• Lilla Hjärta

Tips och råd på hur 4,5 mån ska ta flaska...

Hej!

Min dotter är 4,5 månad.. Jag har helammat henne fram tills 4 månader då vi började med smakisar som är väldigt uppskattat. Ökade ganska snabbt men hon tar det bara emellan de ordinare måltiderna då hon inte riktig är hungrig.

Nu till problemet. Jag har försökt med flaska i flera månade men hon vägrar detta.. I början bara skrek hon och nu biter hon och puttar runt nappen i munnen med hjälp av tungan. Hon tar inte napp heller. Vill gärna att pappa kan ge henne mat också och känner att jag snart vill sluta amma.

Några kompisar tycker att jag ska lämna bort henne till dem så får hon skrika tills hon tar flaskan men jag känner inte att det är ett alternativ eller är det enda sättet????

Hur får jag henne att ta flaskan??? Har bara gett bröstmjölk i flaska och prövat olika sorter med det hjälper inte...

• Svar på tråden Tips och råd på hur 4,5 mån ska ta flaska...
  • sara1981

Har inget riktigt bra råd, hade själv en kille som aldrig tog flaskan trots idoga försök.
    Kan vara så att det är lite för sent nu, om ni har försökt en längre tid?
    Jag skulle i alla fall inte lämna bort barnet och låta henne skrika för att få henne att ta flaskan. Så viktigt kan det inte vara?
    Snart kommer hon ju att kunna äta riktig mat och pappan kan mata.
    Fast jag förstår att det kan kännas jobbigt att bli låst med amningen.

Amilia 2006 Max 2008 Freja 2011
  • Valentine

Jag puffar lite, för jag har samma problem med min dotter som är 3,5 månader. Med äldsta dottern gick det jättebra att både amma och ge ersättning på flaska när min man skulle mata, men med lillasyster verkar det vara omöjligt! Känner mig väldigt låst....:-/

• Lilla Hjärta

Har även försökt att mata med kopp men det fattar hon inte alls.. Hon bara ler åt mig och då rinner det ju ännu mer utanför än vad det redan gör... =)

Ja jag vet inte vad man ska testa härnäst...

Kankse är dags att lägga ner?? Bara amma och ta smällen när mjölken tar slut???

• Live in the moment now

Här vill jag vara med och hoppas någon kommer m ett fungerande tips :)
    Har en tjej på 2 månader som jag försöker ge flaska, både m bröstmjölken o ersättning m hon vägrar! Funkade 1:a gången och sen har det varit tvärstopp.
    Syrran hennes tig flaska direkt o jag gillar att inte känna mig låst o vill att pappan ska kunna ge ersättning om behov finns. Har testat flaska flera dgr/v nu i ca 4 v m utan resultat :(

• fesun

Har hört att det kan funka för vissa att doppa sugnappen i sockervatten. Sen är väl inte socker det bästa men. :) Kanske funkar lika bra att doppa i fruktpuré/avkok eller något. :P

Svar på tråden Tips och råd på hur 4,5 mån ska ta flaska...