Vi har väldigt olika syn på pengar
Jag och min fru har väldigt olika syn på ekonomi. Jag har ett hyfsat välbetalt heltidsjobb medan hon har låg lån på ett halvtidsjobb, men vi har hela tiden haft gemensam ekonomi. Vi har desutom ett bolån på 1 miljon sedan ett halvår tillbaka (vi slapp topplån tack vare mina besbaringar).
Problemet är att min fru hela sitt liv levt väldigt knapert, och anser att om man klara en hel månad +/-0 är det bra. För min del vill jag ha en ordentlig buffert för att jag ska kunna känna mig trygg.
Då alla mina besparingar gick åt till att köpa huset och försörja min fru när hon var sjukskriven en längre period lever vi idag helt utan besparingar. När jag skriver detta är vi totalt 1000 kr kvar. Och då får min fru för sig att gå på en klätterkurs för "bara" 800 kr. Hon kan inte förstå hur jag kan påstå att vi inte har råd. Hon tycker bara att jag är nojig och orealistisk.
Hon har ansträngt sig för att spara lite mer, men det är enbart för min skull, hon kan inte se att det är för VÅR skull.
Vi provade att göra en budget förra månaden, men redan första veckan valde hon att bryta den.
Varje gång hon ska köpa något frågar hon mig då hon vet att jag är "nojig" och det är så jobbigt att hela tiden vara negativ och säga nej. Hon blir lika irriterad varje gång och är väldigt duktig på att övertala och övertyga mig. Det skapar massa negativ energi. Jag önskar att hon själv kunde inse problemet så att vi kan jobba tillsammans mot en bättre ekonomi.
Jag har försökt förklara för henne att det skulle bli stora problem om vi fick oförutsedda utgifter, men då tydcker hon att det "bara" är att handla på kredit eller låna från släkt och vänner. Hur ska vi göra?