notetur nomen skrev 2011-06-28 11:14:41 följande:
Det har inte ett skit med värderingar att göra utan resultat.
Andra vuxna har inte ett skit med saken att göra utan det handlar om våra barn.
Att folk pucklade på varandra mer innan vi fick lagar som skulle skydda oss från varandra har inget med saken att göra.
Vist finns det många olika sätt att fostra barn på, strikta metoder är en av dom.
När jag själv växte upp och blev vid några få tillfällen tillrättavisad så kände jag ingen kränkning faktiskt, jag har gjort fel och jag tog straffet för det, upprepade inte samma fel utan lärde mig av dom.
Det mest irriterande här är att man kan inte jämföra kränkningen som en vuxen går genom när denna blir slagen (anledning kvittar) med ett barn som bli tillrättavisad
Hela ditt inlägg är en enda lång radda av värderingar, så självklart handlar det om värderingar.
Vad gäller de lagar som gällt aga, så handlar det inte det minsta om någon slags förhistorisk då inget rättsväsende fanns. Aga handlar om att fostra med hjälp av kroppslig bestraffning. Punkt. Aga är en rättighet som ibland (inte i Sveriga 2011) ges personer med auktoritet gentemot människor som är omyndiga eller på annat sätt i beroendeställning. Vilka som har rätten att aga och vilka som etiskt och juridiskt är ok att aga är enbart en värderingsfråga. Det är precis samma tanke bakom hustruaga, husaga som bakom barnaga.....och nej, vi pratar inte förhistorisk tid
. Det handlade inte det minsta om att människor tidigare levde i något slags laglöst land och pucklade på varandra hej vilt
. Läs lite historia vettja
. För inte särskilt länge sedan fanns det personer som på precis samma sätt som du försvarar barnaga försvarade rätten att aga sin fru eller sin dräng etc.
Sedan är jag nyfiken på varför det inte går att jämföra den kränkning en vuxen går igenom när han/hon blir slagen med ett barn som blir slagen? Jag skulle bli fruktansvärt kränkt om min sambo skulle lappa till mig i syfte att uppfostra (och ja, även om det inte handlade om kraftigt våld utan "tillrättavisningar").........mycket mer än om en främling i affekt skulle ge mig en rak höger. Jag har åtminstone kunskapen, förmågan och erfarenheten att veta att detta är fel och kan lämna och aldrig låta någon utsätta mig för sådan behandling igen. Det har inte ett barn.
Jag fascineras av att mer eller mindre alla som tycker att det är OK att aga sina barn själva har utsatts för våld av sina föräldrar......och så framhåller man att man inte tagit skada eller blivit kränkt..........ekvationen går inte riktigt ihop om man säger så.