• Bedorah

Snabba svar tack! Kanelbulle-degen jäser inte, vad göra?

Bakar kanelbullar. Jag har följt receptet helt och nu skulle degen jäsa under duk 30 min. Kollade nu när tiden är ute men absolut ingenting har hänt :( vad göra? Vänta längre, slänga och göra om (orkar nog inte det) eller bara baka som det är? Snabba svar tack!

• Svar på tråden Snabba svar tack! Kanelbulle-degen jäser inte, vad göra?
  • Bedorah

Hm... nu när jag kavlade ut degen så såg jag jästklumpar i den! Jag förstår inte varför men den har alltså inte delats ut ordentligt.
    Så! Nu blir det att göra en ny sats, men jag vore jätteglad om någon kan walk me through receptet så jag inte gör mer fel :) Kanske blir en del dumma frågor men är som sagt usel på det här!

"Skär smöret i tunna skivor och lägg det i en bunke. Tillsätt 7 dl av mjölet (spara 1/2 dl till utbakningen), socker, salt och jästen delad i mindre bitar. Värm mjölken till fingervärme, 37° och rör ner den i mjölblandningen. Arbeta ihop degen tills den blir blank och smidig. Låt den jäsa under bakduk ca 30 min"

Alltså jag skär smöret, har i mjöl, har i socker,salt, rör om ordentligt, har i jäst - HUR får jag i den ordentligt nu då? Tyckte ju att jag knådade runt bra senast? - sedan värm mjölken till exakt fingervärme, rör ner den och rör om, sen jäsa 30 min?
    Exakt så? :)

• Amazina

Blanda jästen i vätskan!!!! Inte för varm. Ha SEN i det i mjölblandningen!

• Bedorah
    Amazina skrev 2011-06-17 15:10:35 följande:
    Blanda jästen i vätskan!!!! Inte för varm. Ha SEN i det i mjölblandningen!
    Jaha, jag som la ner den direkt i mjölet och sen hade i mjölken!
  • Bedorah
    Amazina skrev 2011-06-17 15:15:51 följande:
    där har vi problemet...
    Haha ja, jag är som sagt inte expert på bakningDrömmer
  • Cornellia

Oj vilket konstigt recept.

Jag smälter smöret, sedan i med mjölken i samma kastrull och värmer till 37.
    Lägger jästen i en bunke, och häller på lite av vätskan och vispar ut jästen.
    När det inte är några klumpar längre så häller jag i resten av vätskan.
    Sedan häller jag på alla torra ingredigenser och blandar med elvispen (med degkrokar).

BF 1/9 2011
  • Bedorah
    Cornellia skrev 2011-06-17 15:21:36 följande:
    Oj vilket konstigt recept.

Jag smälter smöret, sedan i med mjölken i samma kastrull och värmer till 37.
    Lägger jästen i en bunke, och häller på lite av vätskan och vispar ut jästen.
    När det inte är några klumpar längre så häller jag i resten av vätskan.
    Sedan häller jag på alla torra ingredigenser och blandar med elvispen (med degkrokar).
    Det  lät ju enklare att göra så!

Här var ingredienserna: 
    75 g Arla smör
    7 1/2 dl vetemjöl
    1/2 dl strösocker
    2 krm salt
    25 g jäst
    2 1/2 dl Arla Ko mjölk

Fyllning:
    ca 50 g rumsvarmt Arla smör
    2 msk strösocker
    1 msk kanel

Garnering:
    1 uppvispat ägg
    pärlsocker

Har du samma?
  • Cornellia
    Bedorah skrev 2011-06-17 15:24:42 följande:
    Det  lät ju enklare att göra så!

Här var ingredienserna: 
    75 g Arla smör
    7 1/2 dl vetemjöl
    1/2 dl strösocker
    2 krm salt
    25 g jäst
    2 1/2 dl Arla Ko mjölk

Fyllning:
    ca 50 g rumsvarmt Arla smör
    2 msk strösocker
    1 msk kanel

Garnering:
    1 uppvispat ägg
    pärlsocker

Har du samma?
    Det låter som samma ja, lite mycket mjöl tycker jag det ser ut som dock.

Häll bara på 7 dl, och vispa sedan ihop det. Känn på degen. Om den fastnar på fingret behöver du LITE mer mjöl, den ska vara kladdig, men inte fastna. Bullarna blir bättre ju mindre mjöl du har, men samtidigt måste man kunna hantera den.

Jag brukar låta den vara lite "för" kladdig, och sedan kan man ha i/på lite mer mjöl efter första jäsningen om det behövs.
    BF 1/9 2011
  • Amazina

Det viktigaste med kanelbullar är att det är ordentligt med klägg i mitten! Bred på rumsvarmt smör med degskrapa så det täcker ordentligt. Sedan socker och rätt mycket kanel. Mums!!
    Tyckte också din instruktion lät lite konstig, TS... Har dock ingen koll på mängderna i receptet. Märkligt att de specar "Komjölk" Det är ju inte så att man tar någon annan slags mjölk om det inte står något direkt...

• Bedorah
    Cornellia skrev 2011-06-17 15:30:21 följande:
    Det låter som samma ja, lite mycket mjöl tycker jag det ser ut som dock.

Häll bara på 7 dl, och vispa sedan ihop det. Känn på degen. Om den fastnar på fingret behöver du LITE mer mjöl, den ska vara kladdig, men inte fastna. Bullarna blir bättre ju mindre mjöl du har, men samtidigt måste man kunna hantera den.

Jag brukar låta den vara lite "för" kladdig, och sedan kan man ha i/på lite mer mjöl efter första jäsningen om det behövs.
    Okej tack då kör jag på det!

När man gjort bullarna klara på plåten, ska de jäsa innan ugnen?
  • Cornellia
    Bedorah skrev 2011-06-17 15:32:26 följande:
    Okej tack då kör jag på det!

När man gjort bullarna klara på plåten, ska de jäsa innan ugnen?
    Ja. Totalt ska dom jäsa ungefär en timme. ½ timme i bunken (under duk) och ½ på plåten (under duk).

Sen har amazonas helt rätt (tycker jag), mycket smör och socker i bullarna så blir dom supergoda.
    BF 1/9 2011
  • Frelin

i alla mina bullrecept smälter du smöret och häller i mjölken där i och när det är fingervarmt häller du det över jästen. Därefter häller du i resten av ingridienserna när jästen är utblandad i degen

• Bordeaux

Jag brukar alltid blanda jästen med saltet, saltet gör att jästen smälter nämligen. Det var mormor som lärde mig att det blir bäst.

• erajka

jag brukar ha vaniljsocker istället för strösocker, blir godare tycker jag

• Bedorah

Tack för all hjälp {#emotions_dlg.flower}

Gjorde om bullarna och tack vare alla råd blev de jättefina! Solig

• MissMurrig

Hej, eftersom det redan finns en tråd om detta hakar jag på lite sent. Men min deg jäser inte heller, men jag gör precis som inlägg #26 säger... Men jag har i liiite mer mjöl än det står i receptet tror jag... Det stod bara att man ska blanda degen tills den släpper från kanterna, men det gjorde den aldrig.. inte ens när jag la i mer mjöl, den är fortfarande jätteklibbig! Och jäser inte.... någon som har någon aning om varför? Jag hade inte för varmt spad iaf, isf kanske för kallt?  Men det kändes som att det var precis fingervarmt...

• byggd av bomull

Degen "dör" inte av att det är för kallt, man kan göra kalljäst bröd och det tar bara lite längre tid.

• Enda killen här
    Det fungerar att tillsätta ny jäst! 
    Jag bakade nyligen kanelbullar där jästen jag använt vad kass (pulverjäst som hade gått ut för 5 år sedan såg jag sedan på paketen). Jag blandade då upp ny, färsk jäst, löste upp i 37 gradig mjölk och vispande ner tillsammans med ytterligare mjöl vilket gjorde att degen jäste (mest på bredden) och efter att jag bakade ut bullarna jäste de på brädden men inte på höjden. De smakade gott och ingen skillnad trots dubbel jästmängd. 
Svar på tråden Snabba svar tack! Kanelbulle-degen jäser inte, vad göra?