• Pulmona

Varför är det så fult att titta i sin partners mobil?

Ja?

Varför är det tabu och väcker starka reaktioner?

• Svar på tråden Varför är det så fult att titta i sin partners mobil?
  • Butterscotch

Det är inte fult att titta om man har fått tillåtelse. Har man inte fått det är det att snoka, och det är fult och fel. Rotar ni igenom folks garderober också när ni är på besök, för att se om de har spännande sexleksaker gömda någonstans? Eller kollar om det finns hemorrojdsalva eller spännande mediciner i badrumsskåpet? Privat är privat, tycker jag.

• Cornellia
    Butterscotch skrev 2011-06-28 09:47:06 följande:
    Det är inte fult att titta om man har fått tillåtelse. Har man inte fått det är det att snoka, och det är fult och fel. Rotar ni igenom folks garderober också när ni är på besök, för att se om de har spännande sexleksaker gömda någonstans? Eller kollar om det finns hemorrojdsalva eller spännande mediciner i badrumsskåpet? Privat är privat, tycker jag.
    Min mans garderob och badrumsskåp kan jag rota igenom. Dock inte för att snoka, utan för att jag letar efter nån pryl. Inte 17 frågar jag då om jag får. Samma sak med mobilen.
    BF 1/9 2011
  • Flytning
    hervor skrev 2011-06-28 09:42:48 följande:
    Det är väl alltid fult att snoka?

Man upphör inte att ha ett privatliv för att man har en partner. I alla fall inte jag...

Det klart att man har ett privatliv, det är bara det att vissa inkluderar en till person i det. Sin partner. Men jag tycker också att det är fel att snoka men däremot tycker jag i de flesta fallen är mer accepterat att snoka i sin partners mobil än någon helt annan. Helt enkelt därför att ens egna livssituation på ett vis är beroende av sin partners livsstil och då har man större anledning att kontrollera eftersom ens framtid kan hänga på det.
    Själv har jag svårare att förstå hur man fungerar om respekten för sin sambos privatliv är större än respekten för sina egna framtidsvisioner.

Om man nu skulle misstänka otrohet t.ex. fast man med sin partner ingått ett löfte om att sådant inte accepteras. Jag ser upp till de människor som klarar av att då i en sådan situation avstå från att snoka när det nu är så mycket som står på spel.

Jag skulle personligen ha skitsvårt för det om jag nu skulle hamna i en sådan situation. Antagligen av den anledningen att mitt behov av att veta om jag skall fortsätta ett liv med denna man eller om vi måste gå skilda vägar är mycket mycket större än principen att det är fel att snoka i den andres mobil.

Och argumentet att man i alla fall inte bör leva med en människa som man inte litar på håller inte alls enligt mig. Det finns ju en mängd anledningar till att man inte litar på sin partner i en viss situation. Man kan hamna i en svacka, få helt obefogade nojor o.s.v. Och det räcker väl ändå inte för att avsluta ett förhållande som annars är jättebra?
    Hur många skulle själva vilja bli lämnade av sin partner för att denne har hamnat i en svartsjuk svacka som gör att denne ser och misstänker saker som inte finns? Då skulle jag själv föredra kränkningen att bli utsatt för att han snokat i min mobil. Min mobil är ju trots allt inte viktigare än livet med min partner.

• Butterscotch

Till #42: mina exempel rörde inte specifikt partners, utan andra individer med eget privatliv, t ex era värdar när ni är på besök hos någon. Men i fallet med din partner - då antar jag att ni har någon överenskommelse, tyst eller uttalad, att det är ok? Min man har tagit min pinkod till sin mobil och jag får titta i den om jag vill, men jag har ingen anledning till det. Hade han inte valt att använda samma pin som jag, så hade jag definitivt inte ansträngt mig för att lista ut vad den är så att jag kan kolla hans mobil i smyg. Är det ok med partnern är det som jag skrev i get fel, är det inte ok med partnern är det att snoka och det är fel.

• Kallisté
    QueenPenelope skrev 2011-06-27 19:08:37 följande:
    Hm, jag tycker nog inte det är så fel mot partnern, däremot mot de som skickat sms/mejl o.s.v. De har ju med all sannolikhet inte tänkt att det de skrivit skulle läsas av ngn annan än den de skickade till. Men annars kan jag bara gå till mig själv, har jag ngt att dölja för min partner (bortsett från överraskningar) så har jag bara mig att skylla om han får reda på det, oavsett hur.
    Så tänker jag med! Om jag skickar ett sms till en vän om att jag är ledsen för något så vill jag inte att hennes kille står och läser det. Sen är det möjligt att hon ändå berättar det för honom men det känns ändå värre om han skulle läsa sms, mail eller brev från mig..
  • Lokatten Jo

Fult och fult... Grejen är ju att mobilen är en privat ägodel. Min mobil är min, min sambos mobil är hans, din mobil är din, min pappas mobil är min pappas. Men det finns ju folk som verkar tycka att så fort man är i ett förhållande så är det ok att kolla sin partners saker, "ditt är mitt", t o m privata brev. Själv tycker jag att det är BS. Man har rätt till sina egna saker och sin privata sfär, även i ett förhållande, man slutar inte vara "sin egen". Har inget med att vilja dölja saker (jag får otroligt "trista" sms), det handlar enbart om respekt för andras saker. Inte sjutton plockar jag helt random upp mina vänners mobiler och börjar gå igenom dom, (varför skulle man ens göra det??)! Självklart går jag då inte igenom hans mobil heller.

Sen är det ju en annan grej om man får tillåtelse att hålla på med mobilen. Jag brukar se till att ställa hans larmklocka när han glömmer det, men då frågade jag om han var ok med att jag gick in i hans mobil dom ggr han somnat ifrån detta (och inte sjutton passade jag på att pricka av alla hans sms i samma veva!). Jag frågar också innan jag lånar för att t ex ringa ett samtal. Ibland ber vi varandra att kolla något i den andres mobil. Samma gäller för honom ang. min mobil. Det handlar om respekt. 

Om han helt plötsligt började norpa till sig min mobil, "Hjärtat, jag ska bara kolla vad du fått för sms idag! Det gör väl inget!?" (Huuhhh???), då skulle jag undra vad sjutton han håller på med. Han kommer dock inte hitta så mycket eftersom jag sällan sparar något (bara sånt som kan komma att behövas - sms med nummer, adresser, datum osv). Har en skraltig lur vars minne tar slut fort av alla sms. 

• Sommarbäret
    Flytning skrev 2011-06-28 10:04:11 följande:
    Det klart att man har ett privatliv, det är bara det att vissa inkluderar en till person i det. Sin partner. Men jag tycker också att det är fel att snoka men däremot tycker jag i de flesta fallen är mer accepterat att snoka i sin partners mobil än någon helt annan. Helt enkelt därför att ens egna livssituation på ett vis är beroende av sin partners livsstil och då har man större anledning att kontrollera eftersom ens framtid kan hänga på det.
    Själv har jag svårare att förstå hur man fungerar om respekten för sin sambos privatliv är större än respekten för sina egna framtidsvisioner.

Om man nu skulle misstänka otrohet t.ex. fast man med sin partner ingått ett löfte om att sådant inte accepteras. Jag ser upp till de människor som klarar av att då i en sådan situation avstå från att snoka när det nu är så mycket som står på spel.

Jag skulle personligen ha skitsvårt för det om jag nu skulle hamna i en sådan situation. Antagligen av den anledningen att mitt behov av att veta om jag skall fortsätta ett liv med denna man eller om vi måste gå skilda vägar är mycket mycket större än principen att det är fel att snoka i den andres mobil.

Och argumentet att man i alla fall inte bör leva med en människa som man inte litar på håller inte alls enligt mig. Det finns ju en mängd anledningar till att man inte litar på sin partner i en viss situation. Man kan hamna i en svacka, få helt obefogade nojor o.s.v. Och det räcker väl ändå inte för att avsluta ett förhållande som annars är jättebra?
    Hur många skulle själva vilja bli lämnade av sin partner för att denne har hamnat i en svartsjuk svacka som gör att denne ser och misstänker saker som inte finns? Då skulle jag själv föredra kränkningen att bli utsatt för att han snokat i min mobil. Min mobil är ju trots allt inte viktigare än livet med min partner.

Instämmer, kunde inte sagt det bättre själv!
  • Jempa80

Varför ska man snoka runt som en detektiv gällande sin partner? Då är ju frågan om man verkligen litar på honom. Nej för fan, ett eget privatliv vill man ju ha.

• Sommarbäret

Privatliv.....tror min sambo vet mer om mig än vad jag själv vet.. O inte mår jag dåligt för det!

• BuoBä

Både min man och jag har jobbmejl och -sms i mobilerna och det skulle närmast kunna räknas som industrispionage om vi började rota runt i varandras telefoner. Förutom att han inte har ett sk*t med att göra vad mina vänner skriver.

• M8F

Förstår inte riktigt det där med hysterin kring mobiler o dyl. För oss är det nåt man ringer på och sms:ar med, inga hemligheter där inte. Vi är ju varandras partner, vi är öppna och ärliga. Han har fri tillgång till min telefon och tvärtom. Vi saknar inte tillit eller anser att den ene snokar för att man använder eller tittar i den andres mobil. Ska vi ringa, kolla mail, kolla nåt på nätet etc. så tar vi den mobil som är närmast. Har min slut på batteri o jag ska till affärn eller så, ja då anser han att jag självklart tar hans under tiden så jag kan bli nådd och kan höra av mig om det skulle vara nåt...

Så hos oss är det inget "hett" ämne direkt, en praktisk pryl som underlättar vardagen. That's it!

• Loralai

Förstår inte av vilken anledning man skulle kolla i sin partners mobil? Det är ju var och ens privatsak. Jag har mina vänner, min partner sina. Jag vet iallafall av egen erfarenhet att jag kollade mitt ex mobil, då jag hade en magkänsla samt andra "bevis" för att han träffade nån annan.

Svar på tråden Varför är det så fult att titta i sin partners mobil?