• Kicks71

    Sära syskon?

    Hej!


    Vi har tre barn 5,drygt 3 och 1 år och till hösten har vi fått plats på en ny förskola som byggts här hos oss intill skolan. Till de två äldsta har vi haft dagmamma när jag jobbade tidigare. Sen när lill-trean kom så hade vi alla barn hemma helt och hållet, det kändes bäst. Men den största hade tråkigt så i vintras när hon var 4,5 började hon en förskola som var verkligen toppen (tyckte vi men inte hon) så vi slutade. Kärnproblemet var att hon aldrig fann sin plats i gruppen, hittade ingen bra kompis då alla redan var grupperade osv. Hon har aldrig gillat när det är mycket barn och liv och rörelse, utan har alltid sökt lugnet. Sen hade vi turen att hon fick plats hos sin gamla dagmamma igen och har gått där nu i ett halvår på 15-timmar. Dessvärre har hon inte plats att ta emot alla tre barnen till hösten. Hos dagmamman går också bästisen (som börjar förskoleklass till hösten på samma område som den nya förskolan) men två kompisar i samma ålder går dock kvar.


    Hur göra? 5-åringen och drygt 3-åringen är jättetajta båda tjejer, så det känns inte bra alls att isåfall lämna 5-åringen hos dagmamman (där hon har kompisar, är trygg osv) och sen åka vidare med de två minsta till förskolan. Förskolan har en stor barngrupp på 40 barn 1-5 år men med mindre grupperingar, det känns lite rörigt tycker jag. Dock en fördel att syskonen alltid har varandra lättillgängligt, men de leker knappast med varandra ändå? Känns lite småjobbigt också med en liten på drygt 1 år som ska vara i en sån stor grupp med olika pedagoger. Vi kommer ju från den lilla trygga dagmammevärlden, så det känns lite skrämmande såklart!

    Hur ska jag tänka? Vad finns för erfarenheter?
    Av rent praktiska skäl vore det enklast att ha alla på samma ställe, men det är av underordnad betydelse, det viktiga är att det blir bra för alla.

    Bästa hälsningar!

  • Svar på tråden Sära syskon?
  • Förskolepedagogen

    Hej!
    Svår fråga.
    Jag hade nog valt att ha alla på ett ställe av flera skäl.
    * Bästisen slutar ju ändå
    * Bra att träna större grupp inför skolstarten
    * Bekvämt
    *Tryggt för syskon att gå tillsammans men i olika grupper efter behov
    * Övertygad om att de organiserar sig så att det blir kontinutet i pedagog och barngruppen.
    * Föredrar större barngrupper för barnens skull. Fler möjligheter att hitta kompisar.

    Lycka till
    Inger

  • Kicks71

    Innan svaret kom tog vi beslutet och det känns jättebra. Tack för infallsvinklarna, de överväger! Är övertygad om att det här blir det bästa för alla. Nu har vi sommarlov och njuter av dagen tills hösten kommer och den nya förskolan börjar =)

Svar på tråden Sära syskon?