• En o Sexti

Fostervattensprov! Hjälp miiiig.....!!!

Jag har tid den 13 Juli för fostervattensprov...
    Jag e livrädd för detta..... Inte för missfall men för nåljäkeln.....!! Har sett på youtube hur det går till och man blir ju inte mindre nervös när kvinnorna grimagerar o läkarna liksom "kastar pil" med nålen in o riktigt trycker in den...

JAG VILL INTE......!!!!!

♥☆° Kan mirakel ske? °☆♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-20 20:04
    Lugna mig någon!!!
  • Svar på tråden Fostervattensprov! Hjälp miiiig.....!!!
  • En o Sexti
    Skogsmulle81 skrev 2011-06-20 20:54:08 följande:
    Du kommer att klara det galant, man klarar ofta mer än man tror.
    Sätt upp en belöning till dig själv efteråt kanske?
    Tack för ditt svar förresten och hoppas du inte kände att jag skev helt OT i din tråd!
    nej ingen som helst fara..
    rädslan e ju större än modet... Kan inte komma ifrån..
    ♥☆° Kan mirakel ske? °☆♥
  • coerulea

Jag blundade och höll mannen stenhårt i handen, då gick det bra. Sköterskorna berättade vad de gjorde och påminde mig om att jag skulle andas. Jag skulle ljuga om jag sade att det inte kändes, men man överlever och det går ganska snabbt!
    Kan du inte ta med dig någon att hålla i handen?

Lycka till!

• En o Sexti

Sambon ska med såklart. Han är ju lika delaktig som jag ..

• 2B3

Jag gjorde också fvp nu i maj och det har gått bra tack och lov. Själva sticket gjorde inte ont, en sugande känsla bara och det tog mindre än 1 minut! Som några redan har nämnt kändes det som att ta blodprov fast i magen. Jag tittade inte, och det föreslår jag att du inte heller gör om du är orolig. det kommer att gå jättebra.
    Det som kommer efteråt var jobbigare tyckte jag, att känna efter symptomen och att vänta på svaret. Lycka till!

• Tottelina

Jag gjorde moderskapsprov idag. Jag blev nervös när jag låg på britsen och det närmade sig för sticket. Men jag är förvånad att det inte kändes mer än det gjorde. Det var inte alls så obehaglligt, och gjorde inte ont. Jag tittade varken på sprutan eller skärmen. Tror läkaren skymde den.

(Vi valde att göra provet då KUB visade en risk på 1:82. Jag skulle nog inte gjort det om risken var mindre än 1:200.)

Tänk på att inte ha med en tung väska eftersom man inte ska göra tunga lyft efter. Det råkade jag ha, så sambon fick skjutsa hem mig...

Lycka till!

• En o Sexti

Idag var vi och pratade med genetikdoktorn..
    de friska människorna har alltid 2% chans till nått galet med barnet, (missbildning lr handikapp), vi ligger på 3%, alltså en liten förhöjd risk.
    Enligt läkaren så sa han om NUPP/KUB ser bra ut (vilket det gjorde på oss 1:5000) så finns de ingen stor risk för fel hos barnet för NUPP/KUB visar oftast om det är något fel över lag med kromosomerna.

Det är inget krav från läkarna att vi ska göra fostervattensprovet den 13 juli kl 9.00 så vi har tid, utan de är o hållet upp till oss.. Kromosomfelet ligger i min släkt o ingen är skadat över huvudtaget o även jag har felet.. men är frisk..
    Så han sa att det är jääteliten risk för fel, MEN de kan göra gott om man kollar så man e säker..
    Grejen är att om man e osäker varje graviditet så kan man kolla varje barn... Segt de där, då ja inte ens vet om jag vill göra det nu...

Hur hade ni gjort?
    Göra de för ungens skull TROTS att risken e så liten som en frisk mamma o pappa utan kromosomavvikelser (skiljer 1%)...??
    Eller helt o hållet gå på magkänslan, att allt är bra för den känslan hade jag inför NUPP_UL... Jag va hur lugn som helst... O visst hade jag rätt, inget fel där inte..

♥☆° Kan mirakel ske? °☆♥
  • htsny2001

Jag ska göra MKP nästa tisdag, den 12. Vi har fått 1:154 till Down (i min åldersgrup är risken 1:111), till trisomi 13, 18 var risken jätte låg 1:20000. Allt såg bra på UL, nackspalten var 1.3. Det var blodprovet som drog ner resultat.  Jag är jätte nervös inför MKP.
    Har ågon gört MKP? Gör det ont? BM sa att min moderkaka ligger back, jag är orolig att dem inte lyckat ta prov och då det är FVP som gäller.  

• En o Sexti

Jag har avbokat min tid till fvp, med så liten risk för fel som vi hade så avböjer jag gärna..

• trivsamma forandringar

Jag gjorde FVP i april.
    Jag var också lite nervös över hur det skulle kännas, men det var ingen fara alls. Det är jobbigare att ta blodprov i armen. De fick vara där inne i magen o böka runt lite för de fick nåt slags vakuum i nålen och fick inte upp så mycket fostervatten som de ville. När de bökade runt lite så blev livmodern hård, precis som vid en sammandragning. Det kändes lite obehagligt, men absolut inte ont.

Sambon däremot svimmade... Han gillar inte sjukhus, nålar och satt inklämd i ett hörn och när allt var över och  all anspänning släppte inför provet så rasade han i backen, slog bakhuvudet i väggen och fick ett jack i bakhuvudet som behövdes sys. Så han fick köras iväg till akuten.
    Han som skulle vara hemma den dagen och passa upp på mig eftersom man ska ta det lugnt dagen då provet har tagits så det läker fort och fint. Men det var nästan jag som fick passa upp på honom istället!

• trivsamma forandringar

För er som fått låg risk så skulle jag råda er till att inte göra ett moderkaksprov eller fostervattensprov. Det är ju större chans att få missfall pga testet än att det ska vara fel på barnet.
    Skulle det vara något fel på barnet så ser dem ju ofta några tecken vid RUL så att man kan gå vidare därifrån isåfall.
    Risken för missfall är 1/100 vid fostervattensprov, och om man då har en risk på 1/400 ca, så tycker jag det säger sig självt att man inte ska göra det. Men det är jag det!
    Vi hade risker på 1/3 och 1/11, men ändå visade det sig vara en helt frisk bebis i magen.

• En o Sexti

Jag har ett kromosomfel via vår familjs gener som förs vidare, vårt fel kan sätta sig i hjärnan o sklettet o syns inte på ultraljud .. Men vi har en procent förhöjd risk än vanligt folk för fel o jag tycker de känns onödigt med ett ingrepp på sån liten risk. Dessutom får vi välja själva om vi ville göra fvp, o då är de inte påtvingat av läkarna. Och vårt kub test visade 1:5000 vilket är bra o de brukar visa kromosomfel över lag sa genetikdoktorn . Så de kändes ganska självklart att avboka tiden ..

• En o Sexti

Dessutom har ingen blivit handikappad av vårt genfel, så varför skulle de slå fel nu?

• htsny2001

Nu är jag hemma efter mkp. Det var inte så farligt som jag tänkte och det görde inte ont. Nu är det att vänta svaret.

• AG11

Hej!

har totalt glömt bort tråden...

Ville bara säga att jag födde en frisk son 23 dec -12   

♥☆° Gosse född 111223 °☆♥ Bf 130223 °☆♥
  • AG11

Just de, jag är "en o sexti"

♥☆° Gosse född 111223 °☆♥ Bf 130223 °☆♥
Svar på tråden Fostervattensprov! Hjälp miiiig.....!!!