Hjälp mot PMS utan att förlora sexlusten!
Hej!
Jag har under många år lidit av PMS-besvär. Under nästan 10 dagar i månaden har jag mått väldigt dåligt, haft ångest, känt ilska och nedstämdhet. Jag har ingen sexlust överhuvdtaget under dessa dagar och jag kan inte känna kärlekskänslor för min partner. Detta har påverkat min relation väldigt mycket. Under min senaste graviditet (jag hade "PMS" den 7 första månaderna av graviditeten) fick vi gå i familjeterapi. Under de två sista månaderna av graviditeten och hela vägen fram tills nu (mitt barn är 10 månader) har jag mått fantastiskt. Jag kunde inte amma så min mens kom tillbaka redan efter 1-2 månader. Jag har inte känt av någon PMS alls och kan på riktigt säga att jag aldrig mått så bra i hela mitt liv. Jag trodde att jag hade blivit botad från min pms.
Nu var det dock inte så utan förra månaden så kom den tillbaka med stormsteg. Jag fick en grym ångestattack spm skrämde mig ordentligt. Sen kom mensen och jag är lika lycklig som innan. Jag har inget underliggande i mitt liv nu som kan ge ångest, utan det är verkligen något kemiskt i kroppen.
Jaghar tidigare provat att ta antidepressiva tabletter 10 dagar i månaden men jag blev snurrig av dessa samt att sexlusten och förmågan till orgasm försvann. Jag har ätit Femal balans och tycker att det eventuellt funkar, men är inte säker.
Jag har nu beställt tid hos min vårdcentral i eftermiddag för att få hjälp. Jag är nämligen livrädd för att jag även denna månad ska drabbas av ångest.
Jag efterlyser nu erfarenheter av hur ni har botat er PMS. Finns det något som hjälper som jag kan föreslå läkaren (det är ju inte en gynekolog så jag tror jag behöver veta lite själv...). Vågar jag prva p-piller? Jag åt det i tonåren och var konstant deprimerad. Finns det några nya p-piller som funkar? Jag har hört om något som heter Yasmin? Funkar dessa? Jag funderar på att be om ångestdämpande piller som jag kan ta om det blir jobbigt. Är det någon som har provat att äta detta under pms?
Jag vill inte tappa min sexlust! Jag mår skitdåligt över att inte känns lust.
Jag tar tacksamt emot alla tankar och reflektioner!