• Mickan

Har du rest med hund med SAS????

Hej!

Sitter och beställer hundburar till mina borderterrier som ska resa hem med mig från USA till Sverige om en månad. Enligt sas får inte måtten vara större än 40x25x23 cm när den tas med i kabinen.

Undrar ni som rest med SAS om eran bur hållt det måttet, vad ni rest med för hund etc.
    Vad hände om ni hade för stor bur? Vad var det för mått och passade den in under sätet?
    Märke?

Funderar på att köpa en lite för stor bur men som är väldigt flexibel så den ska nog få plats iallafall. Har läst många reviews på buren SAS rekomenderar och nästan ingen tycker om den.

Mina hundar väger bara 5,5kg resp 6,3kg men dom är rätt höga i mankhöjden och lång i ryggen.

• Svar på tråden Har du rest med hund med SAS????
  • Anonym

Vill absolut inte låta oförskämd men det bästa du kan göra är att kontakta sas och fråga dom.

Jag har aldrig haft med djur på flyget men det får vi inte när vi sitter längst fram i maskinen och jobbar.

Jobbar inte åt SAS men de bolaget jag jobbar år så har vi haft lite större handbagage med i kabin i vissa fall.

• Skumsvamp

Vi har flugit med våran hund som handbagage två gånger. I och med att våran hund väger precis på gränsen har vi haft en så lätt bur som möjligt. Men det de sa till oss på SAS kundtjänst var att det skulle vara en mjuk bur som är vattentät i botten, om det skulle hända en olycka, och går in under sätet framför.

Våran väska vi använde var en sån tygbur med en stålram inuti och en löstagbar plastbotten men vi plockade bort stålramen. Då blir den egentligen lite för lös så man får hålla i den lite om man ställer ner väskan annars kan den falla ihop lite. Men den går åh andra sidan att få in under sättet framför och våran hund har sovit hela flygresan och inte brytt sig.

Men i och med att ni inte behöver bry er jättemycket om vikten så borde ni kunna ta vilken tygbur som helst. Så länge den är lite flexibel så brukar de inte säga något.

Fråga gärna om du undrar något mer och lycka till med flygresan.

• Mickan

Jo för den jag kollar på är för stor åt alla håll och kanter men SUPER flexibel och det ända som inte är flexibelt är botten, men det har dom löst så att man kan ta ut botten om den skulle bli för bred för att gå in under sätet! Så då borde det ju inte vara nått problem tycker jag!

Ser hellre att hundarna mina har det bekvämt mellan turerna då hela resan kommer ta uppåt 20 h. Visserligen behöver dom ju inte sitta i buren på flygplatsen när vi har 5h imellan 2 av flygen men det är ganska länge att sitta i tygburen för dom iallafall!

Tack för svar!

• Skumsvamp

Det blir säkert helt okej. Vi brukar se till att sitta två bredvid varandra. Då kan man sätta buren under två säten framför. Lite trängre för en annan men vad gör man inte för sina små hundar.

Vi har gjort så att vi har varit på flygplatsen i god tid så att vi har kunnat lösa ev. problem som skulle kunna uppstå. Tex att de inte skulle godta buren eller liknande.

• Tess T

Hej. Väldigt nyfiken på hur det gick för dig.

Har exakt samma problem: vikten 6,3 kg (inga problem) men hon är längre än 40 cm. Ca 46 m svans /nos. Mankhöjd 26 cm. Hur stränga är det med måtten på en mjuk väska?

Ska flyga till Spanien med SAS.

Hunden går ju som mitt handbaggage och handbaggage där är ju 55x40x25 så det är lite konstigt att djurväskorna måste vara SÅ mkt mindre..

Tacksam för alla svar/erfarenheter!!

• Anonym (Husse)

Hej

Av alla flygbolag så är SAS, i alla fall SAS på Arlanda, striktast. För de tittar inte bara på väskan och på hundens vikt utan även på hundens höjd. Om det är tveksamt om hunden kan stå upp (!) inuti den 26cm höga väskan så tillkallas en ?supervisor? som bestämmer om hunden får åka med i kabinen. Vår hund på 5kg har rest över 10 gånger men SAMTLIGA gånger har supervisor tillkallats på SAS Arlanda och det har varit gnäll på att hunden egentligen är för hög, men ?den här gången? går det bra. Senaste gången var det väldigt nära att han inte fick. De kollade om det fanns plats i bagageutrymmet men som tur var fanns det inte det (och det hade jag inte gått med på). De hänvisar till att hunden inte har det bra om den inte kan stå upp, men hur bra har den det i bagageutrymmet undrar jag??!

Hem igen från andra flygplatser har det aldrig varit problem ens med SAS men just SAS Arlanda är strikta. Det blir ju nervöst när man inte är helt säker på att det ska gå. Norwegian mfl är mindre strikta.

Ang väskan så är Sherpa den mest ?vedertagna? som alla flygbolag accepterar men OBS max storlek M som är 26.5 cm hög (Storlek L kan gå på vissa flygbolag).

Vi ska flyga igen imorgon med SAS och håller tummarna på att få en ?snäll? supervisor på Arlanda.

Lycka till!

• Anonym (Husse)

?och med stå upp så menas det inklusive huvudet (inte bara mankhöjden) eftersom väskan enligt reglerna måste vara stängd inne i flygplanet.

• Anonym (...)
    Anonym (Husse) skrev 2025-02-22 13:30:46 följande:

Hej

Av alla flygbolag så är SAS, i alla fall SAS på Arlanda, striktast. För de tittar inte bara på väskan och på hundens vikt utan även på hundens höjd. Om det är tveksamt om hunden kan stå upp (!) inuti den 26cm höga väskan så tillkallas en ?supervisor? som bestämmer om hunden får åka med i kabinen. Vår hund på 5kg har rest över 10 gånger men SAMTLIGA gånger har supervisor tillkallats på SAS Arlanda och det har varit gnäll på att hunden egentligen är för hög, men ?den här gången? går det bra. Senaste gången var det väldigt nära att han inte fick. De kollade om det fanns plats i bagageutrymmet men som tur var fanns det inte det (och det hade jag inte gått med på). De hänvisar till att hunden inte har det bra om den inte kan stå upp, men hur bra har den det i bagageutrymmet undrar jag??!

Hem igen från andra flygplatser har det aldrig varit problem ens med SAS men just SAS Arlanda är strikta. Det blir ju nervöst när man inte är helt säker på att det ska gå. Norwegian mfl är mindre strikta.

Ang väskan så är Sherpa den mest ?vedertagna? som alla flygbolag accepterar men OBS max storlek M som är 26.5 cm hög (Storlek L kan gå på vissa flygbolag).

Vi ska flyga igen imorgon med SAS och håller tummarna på att få en ?snäll? supervisor på Arlanda.

Lycka till!

Tråden är från 2017, hundarna har säkerligen landat för längesen 
Svar på tråden Har du rest med hund med SAS????