• Fru Hussain

Grav penning/föräldrapenning och tid

Hej, Jag ska skicka in min ansökan för grav penning snart och kommer att skriva från 60 dagar innan förlossning. Men hur blit det om jag kan jobba en eller två veckor mer?
    Får man skjuta upp den hur som helst? Orkar jag jobba gör jag ju gärna det pga att jag då yjänar mer pengar när jag jobbar.

Har förstått att man måste säga till försäkringskassan och arbetsgivare hur länge man vill vara mammaledig men om man vill börja jobba tidigare/vara ledig mera?
    Jag jobbar nu som butikschef men kommer flytta till en annan stad och kommer därför inte tillbaka till just denna arbetsplats. Blir det en tjänst ledig om 1år eller så kommer jag ta den tjänsten men har oxå funderingar på att börja plugga.
    har försökt att läsa på försäkringskassans hemsida men har svårt att hitta. Någon som vet bättre?

• Svar på tråden Grav penning/föräldrapenning och tid
  • eilien

Om du blir beviljad grav penning får du hem en blankett där du fyller i för de dagar du har avstått från att jobba så om du jobabr längre så skriver du bara i det datumet du slutat jobba, man kan även fylla i om man gått in o jobbat ngn enstaka dag efter att man slutade jobba.

Försäkringskassan bryr sig inte om hur länge du tänker vara hemma, inget du behöver anmäla eller bestämma i förväg alltså. Du är skylldig att meddela din arb givare minst 2 mån innan du tänker komma tillbaka men det är allt.

• Vintergatan

Man blir beviljad graviditetspenning av orsak t ex tunga lyft eller ur miljöaspekt. Svarar som jag gjorde i en annan spalt. Varför utsätta sig för det man har ansökt graviditetspenning för längre än man behöver?? Då kanske inte graviditetspenningen borde bli beviljad. Utan att man får jobba så länge man orkar och sedan sjukskriva sig. I alla fall om man ska ha hel graviditetspenning och chefen kryssat i i sin blankett att inget annat lättare jobb finns att ge dig. Då blir alla uppfiter motsägelsefulla. Skulle du bli beviljad hel graviditetspenning och sedan vill t ex plugga på distans. Då kan du avbryta graviditetspenningen från den dagen du börjar studerna och ta ut föräldrapenning istället. Du kan dock inte ta ut f-penning sen när barnet är född de dagar du ska vara i skolan. Pluggar man hemifrån och samtidigt vårdar barnet går det bra. =). 

Svar på tråden Grav penning/föräldrapenning och tid