• Ellenö

Hur pottränar man?

Har idag beslutot mig för att ta tag i den här potträningen på allvar. Dottern är 1 år och 8 månader, men jag är hellt ny på detta. Hur börjar man? När jag tog upp henne i morse så gick vi på pottan och hon satt i några sekunder sen ville hon inge mer och vi gick in i köket och där kissade hon på golvet. Är det bättre att ha utan blöjja hela tiden då man är hemma eller ska man ha blöjja och sedan ta av den varje gång man ska gå på pottan, eller det kanske bara ger olika signaler till henne om hon har blöjja men inte ska kissa i den?

Hur offta ska man sätta henne på pottan?
    Går det bra att ha blöjja när man är tex ute och leker eller om hon sover? eller förstörs hela grejjen då?

det är ju säkert olika för alla men ni som pottränat har ju säkerligen bättre koll änn jag :)

• Svar på tråden Hur pottränar man?
  • Diablo

Vi börjar på morgonen och så sitter vi och läser saga på pottan, det ska vara kul att sitta på pottan. Sedan blir det mycket beröm om det kommer något. Vår tjej går utan blöja och kommer det något så springer vi till potta.
    Jag tror inte man ska stressa, sätt på blöja när ni ska någon stans annars så blir man lätt stressad, var finns toan, mm. Ta den tid det tar, hon är ju fortfarande liten.

Har man tur behöver man inget vett!
  • micksaan

Jag funderade också lite hur man egentligen går tillväga. Nu känner jag ingen brådska men dottern(15 mån) gillar att gå på pottan, och då känns det ju ganska bra om man kommer igång med lite pottträning ändå. Och nu när det är sommar känns det ganska smidigt också. 

Vi har sen ett tag tillbaka oftast direkt när hon vaknar, både morgon och efter vilan, satt henne på pottan, för då vet vi att hon kissar. Men sen då? Låta dom gå utan blöja hemma? Skaffa trosor och bara ha kläder på? Det kommer ju ske en hel del olyckor men sånt får man ta. SKa man gå och sitta på pottan med någon speciell tidsintervall? 

Alla tips mottages. Sen funderar jag, nu börjar dottern dagis till hösten, vad händer där? Vill dom att barnen ska ha blöja, tänkte med tanke på att dottern faktiskt ändå är så pass liten ännu. 

• h80

Vi hade tänkt att börja pooträna när vår dotter var nästan 2, men hon visade inget intresse. Så vi väntade ut henne istället o lät henne sluta med blöja när hon själv var redo. Det var hon när hon var 2 år o 8 månader, då sa hon till själv. Så ingen pooträning alls o sen hon slutade med blöja för 2 månader sen har det hänt 2 olyckor. Vi kommer göra likadant med lillasyster

• pluppfamiljen

jag satte alltid min dotter på toan så fort hon vaknade och då kom det nästan alltid kiss + massor med berömm sen var hon torr någon månad senare.

Blivande 6 barns mamma
  • Parvelsson
    h80 skrev 2011-07-12 19:00:05 följande:
    Vi hade tänkt att börja pooträna när vår dotter var nästan 2, men hon visade inget intresse. Så vi väntade ut henne istället o lät henne sluta med blöja när hon själv var redo. Det var hon när hon var 2 år o 8 månader, då sa hon till själv. Så ingen pooträning alls o sen hon slutade med blöja för 2 månader sen har det hänt 2 olyckor. Vi kommer göra likadant med lillasyster
    Det låter klokt. Jag ser ingen anledning att hetsa heller. Min son är 2 år och 4 månader och tycker det är kul att kissa på pottan men klarar inte av än att säga till när han behöver kissa/bajsa. Jag har funderat på hur man går vidare, men det låter som att det löser sig automatiskt.
  • h80
    Parvelsson skrev 2011-07-13 14:12:09 följande:
    Det låter klokt. Jag ser ingen anledning att hetsa heller. Min son är 2 år och 4 månader och tycker det är kul att kissa på pottan men klarar inte av än att säga till när han behöver kissa/bajsa. Jag har funderat på hur man går vidare, men det låter som att det löser sig automatiskt.
    Tror det gör det. Hörde en barnpsykolog prata om det påradion för inte så länge sen. Hon sa att antingen så poo-tränar man eller så väntar man tills barnet är redo själv.  (de blir inte torra fortare för att man tränar). Så vi tyckte det var skönt att slippa pottträningen
Svar på tråden Hur pottränar man?