Vad äter man traditionellt sett på midsommar?
Har inte firat midsommar ordentligt sen jag var barn. Vad äter man egentligen? Silltallrik, vad är det på en sån? Och vad är det för liksom huvudrätt? Jag förstår hur detta låter, men hoppas på svar ändå ![]()
Har inte firat midsommar ordentligt sen jag var barn. Vad äter man egentligen? Silltallrik, vad är det på en sån? Och vad är det för liksom huvudrätt? Jag förstår hur detta låter, men hoppas på svar ändå ![]()
Färskpotatis, sill, gräddfil, klippt gräslök, ev. smör till potatisen. Sedan brukar vi nog ha prinskorv och köttbullar också, bra till de som inte gullar sill. Och en grönsallad, knäckebröd med ost kanske. Till efterrätt: jordgubbar med vaniljglass, vispgrädde eller mjölk och socker.
pepparlax är oxå gott det brukar vi ha ibland
Hos min farmor och farfar fick man alltid följande på midsommar -
Nypotatis - kokt med dill - oftast från farfars koloni och upptagen någon timme innan den koktes
Matjessill - skulle alltid vara Abbas - något annat kunde man inte tänka sig.
Gräslök - också från kolonin - gräslöken klipps och läggs på en tallrik bredvid - får absolut inte strös över sillen.
Gräddfil
Rädisor - som man doppade i salt
Till efterrätt var det jordgubbar med glass.
De vuxna drack en nubbe Skåne och kanske en mellanöl - jag har aldrig sett någon i familjen berusad på midsommar ej heller någon annan gång.
Vi skall ha midsommarkalas idag för våra vänner och vi skall ha sill&potatis som förrätt och sedan skall vi grilla. Till efterrätt skall vi ha jordgubbar och rarbarberknyten i smördeg.
Tack för alla era svar!
Vi åt sill, färskpotatis, prinskorv, köttbullar och ägghalvor till lunch. På kvällen grillade vi, och sen skulle vi ha ätit jordgubbstårta, men alla var otroligt mätta och dessutom trötta, så det blev idag istället ![]()
Lite OT, men jissa om jag blev förvånad när jag surfade in på lokaltidningens hemsida och scrollade ner lite.
Där stod det "Hetaste snacket i Eskilstuna" och så var MIN tråd med ![]()
Lite lagom pinsamt, nu vet hela Eskilstuna att jag inte kan någonting om traditionell midsommarmat ![]()
Jissa? Jag menar väl självklart "gissa".
Vi äter sill, färskpotatis, gräddfil, gräslök, ägg, knäckebröd och vällagrad ost.
Till efterrätt jordgubbar och grädde.
På kvällen grillar vi.

Det låter som en lyckad midsommar, TS!
Kan tillägga att vi igår fick några saker utöver det jag skrev ovan: rökt lax, ägghalvor, handskalade räkor och svart rom. Smaskens!
Mina svågrar fick tacos. De är 20 resp. 24 år gamla och äter fortfarande inte vuxenmat.

Vi kör med "julbord" under midsommarafton. Det enda som fattas är julskinkan, julegröten, julmusten och Aladdinasken. Det kompenseras med en rejäl jordgubbstårta. 

DU HAR FEL