Vill ni med barn med funktionshinder läsa om min flicka?
Jag måste skriva av mig lite. Har sen dottern (2 år och 8 månader) varit bebis kännt att hon är ett lite "speciellt" barn. Hon är lite "egen och särskild" som både jag, pappan och andra i hennes närhet brukar uttrycka det. På senare tid har mina tankar mer och mer blivit orosfulla över dottern och jag börjar allt mer fundera i olika diagnostermer.
Ska försöka beskriva hur dottern är genom att sätta + och -. Plus står för hennes "styrkor" och - för "svårigheter". Delar upp det i beteende och språk.
Vill gärna att ni som har barn med särskilda behov lämnar en kommentar. Vad tror ni? Känner ni igen er?
Beteende:
+ Mycket känslig och kärleksfull. Det går inte en dag utan att vi och lillebror får höra att hon älskar oss. Kramas och pussas en massa. Älskar närhet. Vill gärna bli buren och sitta i knäet.
+ Är varken utåtagerande mot andra barn eller vuxna. Inte självskadande. Kan såklart bli arg såhär i trotsåldern men inga jätteutbrott.
+ Leker vädigt varierande lekar. Kan leka med allt men nu är det väldigt mycket docklek, mata dockan, amma, söva, dra vagnen etc.
+ Enorm koncentrationsförmåga och mycket tidig i finmotoriken. Kunde bygga torn på 7-8 klossar på sin ettårsdag. Har alltid varit koncentrerad i det hon gör, även om det varit varierande aktiviteter. Tidig i problemlösningsleksaker som stapelclown och klosslåda även om dessa leksaker inte är intressanta nu längre.
+ Älskar sång och musik. Släpper loss i galen dans så fort hon hör musik. Älskar när vi läser för henne och kan sitta länge och bläddra i böcker själv.
+ Älskar mat och sover bra.
- Väldigt svår att få ögonkontakt med så länge det inte är på hennes villkor. Vill jag söka kontakt får jag kämpa för att få en snabb blick, kan säga "snälla titta på mamma nu" och dottern tittar överallt utom på mig. Är det däremot i hennes intresse, i t.ex. en lek hon gillar som vi leker, är ögonkontakten äkta och konstant, inga problem då inte.
- Har svårt för andra barn. Leker själv och är väldigt försiktig så fort andra barn kommer nära. Vill absolut inte hålla andra barn i handen etc. Har inga problem med äldre barn eller vuxna, då kan hon nästan vara lite "framfusig".
- Är överlag en allvarlig, försiktig och lite skeptisk flicka. Kan bli livrädd för en motorcykel som plötsligt står hos grannen, nästa dag vågar hon sig fram och tittar på den, dagen efter pratar hon om den hela tiden.
Språk:
+ Rikt ordförråd. Skulle lätt kunna räkna upp 200 ord som hon använder sig av dagligen och vet betydelsen av.
+ Mycket bra uttal. Dagis reagerade på att hon hade näst intill felfritt uttal redan innan hon fyllde 2 år.
+ Pratar i 4-5 ords meningar.
+ Pratar hela tiden, både med oss och för sig själv i lek. Provar olika ordföljder och leker med språket som utvecklas för varje dag.
+ Har grundläggande förståelse för språket. Vi kan be henne om det mesta som att duka bordet, plocka ur diskmaskinen, hämta skorna och hon förstår precis vad hon ska göra och visar att hon tycker att det är jättekul med den kontakten.
- Trots att hon pratar hela tiden är det väldigt svårt/går inte att kommunicera med henne. Man får liksom inget gensvar, inget "ja" eller "nej". Dottern kan t.ex. säga när vi går förbi en sparkcykel "jag vill ha en sån sparkcykel", jag säger då "jaså vad roligt, vill du ha en sån", följt av inget svar från dottern. Om jag har en ny blus kan dottern komma fram och säga "mamma, du är så fin", "åh tack, tycker du att den är fin blusen", inget svar från dottern. Vi får näst intill aldrig några "ja" eller "nej" om vi frågar enkla saker som "vill du ha mer mjölk" etc. Pressar jag henne lite och säger mer bestämt "lyssna på mamma nu, vill du ha mer mjölk" blir hon liksom lite nervös och svarar "älskar mamma" eller något helt annat som inte passar in. Hon säger nästan aldrig "hej", "hejdå", svarar bara på enkla frågor som t.ex. vad hon heter om man pressar henne lite och hon får tid på sig. Det är jättesvårt att ha en turtagande kommunikation.
- Upprepar väldigt mycket. Säger ganska ofta samma mening kanske 3-5 gånger om. Härmar vad andra säger och härmar också andras betoning.