• StilaM

Vill inte ha blöja. Vill inte sitta på pottan/toaletten. Vad göra?

Min underbara lilla tjej på två år och ett par månader vill inte ha blöja mer, utan vill ha trosor. Hon kan också berätta för oss när det är dags att kissa eller bajsa. Hon kan hålla sig om man ber om det ("håll dig två sekunder så hämtar jag pottan") och kissar förhållandevis sällan. Enligt alla i min omgivning, redo att pottränas.

Det finns dock ett aber. Hon vill inte sitta på pottan. Efter en olycka kan hon sätta sig på pottan en stund medan jag torkar upp, men hon sätter sig inte på pottan för att kissa eller bajsa. Vi har även erbjudit toaletten, med och utan barnring, men det gör ingen skillnad.

Vad ska jag göra? Jag vill ju inte tvinga på henne blöja när hon ju verkar redo för potträning, men hon kan ju inte ha trosor och vägra pottan. Jag hoppas att det finns erfarna föräldrar här på FL som kan tipsa.

• Svar på tråden Vill inte ha blöja. Vill inte sitta på pottan/toaletten. Vad göra?
  • StilaM
    kokos skrev 2011-07-02 10:36:40 följande:
    TS här är samma sak. han vill inte ha blöja utan tar av sig den ÄVEN PÅ NATTEN!! Vill inte sitta på potta/toalett heller. vet absolut inte vad och hur jag ska göra....
    Oj då! Förvånad Jag är glad att pyret inte kommit på att ta av den på natten än. Vi får väl tipsa varandra om vi kommer på nåt smart.  
  • kokos
    StilaM skrev 2011-07-02 11:15:30 följande:
    Oj då! Förvånad Jag är glad att pyret inte kommit på att ta av den på natten än. Vi får väl tipsa varandra om vi kommer på nåt smart.

Jag lät honom ligga utan inatt. Så mellan 21-02 var han helt torr. Kissade runt 02 i sängen och efter tog jag på blöja. Han tog av den på morgonen... Varje gång jag sätter honom på pottan eller toan blir han ledsen. Men han kommer ju pinka på golvet annars... Nu satt han på pottan och jag bakom och ritade i 5 min då kissade han i den efter många om och men....

Jag tycker detta är så svårt!

• norrlandsflicka
    kokos skrev 2011-07-02 11:46:03 följande:

Jag lät honom ligga utan inatt. Så mellan 21-02 var han helt torr. Kissade runt 02 i sängen och efter tog jag på blöja. Han tog av den på morgonen... Varje gång jag sätter honom på pottan eller toan blir han ledsen. Men han kommer ju pinka på golvet annars... Nu satt han på pottan och jag bakom och ritade i 5 min då kissade han i den efter många om och men....

Jag tycker detta är så svårt!

Hur lyckas han ta av blöjan på natten?
    Jag kör med kortärmad body på natten för att sonen inte ska kunna ta av sig blöjan. Han kan inte knäppa upp knapparna på den. På vintern kör vi med hel pyjamas så då får han inte heller av sig blöjan.
  • kokos
    norrlandsflicka skrev 2011-07-02 12:01:22 följande:
    Hur lyckas han ta av blöjan på natten?
    Jag kör med kortärmad body på natten för att sonen inte ska kunna ta av sig blöjan. Han kan inte knäppa upp knapparna på den. På vintern kör vi med hel pyjamas så då får han inte heller av sig blöjan.
    Nu i värmen sover han i bara blöja eller som inatt utan då Min son är väldigt varm av sig och vi har supervarmt inomhus
  • norrlandsflicka
    kokos skrev 2011-07-02 12:28:39 följande:
    Nu i värmen sover han i bara blöja eller som inatt utan då Min son är väldigt varm av sig och vi har supervarmt inomhus
    Jobbigt.
    Min son är också rätt varm av sig, men vågar inte låta han sova i mindre än kortärmad body. Brukar vädra lite innan han ska sova och så har vi rullgardinen nere för att stänga ute solen. Blir så varmt i hans rum annars.
    Kanske kan funka med ett par tunna shorts över blöjan annars? Är ju inge kul om de tar av sig blöjan och det blir blött överallt.
  • kokos

Inatt gick han med på att ha blöja på sig. Däremot börjar det nog lossna på dagtid. Igår hade han en blöja på morgonen och bajsade direkt annars var han på toaletten HELA dagen. Hände en olycka och då blev han lite rädd men satte sig direkt på toa. Både toalettringen och pottan funkar

Men det var igår så nu får vi se hur det går idag

• StilaM

Här har vi ett temporärt bakslag. Igår skedde en liten olycka i soffan som pappa gjorde en grej av (han blev inte arg, men började med en massa förmaningar) och pyret bad direkt om en blöja och har inte velat vara utan sedan dess. Vi väntar tills hon är redo att försöka igen.

Anso81: kul att det börjar lossna! Hoppas att det fortsätter så.

• kokos
    StilaM skrev 2011-07-03 08:54:03 följande:
    Här har vi ett temporärt bakslag. Igår skedde en liten olycka i soffan som pappa gjorde en grej av (han blev inte arg, men började med en massa förmaningar) och pyret bad direkt om en blöja och har inte velat vara utan sedan dess. Vi väntar tills hon är redo att försöka igen.

Anso81: kul att det börjar lossna! Hoppas att det fortsätter så.

Han hinner inte riktigt säga till innan ännu så det kommer några droppar innan, men då säger jag bara snabbt att nu går vi på toan Än så länge går det bra idag

Det är just det att man verkligen får passa sig för vad man säger.... Klart de blir förvirrade när de märker man blir irriterad. Det har jag också blivit och då blev det bakslag direkt. Ge inte upp! Det kommer snart igen

• StilaM
    kokos skrev 2011-07-03 08:57:33 följande:

Han hinner inte riktigt säga till innan ännu så det kommer några droppar innan, men då säger jag bara snabbt att nu går vi på toan Än så länge går det bra idag

Det är just det att man verkligen får passa sig för vad man säger.... Klart de blir förvirrade när de märker man blir irriterad. Det har jag också blivit och då blev det bakslag direkt. Ge inte upp! Det kommer snart igen

Jag vet - pappa fick en del förmaningar när P lagt sig... Skäms Nåväl, tids nog blir hon ju blöjfri.
  • Ejja och Enon

Förra veckan hade vi samma dilemma. Den här veckan har vi varit på landet och han har fått springa runt i kalsonger och kissat på gräsmattan eller där han är (inte inne så klart) när han har behövt och nu när vi är hemma i stan igen säger han till och springer på toaletten.

Det är kanske en klen tröst, men jag tror att det vänder.

• kokos
    Ejja och Enon skrev 2011-07-09 23:26:56 följande:
    Förra veckan hade vi samma dilemma. Den här veckan har vi varit på landet och han har fått springa runt i kalsonger och kissat på gräsmattan eller där han är (inte inne så klart) när han har behövt och nu när vi är hemma i stan igen säger han till och springer på toaletten.

Det är kanske en klen tröst, men jag tror att det vänder.

När ni tgo bort blöjan ersatte ni med kalsonger direkt? Tog det lång tid innan han började säga till igen eller kissade han ofta i kalsongerna?
    Min son kopplar nämligen inte när det bara är kalsonger.... Han har dock fått vara näck nertill när blöjan togs bort...

Här går det superbra nu med kisseriet Så skönt! Men bajseriet vågar han inte ännu på toaletten    
  • StilaM

Efter ett lite längre uppehåll, helt styrt av lillan, bad hon idag om att få vara utan blöja. Vi har märkt på badsdtränder och så att hon klarar att hålla sig länge. Men idag, efter ca 40 minuter sa jag "ska vi sätta oss på toaletten och se om det kommer lite kiss?" "OK" sa hon. Och det gjorde det. Hurra! Hon blev jätteglad och stolt. Och mamma likaså.

Då har vi flyttat fram positionerna och fortsätter härifrån.

• kokos
    StilaM skrev 2011-07-22 20:41:34 följande:
    Efter ett lite längre uppehåll, helt styrt av lillan, bad hon idag om att få vara utan blöja. Vi har märkt på badsdtränder och så att hon klarar att hålla sig länge. Men idag, efter ca 40 minuter sa jag "ska vi sätta oss på toaletten och se om det kommer lite kiss?" "OK" sa hon. Och det gjorde det. Hurra! Hon blev jätteglad och stolt. Och mamma likaså.

Då har vi flyttat fram positionerna och fortsätter härifrån.
    Åh vad bra! Man blir så glad som mamma eller hur? Här försöker jag nu med att ha kalsonger på och få honom att vänja sig vid det.... Det händer då och då att det blir kiss i dom men oftare och oftare säger han ändå till

Däremot att bajsa är värre. Då vill han ha blöja. Vet inte hur jag ska få honom att förstå att det är bättre i toaletten. Han vägrar dessutom sitta på barnringen så jag håller honom i händerna  
Svar på tråden Vill inte ha blöja. Vill inte sitta på pottan/toaletten. Vad göra?