Hej, jag bor med mina barn, 4 respektive 9 ar i Italien. Ofta sa sager jag att det hade varit lattare i sverige (mest byrokratiskt) men det ar anda underbart att bo har!
Det finns dagis for smabarn, upp till hosten det aret de fyller tre, da borjar de smaskolan (som ett dagis men billigare) dock inte obligatoriskt men 99% gar pa det. De flesta dagis ar privata, kostnad och platstillgang beror helt pa i vilken stad och vilket omrade det handlar om. Det finns aven kommunala dagis dar de har starka kriterier och riktlinjer for vilka som far borja.. tex. om bada foraldrarna jobbar, inkomst och om man ar skriven i den kommunen(obligatoriskt)
Sa det forsta ni maste veta ar om det ar en kortare tidsperiod da ni ska bo har (mindre an 6manader) for da kan ni vara skrivna kvar i sverige och utnyttja svenska barnbidraget men om det ar en tillsvidare flytt eller definitiv sadan sa ar det mkt enklare att skriva sig dar ni bor. Nar man jobbar i italien sa far man ett bidrag pa lonen om man har barn/fru/man som man ar forsorjningspliktig, ex. du ar hemmafru o ni har ett barn s far din man tot. extra pa lonen vid ett vanligt arbetsavtal. Deklareringar och sadant lite tjorvigare an i sverige men facket hjalper garna till (for en liten summa).
Det finns aven manga kommuner som ordnar traffar for foraldrar med smabarn, liknande oppna forskolan eller kyrkis.
Det finns aven dagmammor(mindre vanligt dock an i sverige) och aven barnvakter, en barnvakt tar ca. 7€/timmen men aven det kan stiga eller sjunka beroende pa hur manga timmar/veckan och vart man bor.
Jobb: ojoj...det beror helt pa vad man har for utbildning och vart man flyttar, vissa omraden (spec. milano omradet) sa brukar de soka svensktalade till vissa jobb men annars sa kan det basta vara att lara sig italienska...om man inte kan tyska eller franska som anvands pa manga kontor som jobbar med utlandet.
Lycka till och vill du veta ngt annat sa hor av dig!