Fy bubbland för NK nyckelkundkort
Förra året blev jag tillfrågad om jag ville ha ett NK nyckelnkundkort, för att samla poäng. Ja, det lät ju bra.
Nu har ett år gått, plötsligt damp en faktura ner på 150 kr i brevlådan, en "avgift" för kortet. När jag läser på de finstilta villkoren på webbsidan står där mycket riktigt "första året gratis" och att om man vill säga upp kortet måste man göra det 1 månad i förväg.
Men fakturan gick ut 1 månad efter det att den nya kort-perioden började löpa. Normalt har man ju som privatperson inte riktigt koll på exakt när de där perioderna på sina poäng-kort börjar och slutar - handen på hjärtat har ni exakt koll på hur många dagar ni haft era poäng-kort i livsmedelsbutiker, elektronikkedjor eller vad det nu är? För två månader sedan hade jag inte en tanke på att mitt NK-nyckelnkort var på väg att gå ut.
Jag inser i alla fall att jag *måste* betala avgiften på 150 kr eftersom den nya perioden redan börjat löpa, räkningen gick ju ut i efterskott. Fult gjort att skicka fakturan en bit in i påbörjad period så att man inte kan ta ställning till om man vill påbörja en ny period eller inte.
Jag måste också säga att jag nog inte var riktigt medveten om att det skulle kosta 150 kr per år att ha ett poängkort på NK för att samla poäng vid inköp, är inte så säker på att expediten som övertalade mig att ta kortet sa något särskilt om det och i varje fall gick det inte in i min tröga skalle.... Men jag har ju fått lite rabatt det gångna året på, tja, ungefär 150 kronor, så det går jämt upp.
Nej, nu är det jag som klipper kortet! Det är SEB kort som står bakom. Känslan som sänker sig är att ha blivit utsatt för ett enkelt bondfångar-trix. Jag känner mig allt lite lurad, mest av allt lurad av mig själv som var dum nog att tro att det var en god idé att samla poäng på inköp hos NK, för så här i efterhand inser jag att det inte alls var en god idé i mitt fall, ingen idé att vara "kund" hos "NK nyckelnkort" om man "tjänar" bara typ 25 kr per år.