• Mirva

Låta fyraåring passa ett- och tvååring vid stranden?

Vid strandkanten i en stockholmsförort såg jag i går en fyraåring som passade två småbarn, ett och två år gamla.Troligtvis var de småsyskon.  De vuxna satt vid ett bord bakom ett buskage 30 meter bort och pratade och söp. Vi var där i två timmar. Två gånger under den tiden kom en vuxen kvinna och skällde på fyraåringen för att hon var på lite för djupt vatten. Fyraåringen sprang också iväg en stund för att kissa i buskaget och lämnade småttingarna i vattnet. Hur sjutton kan man lämna ett sådant ansvar på en fyraåring?

Jag skulle inte ens låta en femtonåring ta ett sådant ansvar.

• Svar på tråden Låta fyraåring passa ett- och tvååring vid stranden?
  • bananflugekärlek
    Stor mamma skrev 2011-06-28 10:35:05 följande:
    För att så många troligen hade gjort det (ser det ur min egen synvinkel). Ofta hänt att man går o frågar om det är nått man undrar. Jag är inte rädd att fråga. Frågade en mamma härom veckan varför hon skrek åt barnet att inte skrika på henne.....

Man behöver inte vara oartig utan kan lugnt gå fram o fråga nu i TS fall om dom har koll på barnen som badar.
    Antingen har dom det eller så har dom det inte.
    kan hända nån av dom hade bra sikt i nått hål i häcken/busken.....

Man kan hellre ställa fråga varför reta sig på sånt här o sen komma in på FL och gnälla i stället för att rent ut gå fram och fråga.....

Skriver man här att man troligen skulle frågat så skulle dom nog gjort det.....Varför inte??
    Tja, för att det finns en massa psykologiska aspekter bakom hur man agerar. Bystander effect är en, lägg därtill att vi inte får hela bilden av hur det upplevdes och vilka omständigheterna i övrigt var som gjorde att det skulle vara obehagligt, kanske till och med dåligt, att gå och fråga. Och inte att förglömma, den där förbaskade sitsen många faktiskt hamnar i när det gäller: "Uppfattar jag den här situationen som den verkligen är eller är det något jag totalt missar, varför tänker jag som jag gör, tänker jag fel?".
  • Mirva
    Stor mamma skrev 2011-06-28 05:51:33 följande:
    Varför prata med barnet-det är föräldrarna man vänder sig till. Man kan i alla fall fråga lite snällt om det är lämpligt eller om dom har full koll.Det kanske dom hade genom löven
    Ja i brist på att den vuxna var där frågade jag barnet. Dessutom höll jag på att bada med mitt äldsta barn, medan de två yngsta satt i vagnen. Klockan var över fem och vi hade letat efter en badplats hela dagen och äntligen funnit en badplats, då ville jag inte förstöra för mitt barn om de vuxna  skulle bli arga.

Om de vuxna hade haft full koll hade någon sprungit fram på en gång när barnen varit på djupt vatten. På trettio meters avstånd anser inte jag att man kan ha full koll. Varför sprang då ingen vuxen fram när fyraåringen gick och kissade i buskarna? Ingen av barnen hade heller någon form av flytmaterial på sig.

Det verkar vara rätt så vanligt att vuxna sitter långt bort från sina barn och tror att inget ska hända barnen när de leker vid strandkanten. Inte kan man väl prata med alla människor? Borde inte någon form av uppsökande verksamhet bedrivas där badgäster upplyses om risker att lämna barn ensamma vid vattnet?
  • Nina 566
    bananflugekärlek skrev 2011-06-28 06:20:10 följande:
    Varför tror så många alltid att de minsann hade gått och sagt till?
    Hade jag sett små barn på stranden utan vuxnas tillsyn så hade jag sagt till....
  • Mirva
    Nina 566 skrev 2011-06-28 21:01:19 följande:
    Hade jag sett små barn på stranden utan vuxnas tillsyn så hade jag sagt till....
    Hur hade du framfört det? Tror du att det hade hjälpt?
  • Nina 566
    Mirva skrev 2011-06-28 21:31:44 följande:
    Hur hade du framfört det? Tror du att det hade hjälpt?
    Jag hade gått fram till dem och sagt : Är det era barn som är på stranden själva utan en vuxens uppsikt?
    Antagligen så hade dom börjar "tjafsa" om att inte lägga sig i osv, Men det struntar jag i helt ärligt.
    Om ett barn inte tas om hand ordentligt så blir jag en lejonmamma.

Hade det gått längre så skulle jag inte dra mig för att ringa polisen...
  • RockingSkåne
    Nina 566 skrev 2011-06-28 21:38:07 följande:
    Jag hade gått fram till dem och sagt : Är det era barn som är på stranden själva utan en vuxens uppsikt?
    Antagligen så hade dom börjar "tjafsa" om att inte lägga sig i osv, Men det struntar jag i helt ärligt.

Absolut.... jag säger alltid ifrån om jag tror barn är ignorerade eller far illa! Det är ett samhällsansvar att ta hand om barn!
  • Mirva

Men hur långt ska man gå? När jag surfat omkring om detta tillhör det tyvärr vanligheterna att de vuxna sitter långt bort och tror att det inte är någon fara för barnen, eller låter äldre syskon passa de mindre. Bra att du skulle sagt till, i detta fall orkade jag inte, med risk att förstöra vistelsen för mina barn, då visste jag inte ens om superiet. Med facit i hand skulle jag och mina barn fått fem fyllskallar på oss. Hade vi varit fler vuxna, någon som tagit hand om mina barn medan jag sagt till de oansvariga, eller om jag varit ensam på stranden, då hade jag nog inte tvekat.
  • bananflugekärlek
    Mirva skrev 2011-06-28 22:43:14 följande:
    Men hur långt ska man gå? När jag surfat omkring om detta tillhör det tyvärr vanligheterna att de vuxna sitter långt bort och tror att det inte är någon fara för barnen, eller låter äldre syskon passa de mindre. Bra att du skulle sagt till, i detta fall orkade jag inte, med risk att förstöra vistelsen för mina barn, då visste jag inte ens om superiet. Med facit i hand skulle jag och mina barn fått fem fyllskallar på oss. Hade vi varit fler vuxna, någon som tagit hand om mina barn medan jag sagt till de oansvariga, eller om jag varit ensam på stranden, då hade jag nog inte tvekat.
    Äsch, nästa gång om du har en dator eller mobil med dig så gå bara in på fl och säg till så kommer alla dessa hjältar dit och sköter det hela.
  • Finesse

Nej jag skulle inte låta en 4 åring ha det ansvaret.. men ja en 15 åringen.. jag är 8 år äldre än min lillasyster och jag har varit barnvakt till henne själv sen jag var 11!

Ebba 071228, Hampus 110225
  • Stor mamma

• Mirva
    bananflugekärlek skrev 2011-06-29 08:03:40 följande:
    Äsch, nästa gång om du har en dator eller mobil med dig så gå bara in på fl och säg till så kommer alla dessa hjältar dit och sköter det hela.
    Wow, det var en alldeles suverän idé
  • MamaInternational

Det går alldeles utmärkt att göra så, om man hoppas på att få barnaskaran minskad.

Svar på tråden Låta fyraåring passa ett- och tvååring vid stranden?