• Neblina

Vad tycker du om transplantation av livmoder

Läste nyligen om en kvinna som skall ge sin dotter sin livmoder.
    Detta för att dottern föddes utan livmoder och därför inte kan få barn.
    Hur ställer ni er till att nära anhöriga donerar sin livmoder?

Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker du om transplantation av livmoder
  • puss
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-06-22 14:56:23 följande:
    Vilket jag också skrev.
    japp.
    I am a fast maschine I keep my motor clean
  • emi
    Lovey skrev 2011-06-17 10:42:27 följande:
    Det är sant. Men jag skulle inte vilja att min mamma fick ett sämre liv, med bestående men pga att mitt liv skulle bli bättre.
    Hur menar du då? Menar du att mamman skulle få ett sämre liv för att livmodern är borta? Eller tänker du på någonting annat? För mamman påverkas inte av att livmodern är borta (iaf inte fysiskt), det är när också äggstockarna tas bort som hormonproduktionen slår i botten och klimakteriet sätter in.
  • Raskask

Ja, det tycker jag verkar helt ok. Äggdonationer är väl tillåtna mellan släktingar vad jag förstår (fast det kan visst avrådas också pga de psykologiska komplikationer som det kan medföra) så varför inte själva behållaren som det befruktade ägget växer i.

• Neblina
    puss skrev 2011-06-22 14:55:31 följande:
    fast äggen bildas ju inte i livmodern.
    Nej jag vet, men tänkte om kvinnan föddes utan livmoder och Äggledare, de sitter ju liksom ihop.
  • puss
    Birdie skrev 2011-06-22 15:11:55 följande:
    Nej jag vet, men tänkte om kvinnan föddes utan livmoder och Äggledare, de sitter ju liksom ihop.
    fast det här gäller ju tydligen bara livmodern, vad jag vet. alltså vare sig äggledare eller äggstock.
  • puss
    alla organ i kroppen sitter väl ihop på nåt vis, man separerar dom väl vid op:en.
  • Neblina
    puss skrev 2011-06-22 15:13:51 följande:
    alla organ i kroppen sitter väl ihop på nåt vis, man separerar dom väl vid op:en.
    jo det gör man nog. Men vet inte hur jag skulle ställa mig till att äggledarna skulle följa med, då föder hon ju fram sina halvsyskon. fast jag kan ju heller inte sätta mig in i hennes situation. Vid det lagret bryr man sig nog inte utan är bara glad att kunna få barn
  • Selfish Geene
    Horace Horsecollar skrev 2011-06-22 14:23:45 följande:
    Nej, jag pratar om själva äggen, om de nu följer med transplantationen. Tänk om en pappa skulle donera sperma till sin dotter?
    du menar väl "om en pappa skulle donera sperma till sin son"?

• anne h
    Birdie skrev 2011-06-16 14:11:20 följande:
    Läste nyligen om en kvinna som skall ge sin dotter sin livmoder.
    Detta för att dottern föddes utan livmoder och därför inte kan få barn.
    Hur ställer ni er till att nära anhöriga donerar sin livmoder?
    Helt ok.
    Behöver någon min så ger jag den, behöver den inte mer  
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • lennartsdotter

Organ som organ? Det är väl jättebra om en livmoder som aldrig mer ska användas kan komma till nytta hos någon som behöver den.

I det aktuella fallet handlar det endast om en livmodertransplantation, ingen äggdonation. Kvinnan som tar emot livmodern har egna äggstockar.

Dock skulle det väl inte spela någon roll? Om en kvinna skulle ta emot ägg från sin mamma kommer de ju ändå att befruktas av en obesläktad man. Båda föräldrarna skulle få ett genetiskt besläktat barn istället för bara en.

Jag skulle donera ägg till min syster om hon skulle behöva.

Det är varken incest eller inavel.

• Houdini

Jag har tagit bort min livmoder men har kvar äggledare och äggstockar.

Sen har ju äggledarna inget annat med äggen att göra än det låter som att leda ägget till livmodern, det kommer ju vara kvinnans egna ägg från kvinnans egna äggstockar.

• chrissandra

Jag hade gett bort min livmoder utan att blinka om den hade kunnat ge någon av mina döttrar möjligheten att bli gravida.

• Trött mamma01
    chrissandra skrev 2011-06-30 00:22:01 följande:
    Jag hade gett bort min livmoder utan att blinka om den hade kunnat ge någon av mina döttrar möjligheten att bli gravida.
    Samma här !!
  • hervor

Någonstans känns det som om det är mindre problematiskt att donera sin (färdiganvända) livmoder, än att donera t ex sin ena njure. Och det gör ju ändå många till nära anhöriga osv.

Sin livmoder behöver man ju inte själv när man är för gammal / klar med barnproducerandet för egen del.
    Sina njurar behöver man ju däremot hela livet... (Även om man oftast klarar sig med en).

Så ja, jag skulle absolut kunna göra det! Inte bara för min dotter utan även kanske för en vän, om jag själv inte ville ha fler barn och det inte fanns några större medicinska komplikationer. 

• Neblina
    Houdini skrev 2011-06-30 00:17:59 följande:

Jag har tagit bort min livmoder men har kvar äggledare och äggstockar.

Sen har ju äggledarna inget annat med äggen att göra än det låter som att leda ägget till livmodern, det kommer ju vara kvinnans egna ägg från kvinnans egna äggstockar.

ja men glömde skriva äggstockar också, dvs man behöver hela "kittet".
    För övrigt blir jag faktiskt glatt överraskad att så många skulle kunna tänka sig göra detta själv för sina barn, ni är otroligt fina människor! {#emotions_dlg.flower}
  • Pulmona

Toppen ju!

Vore ju kalasbra!

• Cecese

Häftigt om det fungerar. Jag ska inte ha fler barn så jag skulle utan tvekan kunna göra det till mina barn eller någon annan som skulle behöva. Jag är helt klar med barnafödande så jag behöver inte livmodern längre. Äggstockar vill jag dock behålla pga hormonerna, vill inte hamna i klimakteriet tidigare än jag måste men äggstockarna lär ju knappast behöva doneras eftersom man kan göra ivf med donerade ägg. Jag tvivlar också på att det skulle få äggstockarna att fungera om man donerar dom.

Svar på tråden Vad tycker du om transplantation av livmoder