• Kryssarinnan

Gravid + födsel utomlands

Hej, jag skulle vilja höra av er som har erfarenhet av detta:

Vi bor tillfälligt utomlands, lever ett kringflackande liv. Men vi är skrivna i Sverige, eftersom vi reser och alltså inte egentligen är bosatta utomlands, om ni förstår vad jag menar är skillnaden.

Har ett barn sedan tidigare, fött som vanligt i Sverige 2009. Nu försöker vi bli med barn igen. Det är möjligt att graviditet och födsel sker både utom och kanske även inom EU.

Vi vill dock gärna ha föräldrapenning så klart...

- Vad behöver Försäkringskassan för intyg istället för det Moderskapsintyg som en svensk vanlig barnmorska skickar in kring v 20?

- Född utomlands, vilket intyg?

- Går det bra att visa upp och anmäla barnet på en svensk ambassad (även konsulat?) och få det registrerat samt ansöka om pass även om man inte är folkbokförd eller ens har en adress i (ut)landet i fråga?

- Eller skulle ni åka hem för ordinarie ultraljud i v 18 och/eller förlossning? Kanske är det enklare och inga frågor ställs då? Nu bortser jag från medicinska/sociala skäl till att föda i Sverige och fokuserar bara på administrationen av det hela.

- Annat?

• Svar på tråden Gravid + födsel utomlands
  • MamaPapa
    Kryssarinnan skrev 2011-06-29 02:24:14 följande:
    - Eller skulle ni åka hem för ordinarie ultraljud i v 18 och/eller förlossning? Kanske är det enklare och inga frågor ställs då? Nu bortser jag från medicinska/sociala skäl till att föda i Sverige och fokuserar bara på administrationen av det hela.
    Sedan kan man ju inte ta för givet att "ordinarie" ultraljud sker i vecka 18 i alla länder. Eftersom du inte vet var du kommer befinna dig så är det svårt att ge rekomendationer eftersom det varierar så från land till land.

På slutet sedan kommer du inte kunna resa runt så mycket - med flyg i alla fall - eftersom många flygbolag har restriktioner över att man inte får flyga efter en viss tid kvar till förlossning (kommer inte ihåg hur långt innan). Men jag vet förstås inte vad du menar när du säger att du lever ett kringflackande liv - om det är 3 veckor, 6 månader eller ett år på samma ställe.

Som Vaniljkex och Protea skriver så har många länder i Europa dragit åt eftersom man vill slippa "vårdturister". Men som sagt, det är ju jättesvårt att ge råd eftersom ingen vet var du kommer befinna dig.

Tror försäkringskassan gör skillnad också på ifall du vill ha föräldrapenningen inom eller utom  EU. Har för mig jag hört om sexmånaders regel utanför EU, dvs att du inte får vara borta längre än 6 månader. Men jag är ingen expert så bäst att du kanske ringer FK och hör efter själv?

Härligt det låter att vara i Trinidad förresten Glad 
  • FreeForAll
    Protea skrev 2011-07-08 11:21:00 följande:
    Samma pa var GP. Pa min fd var jag skriven i ca 10 ar och det var bara att registrera sig da, ange address och sa var det gjort. Nar jag regsitrerade mig pa min nya for 2 ar sedan sa behovdes tom ett brev fran min man att jag bodde hos honom (mitt namn stod inte pa council tax rakningen) plus en massa annat och da hade jag ju varit skriven i UK i over 12 ar innan!

Jag kan iof forsta att de stramar at det.
    Jag flyttade hit till UK förra året som höggravid och behövde bara visa pass och uppge adress (utan proof of address) och sen fick jag all vård jag behövde. Så det verkar ju skilja sig åt lite.
    Det ante mig.
  • Protea
    FreeForAll skrev 2011-07-09 09:30:29 följande:
    Jag flyttade hit till UK förra året som höggravid och behövde bara visa pass och uppge adress (utan proof of address) och sen fick jag all vård jag behövde. Så det verkar ju skilja sig åt lite.
    Ja verkligen. Jag bor i Bexley - South London Trust och de var verkligen tuffa nar det gallde att bevisa att jag verkligen bodde har!
  • hotten

jag förstår nog inte riktigt på vilket sätt du reser? menar du att du reser som typ turist, då gäller ju de vanliga försäkringarna.. alltså de gäller inte efter v 28 (vissa finns tom v 32)... Så jag undrar hurdan försäkring du har som skulle täcka den om du inte är skriven eller har andra slags papper och tillstånd i de land du är??

Betyder alltså att i VISSA (väldigt många) länder utanför EU får du isåfall bekosta vården själv. Framför allt akutvård tex om barnet fötts förtidigt blir det enorma kostnader... Även innom eu måste du bekosta resorna själva (sjuktransport till sverige, tex med kuvös) så fort barnet inte längre behöver den akuta vården (oftast då den klarar sig just utan syrgas) vill man flytta det till hemlandet, då hemlandet inte vill betala sjukvård någon annanstans om det inte är nödvändigt..

Vad härligt att vara på Trini, jag brukar åka ibland dit och sedan semestra på Tobago :) Tobago har iallafall inte någon bra allmän sjukvård utan nog går man till privata... Men vet att Trini har bättre sjukhus.

• Airhostess

Hej igen Mamma till F  

Frågan är om f-kassan i Sverige hade kunnat neka mig föräldrapenning då jag gjort allt jag kunnat. Alltså stannat kvar i det land jag befann mig under tiden jag var gravid och sedan skaffat personnummer och sedan pass och rest hem och typ visat upp barnet på f-kassan? Alltså bevisat att vi var hemma igen.

Har svårt att tänka mig att f-kassan skulle ha krävt att jag transporterades hem i mitt skick, finns inget annat alternativ. Spar vårdkvitton om dem skulle behövas senare dvs om du vill kräva pengar för utlägg av vårdkostnader. (kolla hemförsäkringen också om ni har sådan)

Inom eu så funkade eu-kortet eftersom det var akutsjukvård varje gång jag kollades, ultraljud förlossning, efterkoll m.m. Kunde ha betalat extra för epidural eftersom det inte ingick på det statliga sjukhuset jag var på men det gick så bra så i alla fall. Tanten var upptagen när det var dax. Haha!  Mycket bättre vård än i Sverige överlag, samma läkare under hela tiden and no fucking problems

Föresten så föder romer barn på sjukhus världen över utan varken fancy-pancy sjukförsäkring eller någon fast adress.

I alla fall, har ett svagt minne utav en bekant som gick igenom samma sak för 10 år (föda barn utanför eu) sedan som du och jag vet att hon var tvungen att åka och visa upp barnet i Sverige så fort det var möjligt.

• Protea

Har for mig att vanlig reseforsakring bara tacker kostander for graviditetsrelaterade saker till max vecka 32 och ofta vecka 28.

Fast det ar ju har i UK, i Sverige kanske de ar generosa och tacker langre?

• Kryssarinnan

Vi har en försäkring från Folksam som heter "Utlandssvensk" som tyvärr inte går att nyteckna längre. Jobbar bl.a. som journalist och författare. Kommer så klart att kolla upp vad som gäller exakt där vi planerar att vara men frågan gällde de svenska myndigheternas syn på det hela. Vi får se hur det blir, helt enkelt. Den dagen den glädjen. Funderar till och med på att föda hemma (dvs inte på sjukhus) men det är ju så crazy enligt de flesta att det inte är värt en diskussion här haha. Tack för alla tips i alla fall!

• MamaPapa

I UK anses det inte som tokigt att föda hemma - relativt vanligt.

Lycka till!

• evaoregon
    MamaPapa skrev 2011-07-18 21:08:32 följande:
    I UK anses det inte som tokigt att föda hemma - relativt vanligt.

Lycka till!
    Vanligt på många håll i världen.  Även här i USA är det vanligt.
  • Protea
    Kryssarinnan skrev 2011-07-18 00:51:27 följande:
    Vi har en försäkring från Folksam som heter "Utlandssvensk" som tyvärr inte går att nyteckna längre. Jobbar bl.a. som journalist och författare. Kommer så klart att kolla upp vad som gäller exakt där vi planerar att vara men frågan gällde de svenska myndigheternas syn på det hela. Vi får se hur det blir, helt enkelt. Den dagen den glädjen. Funderar till och med på att föda hemma (dvs inte på sjukhus) men det är ju så crazy enligt de flesta att det inte är värt en diskussion här haha. Tack för alla tips i alla fall!
    Tankte precis som Pasanda - har i UK ar det relativt vanligt och det ses helt klart som ett alternativ om man har en okomplicerad graviditet. Har finns det ju aven manga 'birth centres' som enbart har barnmorskor att hjalpa dig och de ska vara mer 'homey' och ge en avslappnad kansla.
  • evaoregon
    Protea skrev 2011-07-19 08:01:42 följande:
    Har finns det ju aven manga 'birth centres' som enbart har barnmorskor att hjalpa dig och de ska vara mer 'homey' och ge en avslappnad kansla.
    Birth centers finns även här i USA.  Jag känner flera som fött barn hemma och har en väninna som jobbar som barnmorska för hemförlossningar. 

I Holland är det väldigt vanligt att föda hemma.
  • Kryssarinnan

Jag födde mitt första barn på Södra BB i Sthlm, helt utan hjälp förutom att barnmorskan kollade hjärtslagen samt hjälpte till med varma handdukar mot underlivet när jag krystade. Läste att 4/5 av alla svenska förstföderskor behöver medicinsk hjälp, men att av de 1/5 som inte behövde det så behöver 4/5 inte det vid sin nästa förlossning heller. Självklart ska vi kolla alla möjligheter och vara försiktiga, men... först ska man ju bli gravid, haha! Håller tummarna varje månad.

Svar på tråden Gravid + födsel utomlands