• Modgun

Har du slagit ditt barn i uppfostrings syfte?

Med anlednig av tråden "Det FINNS lägen då jag tycker att en örfil vore på sin plats!"  Så blir jag ganska mörkrädd över hur en del resonerar. Men blev också då nyiken på om det finns folk här som använder sig av aga, och vågar medge det.

I mina ögon så finns det aldrig något som ursäktar att man slår barn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-23 20:21
    Ni som svarar ja, vågar ni inte stå för den aga som ni ger era barn?
    Det måste väl ändå betyda att ni VET att det ni gör är FEL.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-23 21:01
    Snälla ni! Ni kan väl hålla er on topic?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du slagit ditt barn i uppfostrings syfte?
  • Ljushuvud

Hårdare uppfostran har väl inte något att göra med våld?

För mig är en hårdare uppfostran endast att jag som fölrälder engagerarar mig mycket mer!

• Flickan och kråkan
    notetur nomen skrev 2011-06-27 14:13:59 följande:
    Och hamsterhjulet tar ännu ett varv där inget förändrar och allt bara upprepas.
    Välkommen till en ny dag fylld med exakt samma klyschor som har upprepats hundra gånger om dagen dom senaste fyra dagar.

YES, vi som inte klankar hänsynslöst på strängare uppfostringsmetoder har alltid en tendens att öppna en konversation med en rak höger, om kassörskan på ica kollar snett på en så får hon kundvagnen i huvudet, om kollegan på jobbet inte presterar tillfredsställande så plockar man denna efter arbetstid och spöar upp ordentligt.
    (OBS IRONI för stolpskott som inte skulle greppa det)
    Det handlar inte om att ge kassörskan en rak höger, eller spöa upp kollegan rejält, snarare huruvida det är OK att örfila sin respektive för att han/hon inte passade tiden, eller om chefen har rätt att ge sina anställda kroppslig bestraffning. Och då självklart inte för att man agerar på impuls utan mycket medvetet för att just fostra....för att "förstärka" och "markera" som så ofta dykt upp i tråden. Det handlar inte om klyschor, utan om människosyn. För mig är barn fullständiga individer med samma rätt att slippa kränkningar som någon som passerat 18 år. Hustruaga, husaga, barnaga, skolaga etc. har precis samma grund. All form av aga har passerat bäst före-datum sedan bra länge skulle jag säga.
  • notetur nomen
    Flickan och kråkan skrev 2011-06-27 16:16:24 följande:
    Det handlar inte om att ge kassörskan en rak höger, eller spöa upp kollegan rejält, snarare huruvida det är OK att örfila sin respektive för att han/hon inte passade tiden, eller om chefen har rätt att ge sina anställda kroppslig bestraffning. Och då självklart inte för att man agerar på impuls utan mycket medvetet för att just fostra....för att "förstärka" och "markera" som så ofta dykt upp i tråden. Det handlar inte om klyschor, utan om människosyn. För mig är barn fullständiga individer med samma rätt att slippa kränkningar som någon som passerat 18 år. Hustruaga, husaga, barnaga, skolaga etc. har precis samma grund. All form av aga har passerat bäst före-datum sedan bra länge skulle jag säga.

Givetvis ger man en rak höger i dörren när man kommer in från jobbet, har  tantan varit olydig så vet hon varför hon fick det, annars så var det bara i förebyggande syfte.
    Jupps självklart ska dom anställda pryglas offentligt om dom inte sköter sitt jobb.
    (igen ironi)

Annars så kan man summera temat med att barn ska fostras medan vuxna ska redan vara fostrade, därför är dessa klyschor helt jävla meningslösa i sammanhanget, äkta ickeargument.

Sen är det ni som snackar om aga, misshandel, kränkningar, smärta och annat skit ni vräcker omkring er, jag snackar om inget om det utan om enkel fostran.

Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something
  • Flickan och kråkan
    notetur nomen skrev 2011-06-27 16:44:05 följande:

Givetvis ger man en rak höger i dörren när man kommer in från jobbet, har tantan varit olydig så vet hon varför hon fick det, annars så var det bara i förebyggande syfte.
    Jupps självklart ska dom anställda pryglas offentligt om dom inte sköter sitt jobb.
    (igen ironi)

Annars så kan man summera temat med att barn ska fostras medan vuxna ska redan vara fostrade, därför är dessa klyschor helt jävla meningslösa i sammanhanget, äkta ickeargument.

Sen är det ni som snackar om aga, misshandel, kränkningar, smärta och annat skit ni vräcker omkring er, jag snackar om inget om det utan om enkel fostran.

Nej, det är inte det minsta meningslöst. Vem som varit myndig, vem det har varit/är Ok att fostra med hjälp av aga etc. har alltid handlat och handlar fortfarande enbart om värderingar. Det handlar om den människosyn vi och vår samtid har och är därmed inte på något vis ett icke-argument. För inte en alltför avlägsen tid var det fullkomligt legitimt både juridiskt och etiskt att fostra kvinnor, barn, arbetare etc med hjälp av kroppslig bestraffning. Om det är någon som kommer med icke-argument så är det du. Ja visst handlar aga om att fostra. det är väl ingen som påstått något annat . Det finns många sätt att fostra. Att aga barn är utan tvekan att kränka barnet. Barn är likvärdiga individer med samma rätt till sin integritet som en vuxen. Ja, barn är i total beroendeställning gentemot sina föräldrar. Föräldrar är totalt maktfullkomliga i förhållande till sina barn. Det om något borde väl få oss att tänka mer än en gång innan vi totalt missbrukar den ställning vi har. Självklart är det kränkande att bli agad av sin arbetsgivare eller sin partner.....och självklart är det kränkande att bli agad av sin förälder.

• Maggis
    Flickan och kråkan skrev 2011-06-27 17:01:51 följande:

Nej, det är inte det minsta meningslöst. Vem som varit myndig, vem det har varit/är Ok att fostra med hjälp av aga etc. har alltid handlat och handlar fortfarande enbart om värderingar. Det handlar om den människosyn vi och vår samtid har och är därmed inte på något vis ett icke-argument. För inte en alltför avlägsen tid var det fullkomligt legitimt både juridiskt och etiskt att fostra kvinnor, barn, arbetare etc med hjälp av kroppslig bestraffning. Om det är någon som kommer med icke-argument så är det du. Ja visst handlar aga om att fostra. det är väl ingen som påstått något annat . Det finns många sätt att fostra. Att aga barn är utan tvekan att kränka barnet. Barn är likvärdiga individer med samma rätt till sin integritet som en vuxen. Ja, barn är i total beroendeställning gentemot sina föräldrar. Föräldrar är totalt maktfullkomliga i förhållande till sina barn. Det om något borde väl få oss att tänka mer än en gång innan vi totalt missbrukar den ställning vi har. Självklart är det kränkande att bli agad av sin arbetsgivare eller sin partner.....och självklart är det kränkande att bli agad av sin förälder.

//Maggis
  • Ljushuvud

Senast jag såg någon aga sitt barn var på ett flygplan i tyskland. En mamma ett par säten framför gav sin 2-3åriga son ett par rejäla örfilar. Helt befogat såklart...

(Det var väldigt obehagligt att se!!)

• notetur nomen
    Flickan och kråkan skrev 2011-06-27 17:01:51 följande:

Det har inte ett skit med värderingar att göra utan resultat.
    Andra vuxna har inte ett skit med saken att göra utan det handlar om våra barn.
    Att folk pucklade på varandra mer innan vi fick lagar som skulle skydda oss från varandra har inget med saken att göra.

Vist finns det många olika sätt att fostra barn på, strikta metoder är en av dom.
    När jag själv växte upp och blev vid några få tillfällen tillrättavisad så kände jag ingen kränkning faktiskt, jag har gjort fel och jag tog straffet för det, upprepade inte samma fel utan lärde mig av dom.

Det mest irriterande här är att man kan inte jämföra kränkningen som en vuxen går genom när denna blir slagen (anledning kvittar) med ett barn som bli tillrättavisad
    Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something
  • Rockan
    notetur nomen skrev 2011-06-28 11:14:41 följande:
    Vist finns det många olika sätt att fostra barn på, strikta metoder är en av dom.
    Jag har egentligen inga problem med "strikta metoder" som sådana (även om jag tror att det ofta är onödigt), jag har problem med när "strikta metoder" kommer att innefatta fysisk bestraffning. De två är inte nödvändigtvis sammankopplade.
  • Flickan och kråkan
    Att folk pucklade på varandra mer innan vi fick lagar som skulle skydda oss från varandra har inget med saken att göra.

När jag själv växte upp och blev vid några få tillfällen tillrättavisad så kände jag ingen kränkning faktiskt, jag har gjort fel och jag tog straffet för det, upprepade inte samma fel utan lärde mig av dom.

Det mest irriterande här är att man kan inte jämföra kränkningen som en vuxen går genom när denna blir slagen (anledning kvittar) med ett barn som bli tillrättavisad

Hela ditt inlägg är en enda lång radda av värderingar, så självklart handlar det om värderingar.

Vad gäller de lagar som gällt aga, så handlar det inte det minsta om någon slags förhistorisk då inget rättsväsende fanns. Aga handlar om att fostra med hjälp av kroppslig bestraffning. Punkt. Aga är en rättighet som ibland (inte i Sveriga 2011) ges personer med auktoritet gentemot människor som är omyndiga eller på annat sätt i beroendeställning. Vilka som har rätten att aga och vilka som etiskt och juridiskt är ok att aga är enbart en värderingsfråga. Det är precis samma tanke bakom hustruaga, husaga som bakom barnaga.....och nej, vi pratar inte förhistorisk tid . Det handlade inte det minsta om att människor tidigare levde i något slags laglöst land och pucklade på varandra hej vilt . Läs lite historia vettja . För inte särskilt länge sedan fanns det personer som på precis samma sätt som du försvarar barnaga försvarade rätten att aga sin fru eller sin dräng etc.

Sedan är jag nyfiken på varför det inte går att jämföra den kränkning en vuxen går igenom när han/hon blir slagen med ett barn som blir slagen? Jag skulle bli fruktansvärt kränkt om min sambo skulle lappa till mig i syfte att uppfostra (och ja, även om det inte handlade om kraftigt våld utan "tillrättavisningar").........mycket mer än om en främling i affekt skulle ge mig en rak höger. Jag har åtminstone kunskapen, förmågan och erfarenheten att veta att detta är fel och kan lämna och aldrig låta någon utsätta mig för sådan behandling igen. Det har inte ett barn.

Jag fascineras av att mer eller mindre alla som tycker att det är OK att aga sina barn själva har utsatts för våld av sina föräldrar......och så framhåller man att man inte tagit skada eller blivit kränkt..........ekvationen går inte riktigt ihop om man säger så.

• kaji
    dumheter

har det aldrig fallti dig in att människor, vuxna såsom barn är olika och vad man upplever som kränkande är individuellt, inte nödvändigtvis åldersrelaterat?

jag blev vid några tillfällen (tre tror jag) slagen av min mamma när jag var lite och det upplevde jag som oerhört kränkande. som vuxen upplever jag det däremot inte som det minsta kränkande om min make slår mig och skulle nog även tycka det var ok om min chef gjorde det om det var befogat.
  • Ljushuvud

Det är kanske inte så kränkande ändå,, att bli slagen? När det är ok att t.o.m. chefen delar ut en snyting?!

• Furstinna
    Flickan och kråkan skrev 2011-06-27 16:16:24 följande:
  • Furstinna
    Det är en brott att slå sina barn och det finns en anledning. Sen kan man kalla det vad fan man vill och inbilla sig att man gör det i ett speciellt syfte men det är fortfarande våld och inget annat!
  • notetur nomen
    kaji skrev 2011-06-28 18:41:04 följande:
    dumheter

har det aldrig fallti dig in att människor, vuxna såsom barn är olika och vad man upplever som kränkande är individuellt, inte nödvändigtvis åldersrelaterat?

jag blev vid några tillfällen (tre tror jag) slagen av min mamma när jag var lite och det upplevde jag som oerhört kränkande. som vuxen upplever jag det däremot inte som det minsta kränkande om min make slår mig och skulle nog även tycka det var ok om min chef gjorde det om det var befogat.
    Nu har jag inte så mycket tid eller ord för dessa trådar idag men en kommentar hinner jag trycka in.

Din text är utan tvekan det mest korkade jag har läst på familjeliv så länge, grattis.

Om din man spöar upp dig hemma så rekommenderar jag polis, om du själv sedan tycker det är okey (om det nu inte rör sig om bdsm lekar eller nått liknande) så är en psykolog på plats.

Får se om jag hinner svara på fler inlägg här sen.
  • Hagiis
    Lenora skrev 2011-06-23 21:25:31 följande:
    Jag hade en kollega som förklarade hur de planerat hur de skulle aga barnet då det skulle vara "olydigt" redan innan det var fött. Med två fingrar på handen då barnet var nyfött, sedan med hela handen då barnet var 6 månader och sedan dask på rumpan efter ett år.
    Hoppas innerligt att du gick till polisen med det ärendet. Eller tog hjälp av någon annan...OCH SÅKLART SA IFRÅN! Hur kan man skaffa barn om man redan ser ett barn som olydigt och till besvär och man bara vill göra barnet olyckligt och ge smärta...gör ont i mig att läsa. Sånna människor borde steriliseras och få förbud på adoption!!
  • Hagiis
    Bohm skrev 2011-06-23 23:26:06 följande:
    Vad är det för jävla inställning?
    Man smiskar inte ett barn på rumpan, oavsett vad de gjort.
    Det finns andra sätt att "bestraffa", ta bort förmåner etc..
    all form av aga är förbjudet, spelar väl ingen roll vart man har mest fett.. känseln är väl densamma?
    IDIOT är min spontana tanke.

Den som medvetet fysiskt eller psykiskt bestraffar sina barn förtjänar inte sina barn,
    end of discussion.
    Håller med helt!! Du tog orden ur munnen på mig.
  • ysla

Förr "tillrättavisade" man fruar och drängar med fysiskt våld.

Och att slå ett barn är en värre kränkning och ett större brott än att klippa till någon som är jämnstark och kan försvara sig, eller åtminstone gå därifrån. Barnet är helt utlämnat till sina föräldrar och kränkningar får därför mycket mer långgäende effekter.
  • The Foxy

Det är fel att slå barn. Därmed inte sagt att jag aldrig har haft lust när barnet är hin håle själv och tålamodet är slut. Jag tror inte på aga men jag tror inte heller på den slapphet som breder ut sig. Jag blir lika upprörd när jag ser 8 åringar i centrum mitt i natten utan vuxen som om någon skulle knäppa till sitt barn.
    Och jag blir vansinnig på alla dessa föräldrar som vägrar se sitt eget barns del i händelser och när jag som vuxen blir utskälld av en annan vuxen för att jag sagt till dennes barn att upphöra ett dåligt beteende som att reta ett annat barn eller utföra skadegörelse.

Det behövs en strängare och mer koncekvent uppfostran bland alla vuxna. Aga hör INTE till den uppfostran.

Svar på tråden Har du slagit ditt barn i uppfostrings syfte?