• Erika 78

Ingen mens ??

Hej!!

Vår son är precis 2år...Sen han föddes har jag ätit minipillerna Cerazett....har slutat nu för ca 2 veckor sedan, men mensen är inte tillbaka. Varför?

Sen jag började äta mina piller har jag inte haft någon mens alls.....*skönt*,,,,men nu blir man ju lite orolig...vill ju ha fler barn.

Är det någon som känner igen sig?

• Svar på tråden Ingen mens ??
  • Flickan och kråkan

När kan man bli gravid efter att man har slutat med
    minipillren?

Minipiller hämmar ägglossning hos en del kvinnor och för
    dessa kvinnor kan det dröja upp till 3-4 månader innan ägglossningen kommer
    igång. Men oftast kan man bli gravid direkt.

Cerazette hämmar ägglossningen i större utsträckning jämfört med övriga
    minipiller och följaktligen tar det då längre tid innan man kan bli gravid.

• totteemma

Jag har också ätit cerazette, slutade i april detta året. Fick tillbaka mensen efter 2 månader och då hade jag ättit dom sen förra sommarn efter sonen föddes. En del får mensen direkt efter avslutad dos och andra får vänta några månader. Jag har hört att om inte mensen kommer innan 6 månader ska man kolla upp de. Du kan ringa till Gyn men jag tror dom säger att du får vänta iaf 3 månader innan undersökning eftersom de är vanligt att mensen utesluter ett tag efter. Kan kanske lugna dig med att jag inte hade någon mens heller under den perioden jag åt tabletterna.  

• Erika 78

Tack för era svar. Jag var inte alls medveten om att det kunde bli så här att mensen uteblir månader efter att ha slutat med pillrena. Nu känns det ännu bättre att jag verkligen har slutat om det ska ta måander innan man får i gång ägglossningen igen. Vill ju inte det ska gå FLERA år innan fler barn.

Svar på tråden Ingen mens ??