• Skogsmulle81

Dåliga värden på blodprov? 1:433 på KUB

Hej
    Jag gjorde KUB för några dagar sedan...och fick ett resultat som oroar mig. Risken för ds är 1:433
    Nackspalten var 1,6 mm så det kan väl inte vara den som drog ner resultatet?
    Ngn som vet vad "dåliga värden" är på blodprovet, hur mkt hcg och PAPP-a räknas som dåligt?
    Funderar nu på fvp, anledningen är att jag jämför siffran med min förra graviditet (1:15000) för bara 1 år sen!
    Någon som vet om man kan begära fostervattenprov trots att man fått "låg risk" på KUB?

Hoppas någon kan hjälpa..tack på förhand!

• Svar på tråden Dåliga värden på blodprov? 1:433 på KUB
  • kasa01
    ako75 skrev 2011-06-27 14:55:48 följande:
    Fast den infon om att 90% av alla trisomier finns inom 1:200- spannet är ju inget de går ut med allmänt vad jag har sett? Vet någon om statistiken på dessa 90% stämmer någorlunda - alltså om det verkligen ÄR exempelvis 1 av 37 av 37 som får risken 1:37 osv? Annars kanske hög risk eller låg risk vore bättre benämningar? Bara spånar ;)...
    Man får leta på nätet... Jag har läst en hel del articklar från både svenaksa och utlänska sidor, bla läkartidningen och andra fack skrifter. Har sparat några av dem som jag inte hunnit läsa igenom, kan lägga upp dem här om nån är intresserad?
  • kasa01
    Skogsmulle81 skrev 2011-06-27 20:14:54 följande:
    Idag ringde jag till KK och ville boka tid för ett fostervattenprov, fick ett blankt "nej" eftersom resultatet var låg risk?!
    Jag som precis bestämt mig att jag verkligen ville göra det (trots risker) för att eliminera min oro så att jag kan njuta av att bära vårt mirakel. Vilket jag borde göra, nu tar oron över på ngt konstigt vis.

Men kan de verkligen neka dig det?? Om du verkligen vil göra testet tycker jag att du ska ta strid, men jag vill återigen påminna dig om att rsken att barnet dör pga testet är större än att barnet skulle ha en avvikelse. Man kan titta på andra saker än nackuppluckring för att hitta kromosom avvkielser också, bla tittar man på näsben och lårben. Det finns ett antal "soft markers" tror jag det hette, be dem titta på dem åtminstånne. det gör man via ett vanligt ultraljud.

På tordsg har det gått 3 veckor sen vårt test, och jo, visst njuter vi nu. Nu vill jag bara bli av med illamåendet också, som tur var är det mest kvällstid. Kram på dig!

• VirrAnna
    Skogsmulle81 skrev 2011-06-27 20:14:54 följande:
    Idag ringde jag till KK och ville boka tid för ett fostervattenprov, fick ett blankt "nej" eftersom resultatet var låg risk?!
    Jag som precis bestämt mig att jag verkligen ville göra det (trots risker) för att eliminera min oro så att jag kan njuta av att bära vårt mirakel. Vilket jag borde göra, nu tar oron över på ngt konstigt vis.
    Om du verkligen vill göra provet kan du säkert vända dig till en privat barnmorskemottagning och få hjälp via dem.
  • Skogsmulle81
    kasa01 skrev 2011-06-29 12:03:18 följande:

Men kan de verkligen neka dig det?? Om du verkligen vil göra testet tycker jag att du ska ta strid, men jag vill återigen påminna dig om att rsken att barnet dör pga testet är större än att barnet skulle ha en avvikelse. Man kan titta på andra saker än nackuppluckring för att hitta kromosom avvkielser också, bla tittar man på näsben och lårben. Det finns ett antal "soft markers" tror jag det hette, be dem titta på dem åtminstånne. det gör man via ett vanligt ultraljud.

På tordsg har det gått 3 veckor sen vårt test, och jo, visst njuter vi nu. Nu vill jag bara bli av med illamåendet också, som tur var är det mest kvällstid. Kram på dig!

VirrAnna skrev 2011-06-29 12:06:29 följande:
    Om du verkligen vill göra provet kan du säkert vända dig till en privat barnmorskemottagning och få hjälp via dem.
    Jag har försökt hitta ngn, men det verkar vara svårt att få hjälp. Där jag gjorde KUB var privat men de utför inte FVP där. Ska ändå ringa dit igen och be dem om hjälp, kanske de kan skriva en remiss därifrån.
  • Skogsmulle81
    kasa01 skrev 2011-07-23 11:02:19 följande:
    skogsmulle, undrar hur det gått för dig?? Kramar.
    Vi valde att inte gå vidare med ngt FVP, rutinUL såg bra ut, BM gjorde en väldigt grundlig genomgång och kikade på sånt som kan avvika vid exempelvis DS. Allt såg bra ut!
    Har försökt att slappna av lite mer, magen växer, bebis sparkar så i nuläget kan jag inte riskera ngt FVP.
    Vi får hålla tummarna att allt är bra och att vi får en frisk bebis, om ngt avviker så är det trots allt vår bebis... vårt mirakel.
    kramar
  • seccasecca

Vår BM gjorde också en mycket noggrann undersökning och dessutom forskar hon i "frågan".

• Skogsmulle81
    seccasecca skrev 2011-07-26 01:14:52 följande:
    Vår BM gjorde också en mycket noggrann undersökning och dessutom forskar hon i "frågan".
    Jag tvivlar inte på att hon gjorde det, som sagt i nuläget ser allt bra ut men om ngt avviker så är det vårt barn i vilket fall och jag hade inte kunnat göra en abort som det känns nu.
  • seccasecca

Jag ville bara säga att bara för att allt ser bra ut är man inte säker. Det säkraste är ju fostervattensprov men jag ville inte göra det med tanke på missfallsrisken, jag hade haft två missfall minst innan jag blev gravid med vår son.

• Skogsmulle81
    seccasecca skrev 2011-08-02 21:25:12 följande:
    Jag ville bara säga att bara för att allt ser bra ut är man inte säker. Det säkraste är ju fostervattensprov men jag ville inte göra det med tanke på missfallsrisken, jag hade haft två missfall minst innan jag blev gravid med vår son.
    såklart är man inte säker, bara FVP och MKP som är nästintill 100%
    Missfallsrisken är ju för min del 4ggr högre än själva risken för att ngt skulle avvika, därav att jag/vi valt bort det och funnit oss lite mer i situationen. (Jag försökte boka en tid tidigare för FVP men blev nekad.)

Får jag fråga hur ni har det nu seccasecca, det har gått ett tag nu sedan du födde...?
  • seccasecca

Den värsta chocken har lagt sig, nä jag kan säga att chocken lagt sig. Vi har fått en hur gosig kille som helst, man bara vill pussa honom hela tiden och han ger en massa härliga leenden till oss varje dag. Han verkar stark och pigg. Den första tiden bara sov han men det berodde på gulsoten han drabbats av.

Vi har fått så mycket stöd från sjukvården och nära och kära vilket gjort att vi kunnat bearbeta chocken snabbt. Jag känner mig lugnare som mamma nu än med dottern, troligtvis för att det är andra barnet men med hans diagnos kunde jag lika gärna varit knäckt.

Svar på tråden Dåliga värden på blodprov? 1:433 på KUB