• Anonym (da_mum)

4,5 mån - vill ej äta.

Vill resonera lite kring min snart fem månaders som prompt inte vill äta smakisar (f.ö dricker han ersättning ca 7 ggr/dygn, som sig bör). Vi har försökt mata honom med detta i snart tre veckor. Med majs, ärtor, potatis och morötter.

Han visar inget tecken på intresse överhuvudtaget. Vill inte gapa, inte svälja. Han verkar inte ha förstått vad mat är ännu, utan sitter mest där och blir kladdig. Min make vill att vi skall fortsätta försöka, men jag tänker att vi borde lägga det åt sidan ett tag, för att sedan försöka igen. Jag är rädd att hon skall förknippa "ätandet" med något obehagligt, det känns stundtals som om vi försöker tvångsmata honom.

Har du några tips och goda råd?

Tack och hej.

(Har inte tid på BVC förs om nästan en månad, skriver ett par rader här så länge).

• Svar på tråden 4,5 mån - vill ej äta.
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min uppfattning är att det brukar bli minst problemfritt, om man väntar med smakisar tills barnet visar intresse. Tecken på det, kan till exmepel vara att han är väldigt intresserad av vad ni stoppar in munnen eller att han själv stoppar fingrar/hela handen i sin egen mun.

Många barn behöver en lång startsträcka för att komma igång, vilket betyder att man kan behöva erbjuda en tesked (av samma smak) under flera veckor. Normalt brukar dock matintroduktionen ta mellan två-fyra månader.

Även om han bör komma igång runt sex månader, är min erfarenhet dock att all form av tvång kring matbordet leder till problem. Vilket i sin tur medför att introduktionen tar längre tid. Därför är det viktigt att ni är observanta på hans signaler och avvaktar, om det är som du tror - att han inte är det minsta intresserad!

Ta chansen vid nästa BVC-besök och få hjälp att utarbeta en plan för hur ni skall gå till väga.

Mvh Christine

Svar på tråden 4,5 mån - vill ej äta.