• Lilla Fjun

När blev ert barn torrt "på riktigt"?

Plockade bort blöjan på min kille (3år) förra veckan utan någon speciell potträning innan. Han är jätteduktig tycker jag och säger till när han vill gå på pottan. Enstaka olyckor har hänt, typ 3 på en hel vecka. Hur länge dröjde det för Er innan dessa sk "olyckor" upphörde. För tillfället bär jag med mig extra ombyte vart vi går ifall....

• Svar på tråden När blev ert barn torrt "på riktigt"?
  • sooffiia

båda mina var runt 3 när dom slutade med nattblöja och var helt torra.

• Zirup

Det gick på en gång. Dottern var 2.5 när hon på eget behåg började kissa och bajsa på potta/toalett och det har väl egentligen bara hänt en olycka sedan dess (4 månader sen). Jag tror att jag hade svårare att lita på hennes förmåga än vad hon själv hade och jag frågade mycket (i onödan) om hon behövde gå, gick och satte henne ändå trots att hon inte behövde samt hade med extrakläder överallt. Jag var uppenbarligen mindre redo än vad hon själv var. Extrakläder har vi fortfarande med oss om vi skall någon längre stans men delvis beror det på att det finns en lillasyster med i leken som vi har med extrakläder och blöjor till och så länge väskan ändå skall med så kan dom lika gärna hänga med, dom med.

Jösses, 4 månader känns verkligen som en kort tid när man säger det för i själva verket har det gått så himla snabbt och bra med "avvänjningen" att jag nästan glömt bort hur vi hade det innan!

• Sarisan

Håller på med samma sak med min tös.. hon blir 3 i augusti. Hon har blöja när hon sover men den är nästan alltid torr... samt att har hon bölja så vägrar hon kissa i den just nu....

Men olyckor har hänt en del ändå.. ofta vid lek eller vid främande miljöer.. typ(övernattningnen vid midsommarhelgen) ..

dagis är hon helt torr jämt, inte en olycka på två veckor otroligt nog!

• Lady without tattoo

Bägge döttrarna är födda under sommartiden.De blev dagtorra sommaren då de fyllde ett.nattorra blev de inte långt efter

Yrke: Leg pratkvarn
  • Xelmas

Det var ett par månader innan sonen fyllde 3 år när vi slutade med dagblöja, nattblöja någon månad efteråt.
    Men det tog någon månad innan han vågade bajsa på potta, han höll sig och blev sen så förstoppad att han kräktes istället. Så vi tog på blöja när han skulle göra nr.2, men det var bara ett kort tag, sen lärde han sig det med.

Hur smidigt som helst var det. nu fyller han snart 4 och det känns som en evighet sen han hade blöja....

Mamma till Wilmer född aug - 07
  • Lilla Fjun

Zirup - jag frågade och satte honom på pottan jätteofta första dagarna. Det gör jag inte längre utan försöker lita på att han själv känner när det är dags. Funderade bara på "när risken för olyckor" försvinner.

• Tant Green

Vid 2 år och 9 månader ville hon för första gången prova pottan. Efter det blev hon helt torr på någon vecka. 

• Lilla Fjun

Hemma är inget problem men när man ska iväg någonstans så känns det som att man måste vara säker på att en toa finns i närheten hela tiden

• Zirup
    Lilla Fjun skrev 2011-06-27 21:38:54 följande:
    Zirup - jag frågade och satte honom på pottan jätteofta första dagarna. Det gör jag inte längre utan försöker lita på att han själv känner när det är dags. Funderade bara på "när risken för olyckor" försvinner.

Jomen man ska ju lita på dom, känner mig så dum i efterhand men jag kunde verkligen inte få in i huvudet att det kunde gå från en dag till en annan. Kanske försvinner risken när man har fått in rutinerna ordentligt, typ kissa på morgonen och i samband med måltider och sängen. Det kommer ju alltid att finnas risktillfällen, t.ex. på extra skojiga platser där barnen kanske inte ens VILL avbryta leken (om de ens känner att de BEHÖVER gå) för att de har så himla roligt. Just dom där "risktillfällena" kan nog finnas kvar länge, många år skulle jag tro. Där kan man nog behöva påminna.

• WaltersMamma

Min son var 2 år och 5 månader när han var torr både på natten och dagen:)

• Dr Mupp

Det gick direkt efter att vi tagit bort blöjorna permament vid 2 års ålder. Då var de torra natt som dag.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
Svar på tråden När blev ert barn torrt "på riktigt"?