9-åring som förstör för resten av familjen
Vi är en stor modern familj, jag har två tonåringar och min man har två mindre barn på 7 och 9 år. Trots den stora omställningen för alla när vi flyttade ihop tycker jag att vi är en fantastisk familj som kan ha roligt tillsammans trots olikheter i åldrar och personligheter. Eftersom jag har två större barn har jag en hel del erfarenhet när det gäller barn och barnuppfostran, men när det gäller min mans 9-åriga dotter känner jag mig ibland helt maktlös och frustrationen växer ju mer tiden går. Flickan är ett komplicerat barn som verkar ha det jobbigt med sig själv, hon är extremt känslig och humörsvängningarna går inte att hänga med i, hon låser sig och får utbrott och har ett stort kontrollbehov. Att välja kläder på morgonen eller göra sin läxa på kvällen kan vara helt fruktansvärda utmaningar med scener som tar över hela familjen. Hon kräver sin pappas fulla uppmärksamhet om hon ska göra den minsta ansträngning själv när det gäller läxan tex, och den kan ta timmar en vanlig vardag-kväll.
Det här är jobbigt för alla men det jag tycker är det absolut svåraste med henne är att när hela vår familj och även tex deras farmor och farfar sitter runt bordet och har roligt och skrattar och pratar kommer reaktionen hos 9-åringen som ett brev på posten varje gång, Hon mulnar, blir sur, börjar sucka och stöna över nåt, maten, besticken, stolen, vadsomhelst och hon fortsätter mer och mer medan vi andra försöker ignorera henne och ha trevligt. Till sist brister det ändå ofta för nån av oss, senast hennes farfar, som sa till henne på skarpen att hon kunde ta sin tallrik och gå ut i köket istället för att förstöra middagen för oss. Jag undrar hur man ska komma åt detta beteende, att ignorera verkar inte hjälpa alls, eller att prata om det efteråt. Hon har även väldigt svårt att låta sin lillebror nångång stå i rampljuset utan ser då till att överträffa honom eller ställa sig framför. När vi har gäster eller går bort på middag kan hon också flippa ur och stå och gråta på toaletten och måste tröstas och hållas i handen.
Jag trodde länge att hennes uppmärksamhetsbehov kanske hade med hennes föräldrars skilsmässa att göra , men både hennes pappa och farmor säger tvärtom att hon varit sån sen hon föddes och att hon faktiskt t o m har blivit bättre sen hon kom till vår familj och under min inverkan. Hade egentligen velat fråga psykologen här men hon var inte tillgänglig och därför ber jag andra kloka föräldrar ge mig råd. Vad gör man åt ett sånt här beteende? Jag känner inte alls igen det från mina egna barn, som har varit soliga och utåtriktade som små. Ska en 9-åring få förstöra för en hel familj när vi har som trevligast? Man vill ju att barnen ska kunna bli omtyckta av andra också, men när våra vänner och släktingar träffar henne nu tycker de att hon är ett "svårt", gnälligt och bortskämt barn. Tacksam för era synpunkter.