MammaG skrev 2011-06-28 08:04:35 följande:
Att barn blir kränkta att en "hurvel" är väl dokumenterat av barnpsykologer och en mängd andra. Dessutom får de den av någon som de utan minsta tvekan ska känna trygghet hos och förtroende för. Därför blir kränkningen dubbel. Jag vet inte vad du har för relation till dina grannar, men jag står inte i beroendeställning till mina, vare sig känslomässigt eller på annat plan. Därför skulle ett sådant slag inte ta lika "hårt" som den gör för ett barn
Generaliserande skitsnack.
Jag håller med 30 plus för en vuxen är det en fruktansvärd kränkning att bli påhoppat och att nån inkräktar på den personliga sfären.
För ett barn som inte har fått såna gränser är det inte en sådan kränkning och kan i det lägget kan även bygga upp barnet.
MammaG skrev 2011-06-28 08:07:48 följande:
Snacka inte skit. Föräldrarollen är inte den samma som idag, vi har (vissa av oss i allafall) utvecklats på en mängd områden, även i vår syn på barn. Men när du ändå tar upp det så HADE människor stöd i sin föräldraroll genom dessa århundraden i och med att det ytterst sällan förekom att man flyttade ifrån sin utvidgade familj. Ända in på 1800-talet levde vi i bygemenskaper där alla hjläptes åt och stöttade varandra.
Ja för i tiden när det inte fanns utbyggd barnomsorg med dagis och så hjälptes familjen åt, vad har det med nått att göra?
Det i sig förändrade inte uppfostrings metoder och för i tiden daltades det inte med ungarna som det görs idag.
MammaG skrev 2011-06-28 08:09:14 följande:
Du vet att du är i förkrossande minoritet med dina idiotiska åsikter om barnuppfostran, eller hur? Så du kan lika gärna backa tillbaka till stenåldern nu
Nej det är jag inte men du kan inbilla dig det.
Det roliga i det hela är att det är en tillbakasteg att bakbinda sig själv i fostran och skippa dommest kraftfulla åtgärder man kan sätta in, det gör att man på vägen förlorar några barn som inte är mottagliga för dagens ajabajametoder.
Måste säga att jag hade en givande samtal med min mor igårkväll där jag lå fram vissa åsikter som presenteras här, vi fick oss både ett gott skratt över idiotin som folk serverar här