• Mistral

Fy bubbland för NK nyckelkundkort

Förra året blev jag tillfrågad om jag ville ha ett NK nyckelnkundkort, för att samla poäng. Ja, det lät ju bra.

Nu har ett år gått, plötsligt damp en faktura ner på 150 kr i brevlådan, en "avgift" för kortet. När jag läser på de finstilta villkoren på webbsidan står där mycket riktigt "första året gratis" och att om man vill säga upp kortet måste man göra det 1 månad i förväg.

Men fakturan gick ut 1 månad efter det att den nya kort-perioden började löpa. Normalt har man ju som privatperson inte riktigt koll på exakt när de där perioderna på sina poäng-kort börjar och slutar - handen på hjärtat har ni exakt koll på hur många dagar ni haft era poäng-kort i livsmedelsbutiker, elektronikkedjor eller vad det nu är? För två månader sedan hade jag inte en tanke på att mitt NK-nyckelnkort var på väg att gå ut.

Jag inser i alla fall att jag *måste* betala avgiften på 150 kr eftersom den nya perioden redan börjat löpa, räkningen gick ju ut i efterskott. Fult gjort att skicka fakturan en bit in i påbörjad period så att man inte kan ta ställning till om man vill påbörja en ny period eller inte.

Jag måste också säga att jag nog inte var riktigt medveten om att det skulle kosta 150 kr per år att ha ett poängkort på NK för att samla poäng vid inköp, är inte så säker på att expediten som övertalade mig att ta kortet sa något särskilt om det och i varje fall gick det inte in i min tröga skalle.... Men jag har ju fått lite rabatt det gångna året på, tja, ungefär 150 kronor, så det går jämt upp.

Nej, nu är det jag som klipper kortet! Det är SEB kort som står bakom. Känslan som sänker sig är att ha blivit utsatt för ett enkelt bondfångar-trix. Jag känner mig allt lite lurad, mest av allt lurad av mig själv som var dum nog att tro att det var en god idé att samla poäng på inköp hos NK, för så här i efterhand inser jag att det inte alls var en god idé i mitt fall, ingen idé att vara "kund" hos "NK nyckelnkort" om man "tjänar" bara typ 25 kr per år.

• Svar på tråden Fy bubbland för NK nyckelkundkort
  • sammahär01

Jag har råkat ut för samma, fick en faktura på 150 på posten häromdan.  Vill mig minnas att butiksbiträdet på NK var påträngande och ville att jag skulle skriva på för deras kort. 

Vill också minnas att hon sa att det kostar inget att ha kortet utan man använder det bara när man handlar där och samlar poäng vid varje köp (vad det nu betyder). Jag har nu inte använt kortet en enda gång eller ens vet var det är nånstans, då och då fick jag reklam i brevlådan så jag antog det var ett sånt projekt där företag samlar info om deras kunder och inget mer.

Jag tänker inte betala för nåt jag inte använt/fått elelr ens frågat efter. Enda anledningen jag har detta är att biträdet tjatade. Undrar nu i efterhand ifall det är så att de får provision för varje kund som skriver upp, skule förklara hennes skitiga beteende. Med det menar jag att hon ljög att det inget kostar.

• DandelionDust

Jag råkade ut för ungefär samma med åhléns kort för flera år sedan. Jag handlar där väldigt sällan och ville därför inte ha något kort, men "det var ju helt gratis" enligt kassörskan.

Ett år senare kommer fakturan. Men liten skillnad var att det stod att man bara kunde avstå från att betala om man inte ville fortsätta ha kortet, så det var ju tur. Jag blev ändå lite irriterad då jag tycker att de ska informera om en sådan sak. Det var ju inte gratis, som de sa.

• tillfällig gäst 434

Samma. Fakturan gick ut efter det att det var för sent att säga upp, så man åker på att betala ett år om man är ouppmärksam.

• Jagfickingetbättrenamn

Ja nu är ju det så att avgiften endast kostar om man inte kommer upp i 10 000 poäng på ett helt år, detta står även på deras hemsida, på formuläret man fyller i för att bli kund och även så ska personalen som hjälper dig att bli nyckelkund säga det

• CSthlm

Om du fick en faktura var det för att du inte handlat tillräckligt mycket för att ha ett kort, så om du inte handlar på NK- vad ska du ha det till? Man behöver inte betala den där fakturan, då försvinner möjligheten att handla med kortet och det kanske är lika bra för dig?

Svar på tråden Fy bubbland för NK nyckelkundkort