• Anonym (Orolig)

Bebis med ryckiga rörelser.

Det här kanske är helt normalt eller helt galet. Men jag har inga barn sedan tidigare och har inget att jämföra med.

Min snart 5 mån gamla bebis har, i mina ögon, konstiga rörelser. Hon rycker väldigt i armarna emellanåt och vänster armen går ofta upp och ner. Även benen sparkar mest hela tiden. När hon blir upphetsad slår hon sig i magen med vänster armen. Hon kan fokusera och ta tag i saker, tappar dock ofta saken snabbt. När hon inte tappar saken så vill hon ha den till munnen. När hon ska föra den till munnen gör hon det ofta väldigt våldsamt och slår sig själv i ansiktet. (blir då frustrerad) Om hon får in den i munnen biter hon hårt och blir även då frustrerad. Ibland går det dock bra bör tilläggas.

Min fråga är alltså om det är normalt att ha så ryckiga rörelser vid denna ålder? Är kanske svårt för dig att svara på när du inte ser, men jag kan ju prova i alla fall.

Tack på förhand.

• Svar på tråden Bebis med ryckiga rörelser.
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min tolkning är att du beskriver en normal utveckling.

Det tar tid och kräver mycket träning innan din dotter får kontrollerade rörelser. I huvudsak börjar det uppifrån och ned. Det vill säga först lär de sig kontrollera huvudet och därefter går det nedåt till fötterna. Innan rörelserna är koordinerade kan det absolut upplevas ryckiga.
    Att hon vill stoppa saker i munnen är typiskt för åldern. Antagligen dreglar hon en del också, vilket all sannolikhet beror på att hon använder munnen mycket; pratar, skrattar, stoppar in fingrar och saker hon får tag i.

Jag tycker att du ska uppmuntra henne att hålla i saker. Räck fram föremål och låt henne försöka ta dem, så att hon kan undersöka dem med munnen.

Frustration hör ofta till utvecklingen, då den menatal och fysiska inte alltid går hand i hand. Inte sällan vet de hur de skall göra, men får inte till det. Vilket naturligtvis skapar frustration.

Hur som helst, precis som du resonerar är det svårt att bedöma hennes rörelsemönster utifrån text. Även om jag tycker det låter normalt, tycker jag att du kan ta upp det på BVC nästa gång.

Mvh Christine

Svar på tråden Bebis med ryckiga rörelser.