• Anonym

Hjälp med "mat vanor" till min 4,5 månaders son

Hej!

Skulle gärna vilja att du kortfattat berättade om hur ett "matschema" skulle kunna se ut för min son under en dag, han är 4,5 månad.

När han var 4 månader bärjade jag ge honom några teskedar om dagen med gröt.

Nu får han en smak portion med gröt på f.m och en på e.m. med en klick frikt pure på+ att jag brukar amma honom direkt efter det.

Bör jag nu ge honom hela portioner med gröt?

När kan jag börja ge honom potatis, morot, majs pure?

Och när börjar man ge barnmatsburkar?

Känner mig inte bekväm med min BVC ssk. därför ställer jag frågan till dig.

Så tacksam för ett svar!

• Svar på tråden Hjälp med "mat vanor" till min 4,5 månaders son
  • BVC Sköterskan

Hej!

Hur snabbt man kan introducera mat kan se väldigt olika ut från barn till barn. För att göra det så smidigt och problemfritt som möjligt bör man låta barnet bestämma takten.

En del barn är väldigt intresserade och får inga komplikationer överhuvudtaget. Då kan övergången från första smakportionen till hela portioner (fem-sex mål om dagen) gå på två månader.
    Min erfarenhet är dock att det normalt tar mellan två till fyra månader.
    Visar det sig däremot att barnet inte är speciellt intresserat och/eller får problem med magen och så vidare, då kan det ta betydligt längre tid.

Att öka från en tesked till en hel portion kan, med andra ord, gå på en vecka upp till flera veckor. Allt beroende på barnet.

Precis som du gjort är det bra att börja introducera gluten i små mängder långsamt, därtill kan man även börja med de ljusa pureeer du är inne på (majs, potatis, palsternacka osv.). Erbjud gärna en ny smak under en vecka för att vara säker på att han inte reagerar på något.
    Naturligtvis kan du fortsätta med det han ätit tidigare under tiden du introducerar en ny smak. Ju fler smaker han klarat av dessto smidigare blir det.

Barnmatsburkar går fint att använda redan från start. Naturligtvis skall de vara anpassade efter hans ålder.
    Det kan dock vara mer praktiskt att laga egna smakisar, då det inte blir så stora mängder från början och man lätt kan frysa in maten i iskuber till exempel.

Kom även ihåg att alltid erbjuda vatten efter en hel portion mat, om du inte ammar efter vill säga.

Hoppas att du fått lite klarhet i hur det kan gå till Glad

Mvh Christine

• Anonym

Tack för ett verkligen utförligt svar!

Känns bra att få mäjligheten att rådfråga någon med kunskap!

Tack så mycket

• BVC Sköterskan

.. och tack för fin respons Cool

Svar på tråden Hjälp med "mat vanor" till min 4,5 månaders son