• Anonym (orolig mamma)

Mulltipel- allergiskt barn

Hej min son är nyss fyllda 5 år,och har atopiskt eksem och astma och är allergisk mot det mesta:
    Pollen, ägg, fisk+skaldjur, sesam, soja, nötter, äpple, päron, kiwi och nyss tog vi blodprov som visar Vete och Mjölk.

Det har kommit upp nya allergier för honom varje år, jag undrar bara vilka allergier är vanliga att växa bort, har hört att vete kan växa bort hur vanligt är det tex?

Det känns specellt jobbigt med vete och soja eftersom nästan alla vetefria mat/gluten innehåller sojaprotein så det är välldigt begränsat.

• Svar på tråden Mulltipel- allergiskt barn
  • Allergiexperten

Hej! I många fall växer matallergier bort med åren, men allergi mot nötter, skaldjur och fisk brukar man ha kvar hela livet.
    När det gäller spannmål är allergi mot vete den vanligaste och man bör tänka på att även glutenfria produkter kan innehålla stärkelse från vete och alltså därför bör undvikas.
    Hur länge allergin mot vete kommer att sitta kvar är omöjligt att säga men eftersom din son har så många typer av matallergier och dessutom astma så förmodar jag att han följs upp av barnläkare regelbundet. Ni bör även ha kontakt med dietist för ordentliga kostråd.
    Troligtvis växer en stor del av din sons allergier bort så småningom men jag kan inte säga mer exakt än så.
    vänliga hälsningar Anitha

Svar på tråden Mulltipel- allergiskt barn