• LindaMJ

utlandsresa hur gammal bebis?

hej jag har bara en liten allmän fråga delvis till dem som vill åka utomlands på resa och de som vill åka till sitt hemland med sin bebis. hur gammal tycker ni att bebisen skall vara när man åker till ett annat land med ett annat klimat?.Och hur gamla var era barn när ni åkte iväg med dem?

Anledningen till att jag frågar är då en bekant tog med sin bebis ner till sitt hemland när den var 3-4 månader. inte bra enligt mig men hon gjorde det, vilket resulterade att bebisen blev svårt sjuk av det och gick bort.

• Svar på tråden utlandsresa hur gammal bebis?
  • längtar02

Vi tänkte åka med våran fem månaders bebis till Spanien. Men jag är lite rädd för hur flygresan kommer att gå...tänk om hon skriker massor?

• En glad tjej
    längtar02 skrev 2011-08-04 21:33:24 följande:
    Vi tänkte åka med våran fem månaders bebis till Spanien. Men jag är lite rädd för hur flygresan kommer att gå...tänk om hon skriker massor?
    Äsch, lite skrik har väl ingen dött av! Varför göra det så himla komplicerat? Ingen kommer bry sig om ert barn skriker. Res ni och njut av en resa!!
  • Kallfront

Vi har varit två månader i Egypten med vår son nu i sommar. Han var fyra månader när vi åkte och sex månader när vi kom hem. I Egypten är det en annan bakteriekultur och det var mycket varmt, men med lite sunt förnuft så går det utmärkt! Barn växer upp i andra länder också...

• Gran1

Vi reste till några söderhavsöar, Nya Zealand och Australien 3 månader när dottern var 5 -8 månader gammal. Det gick hur bra som helst. För oss var det en perfekt ålder att resa. Hade hon varit äldre hade det varit mycket jobbigare.

Vi bodde mest på campingplatser och vandrarhem (hostels) och det passade oss perfekt. Det var bara på ett par ställen som de inte tog emot små bebisar. Det underlättade också att hon sov i vår säng och i stort sett helammades. Vi hade inte heller någon vagn med oss utan klarade oss bra med en ergo bärsele.

Det som var viktigt för mig var att inte åka till ett land där det finns malaria då små bebisar kan bli jättesjuka och att hon fått de vaccinationer som rekommenderas vi den åldern.

Angående skrik på flygresan så var det lättare att flyga i den åldern än nu när hon är äldre. Jag kunde alltid tysta henne genom att amma. Det går så klart inte för alla men för oss fungerade det jättebra. 

• mandelblomma
    LindaMJ skrev 2011-06-28 09:21:28 följande:
    De hade självklatrt skyddat barnet från värmen, men bebisen hade blivit blå i hela ansiktet och svullnat upp så inom nån minut dog den så de vet inte vad det var som orsakade det men de trodde att det var omväxlingen, man vet ju själv att man kan bli lite småsjuk när man reser till andra länder. Andra bakterier kroppen inte är van vid m.m
    vet du jag tror du missat något, man dör inte av syrebrist på det sättet relaterat till omväxling.
    Ingen bakterie eller virus känt i dag dödar hellre så fort, inte ens Ebola eller smittkoppor ( fast de finns inga mer än i stängda laboratorium) Så känsliga är inte bebisar. låter som ett hjärtfel som man inte upptäckt kanske. Men omväxling var det inte, det sätter jag rätt mycket på.
  • Persemona

Skuldbelägg inte den stackars mamman. Hon har det nog svårt som råkat ut för det värsta tänkbara. Var en riktig vän och ge henne det stöd hon behöver. Min man kommer från Indien och vi bodde där sonen var 9 månader+. Visst fanns det stunder när man tvivlade om detta var riktigt, men man kan inte låsa in sig hemma av rädsla av att något skall hända. Som tidigare sagt så var det inte omväxlingen som bebisen dog av. Vad hade de kunnat gjort i Sverige, om det bara gick på några minuter?? Nä, ge henne en kram och laga en god middag till henne stället!

• Lilas

Vi bilade genom Baltikum och Polen i somras, vår dotter var då 4,5- 5 månader. Det gick hur bra som helst och hon älskar att åka bil och vi gjorde många stopp. Hade henne i vagn och babybjörn på dagarna och på kvällarna sov hon i vagnen när vi var ute på restauranger osv. Gick super och var en perfekt ålder att resa i.

Vi har även funderat på en vecka i höst, men inget är bokat än så vi får se..

Men för att svara på din fråga tycker jag att det är hur man känner som förälder. Vi kände oss trygga med att åka men hade vi inte gjort det hade vi aldrig åkt. Se till bebisens/barnets bästa hela tiden så borde det gå vägen, och använd sunt förnuft.

• Annika Luik

Hej vet inte om någon läser denna tråd längre men undrar hur ni samtliga hanterade vaccinet mot mässling. Ska åka med en 6 månaders till Australien och har fått rådet att vaccinera med mrp även om vaccinet först ges vid 18 månaders ålder. Hur gjorde ni som har haft med bebisar på långresor?

• Annika Luik

Hur hanterade ni mrp vaccinet?

Gran1 skrev 2011-08-31 22:28:51 följande:

Vi reste till några söderhavsöar, Nya Zealand och Australien 3 månader när dottern var 5 -8 månader gammal. Det gick hur bra som helst. För oss var det en perfekt ålder att resa. Hade hon varit äldre hade det varit mycket jobbigare.

Vi bodde mest på campingplatser och vandrarhem (hostels) och det passade oss perfekt. Det var bara på ett par ställen som de inte tog emot små bebisar. Det underlättade också att hon sov i vår säng och i stort sett helammades. Vi hade inte heller någon vagn med oss utan klarade oss bra med en ergo bärsele.

Det som var viktigt för mig var att inte åka till ett land där det finns malaria då små bebisar kan bli jättesjuka och att hon fått de vaccinationer som rekommenderas vi den åldern.

Angående skrik på flygresan så var det lättare att flyga i den åldern än nu när hon är äldre. Jag kunde alltid tysta henne genom att amma. Det går så klart inte för alla men för oss fungerade det jättebra. 

• Mascaraklumpar
    Annika Luik skrev 2015-02-15 21:53:16 följande:

Hej vet inte om någon läser denna tråd längre men undrar hur ni samtliga hanterade vaccinet mot mässling. Ska åka med en 6 månaders till Australien och har fått rådet att vaccinera med mrp även om vaccinet först ges vid 18 månaders ålder. Hur gjorde ni som har haft med bebisar på långresor?

Personligen tänker jag som så att när man åker till ett land där vaccinationsfrekvensen är lika hög som hemma så kan man också följa samma rekommendationer som hemma.

Sen finns det mig veterligen inget mpr-vaccin som är godkänt för så små barn?
  • Annika Luik

Hej tack för ditt svar! Läste om den nya rekommendationen från olika hemsidor bl.a. institutet för hälsa och välfärd http://www.thl.fi/fi/web/vaccinationer/vaccin-och-sjukdomar/vacciner-a-o/mpr-vaccinationer. Av den sidan framgår att vid utlandsresa är rekommendation från 6 mån ålder. Vi skulle nog ändå inte vaccinera henne om inte det vore så att vi mellanlandar i Singapore och Hong Kong och smittorisken i dessa länder är hög. Är orolig för de komplikationer lillan kan få p.g.a. vaccinet ges så tidigt...

• isolande

Alla barn är olika. Vi reste till Teneriffa med en 2 åring och en 8 månaders och det var inte kul. 8 månaders var så liten och inget var barnvänligt, solen superstark och nä, den resan gör vi inte om. Vi bodde inte på ett all inclusive utan ett hus med självhushåll, för djup och iskall pool och lavastenbeläggning ist för gräs eller sand. Värdelöst för en bebis som precis håller på att lära sig krypa.

Jag själv är van resenär och har rest runt hela jorden, men med barn, nej tack.

Svar på tråden utlandsresa hur gammal bebis?