• Anonym

Ersättning som kontaktfamilj? Kan någon hjälpa?

Vi ska bli kontaktfamilj åt sambons systerdotter på 6 år. Det handlar om en helg i månaden ungefär + kanske nån dag nån gång när man ska göra något speciellt och vill ta med henne.

Det jag undrar är nu om man som kontaktfamilj får ersättning precis som familjehemmen? Spelar ingen roll egentligen, men var bara nyfiken. Tänker om man exempelvis gör något speciellt med barnen som kostar så är det ju ändå ett barn till man ska betala för. Vi har två egna och har planerat lite turer i sommar, bl.a till kolmården. Det kostar ju lite att äta, bo och inträde för en till. Sen skulle vi exempelvis behöva köpa en våningssäng till barnens rum så hon har en egen säng när hon är här samt en bältesstol till bilen, är det något soc står för?

Läste någonstans att man får ersättning? Stämmer det? Kan däremot inte läsa ut hur mycket. Kanske nån som kan hjälpa mig med detta? Vad skulle vi få för en helg i månaden (fre-sön) för en "normal" 6-åring ? 

• Svar på tråden Ersättning som kontaktfamilj? Kan någon hjälpa?
  • Anonym

Man får ersättning. Inte mycket men det täcker lite av kostnaden man har med barn. Hur mycket du får beror nog säkert på vilken kommun du bor i. Vi hade för länge sen en pojke 4 gånger i månaden och han fick sova över hos oss ibland. Vi fick 1500kr. Räckte nätt och jämt till att göra saker med pojken samt mat mm.

• Anonym

vi är kontaktfamilj åt ett barn som bor hos oss en helg i månaden (fre em t om sön em) + en vardagsnatt. Vi brukar få ut ca 1000kr /mån för det. Man har också rätt att få visst bidrag till bensin (milersättning) om man åker iväg på någon lite längre utflykt, vi har dock aldrig utnyttjat .

• Anonym

Hej
    JAg har en flicka på 4 år ca 2 ggr i månaden.

Vi fick köpa en säng för ca 1000 kr sen om den skulle kosta nga hundra till så var det inte hela världen.
    likaså med bilstol så fick vi köpa den vi önska och passa vår bil sen skicka vi in kvittot, vi bor i Uppsala.   

Svar på tråden Ersättning som kontaktfamilj? Kan någon hjälpa?