Hur snabbt efter var du återhämtad efter den vaginala förlossningen?
Och nu menar jag HELT, inge smärta, ingenting någonstans
Och nu menar jag HELT, inge smärta, ingenting någonstans
ungefär 2 månader. Var nog säkert läkt innan men då kände jag mig helt normal "där nere" också.
Svarade direkt, för en månad kändes helt fel att svara när det var drygt två dygn som jag hade riktigt ont. Jag antar att avslaget inte räknas hur äckligt det än är?
Första minns jag inte...
Med andra barnet var allt tiptop så fort han var ute. Inte ont eller var öm någonstans. Tyckte att det var en lättnad att inte känna något tryck eller ömhet där nere. Att man kan känna sig normal en timme efter en förlossning trodde jag inte var möjligt.
Nu tredje barnet så mår jag fortfarande lite dåligt efter 8 dagar.. Fick sy ett stygn denna gång(har inte gjort det med dom andra två) och jag känner mig fortfarande jättesvag i bäckenet när jag ska gå och så, men det är på bättringsvägen.
Jag hade ont i underlivet i fem dagar, sprack en del. Åt Alvedon och Voltaren, funkade jättebra. Efter det har jag inte haft ont alls. Känner mig inte lika stark och snabb än som innan graviditeten, men nu 16 dagar efter förlossningen känner jag mig bra och frisk.
Tja min bebis är snart 5 månader och än är jag inte återställd i betydelsen att det gör sjukt ont att ha sex.
En vecka rent generellt. Kanske två mån när det gällde sex. :)
när jag födde min dotter så var de tvugna att klippa upp mellan snippan och anus. för jag var så stark i den muskeln som sitter där.. och jag detta var 2,5 år sedan och jag har fortfarande skitont just där de klippte.. trotts att jag har gjort ett flertalet gynundersökningar så säger de att allt ser normalt ut.. men inte fan är det normalt att vara tvungen att ta starka värktabletter för att kunna göra nr 2 på toaletten inte är det normalt att muskeln jämt är spänd och krampar..
och nu väntar jag mitt andra barn och verkar inte få ett snitt beviljat.
Röstade 1 månad, men det var snarare 2 veckor. Okomplicerad förlossning med en mindre bristning.
Blev klippt och det läkte lite snett så det blev en skinnflik över, Bm på mvc pensla på nått på fliken på efterkontrollen och då dog den typ, aj! Tog nog cirka 3-4 månader innan den var helt borta... fram tills det hade jag jätteont vid sex o toabesök, den sprack alltid lite och blödde:( Sen bara försvann det!!
Sex hade vi då och då efter ca 2 måndaer men det tog nog 8-12 månader innan det kändes som innan. Så jag röstade ett år.
Dock ser jag ju fortfarande ärret och det kan liksom dra lite i det i bland och kännas lite konstigt vid sex då och då. Verkligen inget som stör, men jag undrar om nån har erfarenhet av hur det blir vid nästa förlossning?? Är risken större att man spricker där eller att det gör mer ont i ärret???
Svarade 1 år trots att jag ännu inte är helt återställd, tycker dock att jag fungerar tillfredställande nu (14 mån).
Sprack, syddes, fick infektion i såret och sprack igen. Hemska smärtor i 2 veckor, ont i 8 månader, beröringsöm i ytterliggare 4 månader. Nu gör det nästan inte ont längre och jag kan ha sex igen. Funderar på att begära rekonstruktiv kirurgi men ser inte fram emot att ha ont igen.
Fick analfissur (spricka) som gjorde hemskt ont i 3-4 veckor, ordentligt ont till och från i 2 månader och sen bara ont ibland, nu i stort sett smärtfri
Foglossning, kunde knappt röra mig den första tiden efter förlossningen, blivit bättre och bättre och nu 14 mån efter förlossningen har jag bara ont ibland
Så fort jag sluta blöda och stygnen var borta var allt som vanligt igen. Lätta förlossningar och få stygn. Med dottern gick jag en långpromenad morgonen efter. Åkte hem samma kväll. Tror det är mycket olika som allt annat.