• MeAndBaby

Jobbar 50%, det blir 255:-/dag i fp?

Jag vet inte om jag räknat rätt på Försäkringskassans sida. Jag tjänar 10.000 i månaden innan skatt. Får det till 255 kr dagen. Ska man även räkna in de månader jag fått ersättning från a-kassan (deltids-ersättning). Hur gör man isåfall det? Lägger på på lönen? Innan skatt där med?

• Svar på tråden Jobbar 50%, det blir 255:-/dag i fp?
  • Försäkringskassan

Hej  !

När du räknar ut din SGI (sjukpenninggrundande årsinkomst) är det  inkomst av arbete som du ska räkna (ersättning från A-kassan ska inte räknas med).
     SGI kan även beräknas efter ett heltidsarbete om du har arbetat heltid tidigare och sen anmält dig på Arbetsförmedlingen.

Här kan du läsa om SGI (sjukpenninggrundande årsinkomst):

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/planera/sjukpenninggrundande_inkomst_-_for_dig_som_studerar,_ar_arbetslos,_har_sjuk-_eller_aktivitetsersattning

Hälsningar

Lisa,  handläggare

• 120126 B

Hej Lisa. Coolt att en " riktig " handläggare svarar :)
    Svarar du på fler frågor, nyfiken? :)

• MeAndBaby

Tack snälla för svaret. Alltså, om jag jobbat heltid 2010, kan det räkans med? Eller är det bara samma år som barnet föds (2011) som gäller?

• Mirella85
    MeAndBaby skrev 2011-06-22 13:16:07 följande:
    Tack snälla för svaret. Alltså, om jag jobbat heltid 2010, kan det räkans med? Eller är det bara samma år som barnet föds (2011) som gäller?
    du ska räkna dagens månads lån gånger 12 . alltså den månadslön du har idag och ett år bakåt
  • Mirella85
    MeAndBaby skrev 2011-06-23 10:04:10 följande:
    Alltså den lön man har när man går på mammaledighet och ett år bakåt?
    om du har gått mamma ledig så pass så kommer du få samma som du haft nu..för om du får ditt andra barn så tät inpå så kommer du få samma mamma penning som du haft nu sist.. ring försäkringskassa och hör annars.. svårare än så är det inte
  • Billabong
    MeAndBaby skrev 2011-06-22 13:16:07 följande:
    Om du har skyddat din tidigare (heltids-)SGI hela tiden sedan dess så kan din FP baseras på den. Allt beror på hur du har skött din SGI sedan du slutade jobba heltid. För att skydda sin SGI ska man inte ha några glapp alls mellan arbete/anmälan om arbetslöshet/studier/föräldraledighet osv. såsom jag uppfattat det.
    Det finns även en 3-månaders regel avseende karensskydd av SGI:n men jag är lite osäker på den. Förhoppningsvis kan en av de som loggar in som "Försäkringskassan" förklara det tydligare.
  • MeAndBaby

Skyddat? Vad jag vet har jag inte skyddat på något sett...

(Jag har alltså inte barn sedan tidigare.)

• Billabong

Om du inte har skyddat din heltids-SGI från 2010 så är den högsta sannolikt sänkt.

Svårt att svara utan att veta exakt vad du gjort under olika tidsperioder.
    Hur jobbade du 2010? Vad har du gjort efter det? Har du varit anmäld som arbetssökande direkt från första dagen du inte längre jobbade heltid så KAN din SGI vara skyddad, men allt beror på hur du har gjort därefter. Har du glapp så är den inte skyddad.

• MeAndBaby

2010 jobbade jag heltid fram till juni, därefter var jag arbetssökande (anmäld hos a-kassan) fram till augusti då jag började jobba halvtid på ett nytt jobb. Detta jobb har jag nu, alltså blir det halvtid från 2011 fram till årsskiftet nu och framåt.

• Billabong
    MeAndBaby skrev 2011-06-29 09:22:58 följande:
    2010 jobbade jag heltid fram till juni, därefter var jag arbetssökande (anmäld hos a-kassan) fram till augusti då jag började jobba halvtid på ett nytt jobb. Detta jobb har jag nu, alltså blir det halvtid från 2011 fram till årsskiftet nu och framåt.

Då låter det som om att du kan ha skyddat din tidigare heltids-SGI under 2010. Om det inte finns några glapp alls där.

Men vad gjorde du innan du började jobba där 2010? För att få alla SGI-dagarna av din Föräldrapenning baserad på en SGI krävs det att man jobbat 240 dagar (ca 8 månader). Vet inte om du kan dela upp den tiden på anställningar med arbetslöshet emellan. Kanske blir det ett snitt av din heltid och din halvtid som SGIn baseras på...?

Förhoppningsvis kan Försäkringskassan ge definitivt och tydligt svar på det.

• Försäkringskassan

Hej!

Om du är anmäld som arbetssökande på Arbetsförmedlingen och aktivt söker arbete kan du få behålla din sjukpenninggrundande inkomst som du hade innan arbetslösheten. 

Om du fortfarande under din 50 % tjänst står som inskriven på Arbetsförmedlingen ( AF) så bör du ha din tiidgare 100 % tjänst skyddad. Om du inte är inskriven så är din SGI i dagsläget troligen på 50 %.

För att kunna tilgodoräkna dig en SGI på 100 % så måste du arbeta heltid i minst 6 månader.

Hälsningar
    Anastasia, handläggare

• MeAndBaby

"Svårt att svara utan att veta exakt vad du gjort under olika tidsperioder.
    Hur jobbade du 2010? Vad har du gjort efter det? Har du varit anmäld som arbetssökande direkt från första dagen du inte längre jobbade heltid så KAN din SGI vara skyddad, men allt beror på hur du har gjort därefter. Har du glapp så är den inte skyddad."

Innan heltidsjobbet 2010 jobbade jag i och för sig också halvtid (5 tim per dag), så chanserna är väl kanske ganska små. Men men, då vet jag:)

Tack!

Svar på tråden Jobbar 50%, det blir 255:-/dag i fp?