Vad tycker du om transplantation av livmoder
Läste nyligen om en kvinna som skall ge sin dotter sin livmoder.
Detta för att dottern föddes utan livmoder och därför inte kan få barn.
Hur ställer ni er till att nära anhöriga donerar sin livmoder?
Läste nyligen om en kvinna som skall ge sin dotter sin livmoder.
Detta för att dottern föddes utan livmoder och därför inte kan få barn.
Hur ställer ni er till att nära anhöriga donerar sin livmoder?
Ja, det tycker jag verkar helt ok. Äggdonationer är väl tillåtna mellan släktingar vad jag förstår (fast det kan visst avrådas också pga de psykologiska komplikationer som det kan medföra) så varför inte själva behållaren som det befruktade ägget växer i.
Organ som organ? Det är väl jättebra om en livmoder som aldrig mer ska användas kan komma till nytta hos någon som behöver den.
I det aktuella fallet handlar det endast om en livmodertransplantation, ingen äggdonation. Kvinnan som tar emot livmodern har egna äggstockar.
Dock skulle det väl inte spela någon roll? Om en kvinna skulle ta emot ägg från sin mamma kommer de ju ändå att befruktas av en obesläktad man. Båda föräldrarna skulle få ett genetiskt besläktat barn istället för bara en.
Jag skulle donera ägg till min syster om hon skulle behöva.
Det är varken incest eller inavel.
Jag har tagit bort min livmoder men har kvar äggledare och äggstockar.
Sen har ju äggledarna inget annat med äggen att göra än det låter som att leda ägget till livmodern, det kommer ju vara kvinnans egna ägg från kvinnans egna äggstockar.
Jag hade gett bort min livmoder utan att blinka om den hade kunnat ge någon av mina döttrar möjligheten att bli gravida.
Någonstans känns det som om det är mindre problematiskt att donera sin (färdiganvända) livmoder, än att donera t ex sin ena njure. Och det gör ju ändå många till nära anhöriga osv.
Sin livmoder behöver man ju inte själv när man är för gammal / klar med barnproducerandet för egen del.
Sina njurar behöver man ju däremot hela livet... (Även om man oftast klarar sig med en).
Så ja, jag skulle absolut kunna göra det! Inte bara för min dotter utan även kanske för en vän, om jag själv inte ville ha fler barn och det inte fanns några större medicinska komplikationer.
Jag har tagit bort min livmoder men har kvar äggledare och äggstockar.
Sen har ju äggledarna inget annat med äggen att göra än det låter som att leda ägget till livmodern, det kommer ju vara kvinnans egna ägg från kvinnans egna äggstockar.
Toppen ju!
Vore ju kalasbra!
Häftigt om det fungerar. Jag ska inte ha fler barn så jag skulle utan tvekan kunna göra det till mina barn eller någon annan som skulle behöva. Jag är helt klar med barnafödande så jag behöver inte livmodern längre. Äggstockar vill jag dock behålla pga hormonerna, vill inte hamna i klimakteriet tidigare än jag måste men äggstockarna lär ju knappast behöva doneras eftersom man kan göra ivf med donerade ägg. Jag tvivlar också på att det skulle få äggstockarna att fungera om man donerar dom.