• Signelanta

Studielån och föräldrapenning

Är det någon som vet om man måste betala på studielånen när man går på föräldrapenning? Det är ju så svårt ekonomiskt redan som det är.

• Svar på tråden Studielån och föräldrapenning
  • Danitra

Beror ju på vad du har för inkomst, bara för att man går på FP så behöver ju inte det betyda att man har det snålt.

Skicka in en begäran om uppskov och se vad som händer. 

• L inda

Vad jag har förstått så behöver man inte det, men jag är inte helt säker. Studerar nu och kommer ha lägsta föräldrapenningen i höst när jag får barn. När jag frågade studievägledaren sa hon att "det behöver man nog inte" men hon var inte helt hundra.

• äppelmos

gäller det bara den föräldralediges återbetalning på csn eller möjligen bådas? (tror bara den föräldrelediges men vill fråga ändå)

• pluvdo

När man får lägsta föräldrapenningen behöver man inte det, nä. I alla fall inte jag och inte om det gäller de vanliga lånen. Jag måste dock betala tillbaka på återkrav.

• Signelanta

Jag har tittat på CSN:s hemsida och det verkar som om man kan det om man får låg inkomst. Lite svårt att tyda men jag har skickat en fråga nu. Oavsett inkomst INNAN föräldrapenning blir det ju knapert när man bara får 80% av inkomsten under mer än ett års tid.

• äppelmos

jag har läst på csns hemsida under frågor och om man har svårt att få ihop ekonomin kan man ansöka om tillfällig nedsättning (vilket borde betyda att man får högre summa att belata tillbaka per mån sen men men):

Måste jag betala på mitt lån om jag är föräldraledig?

Svar:

Om du är föräldraledig och därför har svårt att betala på ditt lån, kan du ansöka om nedsättning. Det innebär att du kan få betala mindre på ditt lån under en tid. Om du kan få nedsättning när du är föräldraledig beror på hur stor inkomst du har.

• sofiaandersson

www.csn.se/aterbetalning/nedsattning/inkomst

På csn:s hemsida kan du hitta vad som gäller vid återbetalning när du får en nedsättning i din inkomst.  Hoppas du hittar det du vill veta, annars är det ju bara att ringa till csn och fråga.

• Signelanta

Tack ska ni ha! Jag väntar på svar nu. Så får vi se om det är värt att betala mer senare om nu det stämmer.

• Silvera

Du borde kunna skicka in en förfrågan om nedsättning til CSN. Ring dem och be dem skicka en blankett. Tex i år så har jag hitills bara tjänat 4000kr... och då är det ganska omöjligt att betala tusenlappar till CSN... Jag kan inte begära att min man ska betala mitt CSN , utöver allt annat han betalar åt mig.(får ingen akassa, alfakassa eller något annat bidrag)
    Men, jag hoppas att jag kommer få lägsta mammapenningen, det blir väl runt 3600 i månaden efter skatt, om jag tar ut full tid, så då måste jag anmäla ändrad inkomst till CSN.  

Svar på tråden Studielån och föräldrapenning