naken. Han har både kissat och bajsat på den och allt har gått bra. Det vanliga har ändå varit att vi haft blöja på honom både hemma och borta.

Potträning: För ca en månad sen (han är 2.5 nu), så inledde vi lite mer "seriös träning". Tänkt nu när det börjar vara sommar, får sonen gå utan blöja (naken eller med byxor) så ofta det går när vi är hemma. Har också lite då och då varit torr i blöjan när han vaknat så då har jag satt honom på pottan.

Gick bra först, men sen inträffade ett par olyckor. Nån gång hann han på pottan, men fick inte ner byxorna riktigt så det kom kiss på dem. Nån gång var han ute på gården med sambon, försökte springa in på pottan, men ytterdörren på framsidan var låst, så det kom i byxorna. Sonen vart ledsen, men vi avdramatiserade det hela och sa bara med lättsam röst att "äsch, det gör inget, ibland blir det en olycka, vi torkar upp det".

Sen efter det vill han inte gå på potta och helst inte vara utan blöjor alls. Lyckas man locka honom att ta av så kissar han "hellre" på golvet. Ville helst inte lägga ner träning helt, men vill inte bara hålla på att strida om det och göra det till en kamp heller. Så nu har jag gjort så att han får kissa på pottan på mornarna när han nystigit upp och sen satt på ny blöja (är blöjan torr VET jag ju att han är kissnödig). I övrigt har jag inte öht frågat om att gå på potta eller tagit av honom blöjan.

Första morgonen var det rent strid, säkert 20min, som han spratlade och ville gå iväg (och kissa i nåt hörn?), han sa "jag vill inte kissa" och jag försökte förklara med lugn och bestämd röst att "jo varje morgon när man stiger upp får man prova sitta på pottan, kommer det inget så gör det inget", men tillslut var han så nödig att han började kissa i min famn och då lyfte jag bara ner honom på pottan och han kissade i den. Lite mindre kamp igår och i morse (sen han sett sin stora apa "kissa" på pottan så satte han sig frivilligt utan att protestera.

Såå... tycker ni det är rätt metod att vara lite hård på att han ska gå varje morgon, och låta det vara i övrigt ett tag?
    Eller borde jag låta det vara helt ända tills han självmant frågar om pottan igen?
    Eller kan jag gott vara lite envis i övrigt också och försöka ha honom utan blöja och få honom att gå på pottan även om han protesterar?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Potträning bakslag - gör vi rätt?
  • pojkens

vi har just nu denna blöjfriperiod/potträningsperiod. 
    Jag satt igång en ny period av blöjfri hemma under helgen som gick ganska bra. Och nu vill sonen (2.5) inte ha blöja längre. Men saken är att han är långtifrån bra på att säga till i tid. På dagis hade han idag kissat 4 ggr, och då hade de suttit på toaletten 10-15 minuter innan, fast inget kom, coh sen kom allt i byxorna. Och han säger inte till då heller utan leker vidare....

Så jag vet itne hur man ska göra. Vill gärna sno åt mig lite av råden. Förösker låta honom vara utan blöja nu och säga positiva saker varje gång det går bra. men samtidigt är det snudd på omöjligt att ha 4-5 ombyten varje dag pga att han inte säger till......

tips? 

• augustisten
    vittra skrev 2011-06-16 17:37:31 följande:
    Enligt egen erfarenhet är det just den åldern (hör väl till trotsen) som de gärna vill försöka styra över allt möjligt, mamma, pappa, omgivningen, men också just sådant som kissblåsan och annat inom den egna kroppen. Vår dotter var redan torr sedan länge så antar att det märktes särskilt tydligt på henne. Hon togvägrade, envisades och skrek jag VILL inte kissa!!!!! oavsett hur kissnödig hon må ha varit. Jag tycker att man i det läget har två alternativ. Låt barnet lära sig detta på egen hand och ta att det blir kiss överallt en period, kanske en dag eller kanske flera veckor... Eller var lite envis du också och förklara att man inte alltid kan få som man vill och är blåsan full av kiss så måste det faktiskt ut någon gång. Så enkelt är det. Det är en hård lärdom för somliga barn att inse detta, oavsett vad, även att man måste tömma blåsan emellanåt, mitt i lek ibland, och trots att man verkligen absolut inte vill kissa just då.

Däremot anser jag inte att lösningen är att återgå till blöja.

Fast det är ju ganska stor skillnad om den här perioden kommer när barnet redan varit helt torrt ett tag - eller om det är precis i början av att lära sig och ännu inte slutat med blöjor helt. I det första fallet skulle jag inte heller börja med blöjor igen, men i det andra fallet skulle jag nog avvakta lite så att det inte blir onödiga låsningar. Men det beror ju som sagt lite på hur barnets personlighet är också.

Att som ts vilja att barnet går på pottan innan det får blöja på morgonen låter helt okej för mig, så skulle jag nog också göra... men inte óm det blev en allt för stor grej av det. För min erfarenhet är att det sällan kommer något bra ur sådana riktiga maktkamper utan att det är bättre att låta det lugna sig lite då.

• Tummelisa
    Linnea84a skrev 2011-06-16 16:39:57 följande:
    ja jag har pott tränat mina men ibland så blir det bakslag och då har jag väntat tills de har velat igen, finns ingen anledning när de faktiskt BARA är 2½ år att stressa fram det...min kille håller på just nu, han vill inte ha blöja, han vill gå på toaletten men det sker fortfarande många olyckor. Min första pojk blev blöj fri när han var 2 år å 4 månader, den andra som håller på nu blir 3 i oktober.
    Jag hade aldrig tvingat mina barn, däremot uppmuntra!!
    Tyvär som med det mesta andra som hör barn till så *tävlar* varenda morsa om sina ungar nu, han var si å så gammal när han gjorde det, si å så gammal när han fick gröt första ggn mm...Han lär INTE vara den enda 2½ åringen på förskola med blöja!!
    Det e samma med föräldrar som tvingar sina barn att ligga i egna sängar mm...det kommer! inte kommer barnet sova hos sin mamma när han är 10 år iaf å inte lär de kissa i blöja när det är 6 år(om de e friska vill säga)
    Men de klart enligt Fl så e man ju en bättre mamma om ungen e blöjfri när den är 1....

Nä jag tycker faktiskt inte alls att jag stressar, och anser absolut inte att jag tävlar. Jag vill göra vad som är bäst för vår pojk och för oss. Men jag tycker inte heller att 2.5 är en extremt låg ålder för att prova blöjfrihet. Sommaren känns som en bra tid då det är mer praktiskt då. Och han har som sagt under ett års tid provat sitta på pottan och både kissat och bajsat då och då helt utan krav, så det kändes som att han var ganska redo.

Verkar ju finnas lite olika åsikter (kanske eftersom barnen är olika). Vissa har kunnat låta barnen styra helt själva, barnen har plötsligt en dag bestämt att de inte vill ha blöja längre utan gå på potta och klarat detta bra. Vissa andra har fått pusha lite mer och sagt att "nu börjar det vara dags att träna utan blöja, nu tar vi av den" och också fått påminna sina barn att "nu är det dags att prova kissa för det var ett bra tag sen sist".

Är ju också ganska jämt i omröstningen. 43% tycker släpp det (under en period eller tills han frågar efter att prova igen), 40% tycker var lite envis låt honomprova utan och 17% tycker att kör potta på morgonen, men skippa resten ett tag.

• vittra
    augustisten skrev 2011-06-16 21:21:18 följande:

Fast det är ju ganska stor skillnad om den här perioden kommer när barnet redan varit helt torrt ett tag - eller om det är precis i början av att lära sig och ännu inte slutat med blöjor helt. I det första fallet skulle jag inte heller börja med blöjor igen, men i det andra fallet skulle jag nog avvakta lite så att det inte blir onödiga låsningar. Men det beror ju som sagt lite på hur barnets personlighet är också.

Att som ts vilja att barnet går på pottan innan det får blöja på morgonen låter helt okej för mig, så skulle jag nog också göra... men inte óm det blev en allt för stor grej av det. För min erfarenhet är att det sällan kommer något bra ur sådana riktiga maktkamper utan att det är bättre att låta det lugna sig lite då.

Nej jag håller helt med om detta i att om det blir för stor grej, då får man ta det lite lugnare. Självklart får man lyssna av barnet, det hoppas jag att TS förstår Man får väl känna lite vart gränsen går, det jag menar är att jag tycker inte att man bara ske ge upp utan helt enkelt vara lite envis själv... det är ju absolut inte ovanligt att barnen säger att de inte vill kissa trots att de behöver. Då behövs kanske lite envishet även hos föräldern!
  • vittra
    Tummelisa skrev 2011-06-16 21:36:31 följande:

Nä jag tycker faktiskt inte alls att jag stressar, och anser absolut inte att jag tävlar. Jag vill göra vad som är bäst för vår pojk och för oss. Men jag tycker inte heller att 2.5 är en extremt låg ålder för att prova blöjfrihet. Sommaren känns som en bra tid då det är mer praktiskt då. Och han har som sagt under ett års tid provat sitta på pottan och både kissat och bajsat då och då helt utan krav, så det kändes som att han var ganska redo.

Verkar ju finnas lite olika åsikter (kanske eftersom barnen är olika). Vissa har kunnat låta barnen styra helt själva, barnen har plötsligt en dag bestämt att de inte vill ha blöja längre utan gå på potta och klarat detta bra. Vissa andra har fått pusha lite mer och sagt att "nu börjar det vara dags att träna utan blöja, nu tar vi av den" och också fått påminna sina barn att "nu är det dags att prova kissa för det var ett bra tag sen sist".

Är ju också ganska jämt i omröstningen. 43% tycker släpp det (under en period eller tills han frågar efter att prova igen), 40% tycker var lite envis låt honomprova utan och 17% tycker att kör potta på morgonen, men skippa resten ett tag.

Låter som väldigt vettiga resonemang, självklart fungerar barn väldigt olika beroende på personlighet och vissa behöver helt klart att man pushar på lite extra. Inte bara med pottandet utan kanske överlag i övrigt. Man lär sig nog förstå vilken typ av personlighet just det egna barnet har. Och som du säger är ju pottan ingen nyhet för honom heller.
  • Linnea84a
    Tummelisa skrev 2011-06-16 21:36:31 följande:

nej nej jag menade inte dej personligen =)
  • Linnea84a
    vittra skrev 2011-06-16 17:41:11 följande:
    Så du menar att vid varje bakslag ska man springa och köpa blöjor igen..? Ursäkta men skulle aldrig komma på tanken... känns ju helt absurt att ta på ett barn som kanske varit blöjfri i evigheter bara för diverse utvecklingsfaser som dessutom är något de måste lära sig!
    Å jag menar inte  att man ska gå å köpa blöjor om de efter en tid varit blöj fria utan menar bara att man ska inte tvinga ett barn till att å på potta/toalett då de kan gå helt tvärtom efter det!
    Å enligt ts har pojken aldrig varit helt blöjfri, pojken vill inte kissa på toaletten, då hade jag gett han en period och sen uppmuntrat honom igen till att gå på toaletten.
  • Tummelisa
    Linnea84a skrev 2011-06-17 08:01:15 följande:
    Å jag menar inte  att man ska gå å köpa blöjor om de efter en tid varit blöj fria utan menar bara att man ska inte tvinga ett barn till att å på potta/toalett då de kan gå helt tvärtom efter det!
    Å enligt ts har pojken aldrig varit helt blöjfri, pojken vill inte kissa på toaletten, då hade jag gett han en period och sen uppmuntrat honom igen till att gå på toaletten.
    Jag håller med dig att det säkert kan bli motsatt effekt om man pushar för hårt när barnet inte alls är redo.
    Och han har inte varit blöjfri tidigare, förutom kortare stunder nu och då.
    Är ju först sista veckorna som han fått prova vara utan lite mer regelbundet och då vi uppmuntrat att gå på pottan när det verkar behövas. Men då bara när vi varit hemma, inet på dagis och inte när vi åker bort.

Men som jag skrev i första inlägget så saktade vi ner tempot efter bakslagen. Jag har varit bestämd med att han ska gå på potta på morgonen (och det har gått bra igår och idag utan protester) och sen sätter vi på blöja igen när han ska till förskolan.

Kommer nog köra på det ett tag och sen på helgerna och när jag får semester prova igen att han får vara utan blöja mer även på dan.
  • Tummelisa

Föresten om jag ska gå in på lite känsliga detaljer, sonen har liksom lite halvstånd på morgonen när han stiger upp och blöjan åker av. Kanske är för att han är väldigt kissnödig eller? (jag är ju inet kille så har inte den erfarenheten). Och då kan det bli så han kissar liksom rakt fram ovanför framkanten på pottan och ut på golvet. Har försökt få honom att sätta sig längre fram och vika ner snoppen så den pekar ner i pottan, men det blir liksom ett extra moment och det känns som man stör honom då.

Någon fler med den erfarenheten? Någon lösning på detta?

• Linnea84a

ja för mig låter det du skriver bra =) att uppmuntra men inte stressa :) han kommer snart vara blöjfri =)

Lycka till =)

• Tummelisa

Uppdaterar bara lite. Sonen har fått gå på potta på mornarna när han vaknar och det har gått jättebra och han verkar tycka det är kul igen. Igår morse kom han upptassande, tittade sig yrvaket omkring och verkade fortfarande rätt sömnig. Eftersom det var söndag så tog jag honom med mig och vi la oss i soffan båda två. Tänkte att vi kanske kan slumra en stund till. Men efter bara en liten stund sa han att "mamma, varje morgon ska jag ju gå på pottan när jag stiger upp" och jag sa att "just ja det har vi ju glömt" och han sa "jaaa" och sprang iväg och satte sig på pottan och kissade. Bra start på söndagmorgonen

Så så småningom provar jag nog lite övrig tid på dagen ockå, men eftersom han är på dagis hela veckorna nu så får han ha blöjan där iaf.

Svar på tråden Potträning bakslag - gör vi rätt?