• SjälvaJag

Därför väljer jag bort förskolor med manliga pedagoger/barnskötare!

Jag får ofta kritik för att jag valt bort förskolor där män arbetat. Här är svaren:

www.metro.se/stockholm/bloggande-dagispedofil-atalas-for-barnporrbrott/EVHkga!JMexBd0XL17xQ/

www.aftonbladet.se/nyheter/article10790320.ab

Kan folk sluta kritisera mitt/vårt val och förstå att det faktiskt finns vi som inte vill ha manliga förskollärare/barnskötare på förskolor.

Ni gör som ni vill, men snälla. Sluta anklaga mig för diverse saker bara för att jag valt en annan väg.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 10:31
    Jag lämnar tråden. Kul att ni lever i en drömvärld. Synd att inte jag hittat dit ännu.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-03 15:52
    Jag lämnade tråden men kikade in igen, ser att många kallar mig manshatare och att jag tror att ALLA män är pedofiler, men så är inte läget. Om ni nu läst mina inlägg så borde ni ha sett det.

Jag har iaf en nyhet till er alla som blivit så upprörda här inne.
    Många av er (inte alla) har kommit med många bra artiklar/källor och jag har mer eller mindre börjat kunna slappna av mer. Jag erkänner att oron aldrig kommer försvinna.
    Vare sig för manliga eller kvinnliga pedofiler. Det är en av de största rädslorna jag har när det gäller mina barn, även om det finns många tusen andra rädslor.
    Jag har aldrig menat att dra alla män över en kam. Jag vet att det finns både bra och dåliga män där ute, likaväl som kvinnor. Kommer det börja en manlig pedagog på mina barns förskola så kommer jag säkerligen ha is i magen men jag ska försöka att inte oroa mig. Speciellt inte så det går ut över barnen.
    Men nyheten är att jag kommer INTE byta förskola :)
    Ser jag tex på mig själv så var min pappa min stora förebild när jag var liten. Han var det bästa. Och jag vet att män i vissa fall även kan ta ha hand om barn bättre än kvinnor.

Jag tror att oron för detta med just män är att det är ovanligt (kanske inte längre) med manliga pedagoger och barnskötare. Och att media sedan förstärker bilden av min skräck.
    Men jag vill faktiskt TACKA många av er som försökt skriva till mig med en mognad och utan påhopp för att förklara saker för mig.

Och sist men inte minst be om ursäkt om jag sårat eller kränkt någon.

Tack.

• Svar på tråden Därför väljer jag bort förskolor med manliga pedagoger/barnskötare!
  • Här och nu
    Hannah76 skrev 2011-07-03 17:43:37 följande:
    Här och nu skrev 2011-07-03 17:42:45 följande:
    Det du lärt dig verkar va att rädsla inte får resultera i att utesluta o fördöma oskyldiga o att oskyldiga kan bli skyldiga.
    Men tagga ner.

Vart vill du komma?
    Jag är saklig o hoppas inser att hennes rädsla VAR o ÄR HENNES sak att ta tag i.
  • SjälvaJag
    Här och nu skrev 2011-07-03 17:42:45 följande:
    Det du lärt dig verkar va att rädsla inte får resultera i att utesluta o fördöma oskyldiga o att oskyldiga kan bli skyldiga.
    Mycket av det som skrivits har jag tagit till mig och insett att problemet inte är så stort som jag trodde.
  • Här och nu
    SjälvaJag skrev 2011-07-03 18:00:25 följande:
    Mycket av det som skrivits har jag tagit till mig och insett att problemet inte är så stort som jag trodde.
    Gör då likadant med andra rädslor, så slipper oskyldiga lida pga människors personliga problem. Och med det menar jag inget negativt.
  • Dorian Ertymexx
    SjälvaJag skrev 2011-07-03 18:00:25 följande:
    Var bara försiktig, så ska du se att det går bra. :)
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • SjälvaJag
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-03 19:46:06 följande:
  • Här och nu
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-03 19:46:06 följande:
    Försiktig hur då?
  • aikidoaasa

Vad kul att du TS har läst en del av alla de artiklar som skrivits om i den här tråden och kommit på andra tankar.
    Det är inte alla som skulle erkänna att de faksitskt kan ha haft "fel" med hur de tänker... (jag säger "" för att jag säger absolut inte att det skulle vara fel med hur man tycker någonting.)

En liten extra kommentar bara på en föreläsning som jag var på i våras... Den hade följande titel:

"Mammor som skyddar och pappor som pressar". Den fick mig fakiskt att se att ett barn måste ha både manliga och kvinnliga förebilder. (för det är inte alla föräldrar som kan vara både och...)

Den gick ut på med att konkreta exempel visa på att genrellt så visar statistiken på att...

... Kvinnor vill skydda och ta bort alla hinder för sitt barn. Det kan vara bra då barnet slipper hinder som hindrar och känna att de har någon som de kan falla tillbaka till, men lär sig inte att tänka själv och hitta egna lösningar. Risken blir däremot att de ger upp och istället letar efter de enkla genvägarna. (Här visade föreläsarna statistiken på att procenten av antal ungdomar som endast hade en kvinnlig förebild enklare hamnade snett i samhället än de som har "bra" förebilder av båda könen.)
    ... Män vill puscha sina barn till att klara av att nå sina mål. Det är bra för att barnen lär sig att ta ansvar och hitta prioriteringar i vad som behövs för att nå målen. Däremot så ökar risken för att de blir "kalla" och får svårt att få samspelet med andra personer att fungera och att de inte kan kompromissa. Statistiken här visade på stor del att många av de ungdomarna utvecklar ett svagt psyke då de inte kan ta de olika meningsskiljaktiheter som uppstår.

Däremot så visade den studien som den föreläsningen på att om barn/ ungdomar har ett starkt band till både män och kvinnor så minskade riskerna och de negativa aspekterna otroligt mycket. Däremot så var de positiva fördelarna kvar.
    De olika banden behövde heller inte vara via föräldrar (då vi alla vet att alla som är föräldrar inte är tillräckligt bra att vara föräldrar) utan det räckte med tillräckigt nära förebilder och personer i dess närhet som tas sig an barnen för att stärka dessa olika drag. 

Det ska som sagt också påpekas att de sa att självklart finns det undantag: män som på uppfostran agerar som kvinnor och tvärt om vilket på det sättet "räddar" barnet. Och att detta gällde på fungerande rollbilder som inte har endast den negativa inverkan på barnet/ ungdomen. (föreläsaren gav exemplet att en alkoholist bryter från detta mönster totalt...) 

• Shirin85

Jag har haft samma problem i flera år med rädslor för pedofiler, lite större rädsla än alla andras.
    Det som skrämmer mig mest är väl tankesättet att sadister söker sig till krig, stället de älskar.
    Manliga och kvinnliga pedofiler kommer söka sig till yrken där barn finns, såsom förskolelärare, dagisfröken, fotbollstränare, simskolelärare osv. [OBS, alla i nämnda yrken är VERKLIGEN INTE pedofiler men dessa är antagligen önskvärda yrken för pedofiler ur ett logiskt perspektiv]
    Det som kan hjälpa så mycket för att förhindra att de blir utsatta för pedofiler enligt mig är att de känna personerna som har hand om barnet, att barnet berättar vad den gör om dagarna, att barnet lär sig att det ALDRIG behöver föja med någon in på något rum eller dylikt utan alltid kan säga nej, att barnet kan berätta allt för föräldrarna osv. 
    Bra att din rädsla minskat de lite, och ang att mammor vill ta bort hinder från sina barn och underlätta, jag ser det som en plikt som förälder att inte låta något av mina barn hamna i en sådan situation.

♥Saif -04, Leila -05, Minah -08, Jamil -10♥
  • SjälvaJag
    Marsch skrev 2011-07-10 20:26:16 följande:
    Sjukt sorglig tråd.
    Hur då menar du?
  • Bellisima12

Hur valde du bort dem? Vill också göra de!

Jag bryr mig inte om hatare! Ni får tycka vad ni vill manshatare or whatever! WHO gives a fuck!

Svar på tråden Därför väljer jag bort förskolor med manliga pedagoger/barnskötare!