• LillaPy

Hur behandla 3-åringens fotvårta?

Som sagt, 3-åringen har fått en vårta på hälen och jag undrar hur vi behandlar den. Var på Apoteket och där fanns något plåster eller liknande som kunde användas för vårtor eller liktornar för barn under 6 år. Annars är ju alla vårtmedel för barn från 6 år. Personalen var dock osäker på om detta plåster borde användas på ett så litet barn, då det innehåller salicylsyra (?). Hennes råd var att vända mig till BVC. Jag köpte filar som vi filar hennes vårta med varje kväll, men det känns lönlöst. Finns det effektivare behandling som medel, plåster eller liknande?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hur behandla 3-åringens fotvårta?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Precis som du beskriver är de flesta vårtmedel rekommenderade för större barn. Vilket beror på att man i första hand bör låta kroppen stöta bort vårtan för att minska risken för komplikationer och/eller ärrbildning. Dessutom är små barns hud extra känslig.

Det förekommer dock att vårtor sitter olägligt eller ställer till mycket problem, då kan det absolut vara aktuellt med behandling. Först och främst rekommenderar man de receptfria medel som finns på apoteket, därefter kan det vara aktuellt för en läkare att ta bort dem (genom att frysa, bränna eller skrapa).

Jag tycker att du pratar med er BVC-sköterska som träffat er dotter och utifrån det kan bedöma om det kan vara aktuellt med behandling. Försvinner inte vårtan efter en behandling, tycker jag dock att ni kontaktar VC.

Mvh Christine

Svar på tråden Hur behandla 3-åringens fotvårta?