• Shaun the sheep

Vad äter man traditionellt sett på midsommar?

Har inte firat midsommar ordentligt sen jag var barn. Vad äter man egentligen? Silltallrik, vad är det på en sån? Och vad är det för liksom huvudrätt? Jag förstår hur detta låter, men hoppas på svar ändå

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Svar på tråden Vad äter man traditionellt sett på midsommar?
  • MrsMommy

Färskpotatis, sill, gräddfil, klippt gräslök, ev. smör till potatisen. Sedan brukar vi nog ha prinskorv och köttbullar också, bra till de som inte gullar sill. Och en grönsallad, knäckebröd med ost kanske. Till efterrätt: jordgubbar med vaniljglass, vispgrädde eller mjölk och socker.

• Pysse

Hos min farmor och farfar fick man alltid följande på midsommar -
    Nypotatis - kokt med dill - oftast från farfars koloni och upptagen någon timme innan den koktes
    Matjessill - skulle alltid vara Abbas - något annat kunde man inte tänka sig.
    Gräslök - också från kolonin - gräslöken klipps och läggs på en tallrik bredvid - får absolut inte strös över sillen.
    Gräddfil
    Rädisor - som man doppade i salt

Till efterrätt var det jordgubbar med glass.
    De vuxna drack en nubbe Skåne och kanske en mellanöl - jag har aldrig sett någon i familjen berusad på midsommar ej heller någon annan gång.

Vi skall ha midsommarkalas idag för våra vänner och vi skall ha sill&potatis som förrätt och sedan skall vi grilla. Till efterrätt skall vi ha jordgubbar och rarbarberknyten i smördeg.

• Shaun the sheep

Tack för alla era svar!

Vi åt sill, färskpotatis, prinskorv, köttbullar och ägghalvor till lunch. På kvällen grillade vi, och sen skulle vi ha ätit jordgubbstårta, men alla var otroligt mätta och dessutom trötta, så det blev idag istället

Lite OT, men jissa om jag blev förvånad när jag surfade in på lokaltidningens hemsida och scrollade ner lite.

Där stod det "Hetaste snacket i Eskilstuna" och så var MIN tråd med

Lite lagom pinsamt, nu vet hela Eskilstuna att jag inte kan någonting om traditionell midsommarmat

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • hannis

Vi äter sill, färskpotatis, gräddfil, gräslök, ägg, knäckebröd och vällagrad ost.

Till efterrätt jordgubbar och grädde.

På kvällen grillar vi.

• Suck och suck
    La Lola skrev 2011-06-24 09:48:24 följande:
    Alla är lika sura. Jordgubbar är oätliga enligt mina smaklökar.
    Finnerödja smakar som smultron. Underbara jordgubbar. I övrigt kan de svenska vara mer sura än de belgiska. Har råkat på flera svenska sorter som varit sura och läskigare än de belgiska. De belgiska kan vara ganska bra i motsvarande. Men Finnerödja. mmmm....Som smultron. Otroligt goda!Tungan ute

Annars sill, färskpotatis, gräddfil och gräslök är väl självaste grunden på midsommarbordet. Men jag tycker det kan bli tjatigt faktiskt. Igår gjorde jag en läcker smörgåstårta. Mums!!

Hade varit på picknick innan, Enormt många picknickgäng i Vita Bergsparken, och jag börjar nästan tycka att det är lite oaptitligt och tjatigt med dessa sillburkar och laxkartonger och en gräddfil till som folk öppnar!
    Nä, då kändes vår smörgåstårta helt underbar som vi fixade till på kvällen.
  • MrsMommy

Det låter som en lyckad midsommar, TS!
    Kan tillägga att vi igår fick några saker utöver det jag skrev ovan: rökt lax, ägghalvor, handskalade räkor och svart rom. Smaskens!
    Mina svågrar fick tacos. De är 20 resp. 24 år gamla och äter fortfarande inte vuxenmat.

• La Lola
    Suck och suck skrev 2011-06-25 14:49:15 följande:
    Finnerödja smakar som smultron. Underbara jordgubbar. I övrigt kan de svenska vara mer sura än de belgiska. Har råkat på flera svenska sorter som varit sura och läskigare än de belgiska. De belgiska kan vara ganska bra i motsvarande. Men Finnerödja. mmmm....Som smultron. Otroligt goda!Tungan ute

Annars sill, färskpotatis, gräddfil och gräslök är väl självaste grunden på midsommarbordet. Men jag tycker det kan bli tjatigt faktiskt. Igår gjorde jag en läcker smörgåstårta. Mums!!

Hade varit på picknick innan, Enormt många picknickgäng i Vita Bergsparken, och jag börjar nästan tycka att det är lite oaptitligt och tjatigt med dessa sillburkar och laxkartonger och en gräddfil till som folk öppnar!
    Nä, då kändes vår smörgåstårta helt underbar som vi fixade till på kvällen.
    Det är oftast Finnerödja maken brukar köpa.....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Stinky

Vi kör med "julbord" under midsommarafton. Det enda som fattas är julskinkan, julegröten, julmusten och Aladdinasken. Det kompenseras med en rejäl jordgubbstårta. Tomte

Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.
  • Suck och suck
    La Lola skrev 2011-06-25 19:45:19 följande:
    Det är oftast Finnerödja maken brukar köpa.....
    Du var mig en sursmakare .
  • La Lola
    Suck och suck skrev 2011-06-25 20:13:58 följande:
    Du var mig en sursmakare .
    Hehe
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • mosterYster
    Stinky skrev 2011-06-25 19:48:38 följande:
    Vi kör med "julbord" under midsommarafton. Det enda som fattas är julskinkan, julegröten, julmusten och Aladdinasken. Det kompenseras med en rejäl jordgubbstårta. Tomte
    Oh, I love you and will visit you ever year @ midsommar!
  • Stinky
    mosterYster skrev 2011-06-26 00:07:28 följande:
    Oh, I love you and will visit you ever year @ midsommar!
    Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.
Svar på tråden Vad äter man traditionellt sett på midsommar?