• AAEV

Ska jag söka hjälp?

När jag var liten (från ca 2 år till 17) var jag väldigt arg. Jag kunde helt enkelt inte kontrollera mitt humör. Allting berodde på min perfektionism, blev något inte exakt som jag hade tänkt så brast det för mig. Jag hade ingen impulskontroll och när jag blev arg så blev jag precis vansinnigt arg ochkunde inte kontrollera mina känslor. efteråt fick jag ångest, blev jättetrött och kunde inte riktigt förstå vad som hade hänt. 

Vår dotter (1.5) är likadan. Jag känner så väl igen hennes känslor i hur jag kände när jag var liten. Utbrotten kan komma om man tagit på henne fel tröja, om man lägger ketchupen 2mm fel på tallriken (hon pekar var hon vill ha den) eller om något annat inte går som hon tänkt.

Vi örsöker vara konsekventa och sätta gränser, men jag vet ju att det inte hjälpte när jag var liten. fick jag ett utbrott innan simhallen fick jag inte följa med, men jag gjorde likadant varje gång så "bestraffningen" hjälpte inte. Jag förstörde så många stunder för mig själv men ävn för mina syskon.

Mamma och pappa funderade många gånger på att söka hjälp, men de gjorde aldrig det. Jag funderar nu på att göra det, men jag vet inte riktigt vem jag ska prata med?
    Någon som vet?

• Svar på tråden Ska jag söka hjälp?
  • sooffiia

var lite så där också när jag var mindre.. mamma tog med mig till bup och fick råd och så från dom. 

• Flickan och kråkan

Min första spontana tanke är att din dotter är 1½..... . Vad jag menar är att inte dra alltför stora växlar ännu. Det du skriver om din dotter låter som en fullständigt "normal" 1½-åring. Det är ju inget som avhjälps med gränssättning och "bestraffning". Det handlar om att barnet håller på att skapa sin egen individ och bli alltmer självständig.....att göra, klara och bestämma själv.....och att de varken har kunskapen eller erfarenheten av hur de ska hantera frustration och motgångar . Låt henne göra och välja så mycket som möjligt själv. Även sådant du vet att hon ännu inte klarar, låt henne först få försöka själv.

• lillalorten06

för att lugna dig lite... min dotter var likadan vid den åldern och det eskalerade bara fram tills hon var 2½ o hennes pappa flyttade... 6 månader innan han flyttade började hon få riktiga utbrott... inte bara slänga sig på golvet o skrika utan hon skadade sig själv, dunkade huvudet i golvet/väggen, slet av sig håret bet o knep sig själva etc etc vi gick till BUP och fick rådet att "hålla fast henne" inte tvinga fast henne utan hålla henne, krama henne men fast så hon inte kunde skada sig själva.
    ett utbrott kunde lätt vara 20 minuter så det var ganska tufft o många av mina nära vänner och familj berömde mig för att jag orkade med det... jag lovar... man var helt svettig efter ett utbrott o lilla tösen helt utmattad... det hjälpte... efter bara nån vecka märkte vi skillnad o när hon va 2½ så tvärslutade utbrotten efter att hennes pappa flyttat...

det är mycket viktigt att man som förälder bara sitter lugnt o andas... inte pratar alls utan bara andas... man får inte bli ledsen o upprörd utan man får sätta sig själv åt sidan o bara finnas där för sitt barn!
    mitt hjärta gick såklart i miljoner bitar varje gång och efteråt fick jag gå ut o ta lite luft o då kunde jag släppa mitt.... blir ledsen nu bara när jag skriver om det för det gjorde så ont i mig att hon skadade sig själva

hoppas detta var till någon hjälp!

kram!

Svar på tråden Ska jag söka hjälp?