• Anonym (Orolig syster.)

Vad/ hur mycket skall vårdnashavaren betala varje månad, för familjehems placerade barn?

Min lillebrors sambo stack med en annan kille, och lämnade deras 3 små gemensamma barn. Samtidigt frånsade hon sig sin roll som vårdnashavavre, och han har f.n  "ensammrätt" om barnen.

Han klarade det ett par månader, men tillsist fick han ge upp, och de 2 minnsta har nu blivit placerade i familjehem. Han har inte fått någon "räkning" än, för allt är så nytt, men hur mycket skall han betala till kommunen varje månad? Beror det på inkommst, eller finns det en "fast avgift"? Han har frågat socialsekretären, men får inget exakt svar. Google har inte heller "svarat"

Så, vad koster det?

• Svar på tråden Vad/ hur mycket skall vårdnashavaren betala varje månad, för familjehems placerade barn?
  • Nyfiken gul

om barnen är fosterhemsplacerad enligt lag så ska inget underhåll betalas.

jag har en son i fosterhem och jag betalar inget underhåll, det gör inte hans pappa heller.

Fosterfamiljen får betalt från kommunen för att ha barnen hos sig, dvs en form av lön. Därför ska inget underhåll betalas.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (Soc.Sekr.)

Föräldrar till placerade barn får betala en avgift som är beroende av vad de tjänar. I min kommun kan man max få betala 1500:-/mån. Sen får man ju inte ha kvar pengar från försäkringskassan alltså barnbidrag, underhåll, bostadsbidrag os.v.

• Nyfiken gul
    Anonym (Soc.Sekr.) skrev 2011-07-02 16:11:48 följande:
    Föräldrar till placerade barn får betala en avgift som är beroende av vad de tjänar. I min kommun kan man max få betala 1500:-/mån. Sen får man ju inte ha kvar pengar från försäkringskassan alltså barnbidrag, underhåll, bostadsbidrag os.v.
    aldrig hört talas om.. Jag har haft min son placerad i 9 år och varit vårdnadshavare hela tiden.

är det något som varierar från kommun till kommun?

Sonens pappa upphörde att betala sitt underhåll när sonen blev placerad i familjehem.
  • Anonym (Fostermamma)
    Man får behålla barnbidraget, eller om det är underhållsbidraget, om inte barnen är under lvu. Sen har jag aldrig hört talas om att föräldrar får betala en avgift. Har själv haft fosterbarn men det är många år sen så vet inte om det ändrats.
  • Anonym (Soc.Sekr.)

Det vanligaste är att föräldrar inte betalar någon avgift. Man gör bedömningen att de inte har tillräckling inkomst helt enkelt. Men det ska egentligen prövas. Det är bara ett fåtal familjer som jag känner till som betalar.

Lilla My21 skrev 2011-07-02 16:02:57 följande:
    Lite Ot men låter som att din bror bör se över sina rättigheter på jobbet om de verkligen får lov att göra så alt prata med facket vad som gäller, låter ju helt absurt att tvingas lämna bort sina barn för en sådan "skitsak" aom det egentligen är.

Alt försöka byta jobb.
    Han orkade inte psykiskt, han blev totalt "förvirrat", och var tvungen att sjukskriva sig. Men i alla fall fick han "hemmet i någorlunda ordning", det klarade han inte när han jobbade hela dagarna. Hon gjorde inte ett skit. Bara lämnade barnen kl. 7.00 och hämtade kl. 17.30. Det var det hon gjorde. Är inte bitter på dem som har en diagnos, men det är så synd om dem som drabbas. Önskar för henne, att hon kan bli bättre, men hoppas av hela mitt hjärta, att hon inte gör "fler barn", med sin nya kille.....

Min bror bor i Danmark, ock där kan man man säga upp folk, mycket lättare än här, i övrigt, har de ungefär samma "socialreglar".Rynkar på näsan
  • Anonym (U)
    Anonym (Orolig syster.) skrev 2011-07-02 16:48:18 följande:
    Han orkade inte psykiskt, han blev totalt "förvirrat", och var tvungen att sjukskriva sig. Men i alla fall fick han "hemmet i någorlunda ordning", det klarade han inte när han jobbade hela dagarna. Hon gjorde inte ett skit. Bara lämnade barnen kl. 7.00 och hämtade kl. 17.30. Det var det hon gjorde. Är inte bitter på dem som har en diagnos, men det är så synd om dem som drabbas. Önskar för henne, att hon kan bli bättre, men hoppas av hela mitt hjärta, att hon inte gör "fler barn", med sin nya kille.....

Min bror bor i Danmark, ock där kan man man säga upp folk, mycket lättare än här, i övrigt, har de ungefär samma "socialreglar".Rynkar på näsan
    Men hur kan du fråga här, hur det kommer att fungera i Danmark?
    Anonym skrev 2011-07-02 16:04:27 följande:
    Har man små barn har man rätt att gå ner i tid på sitt arbete, varför gjorde han inte det? Hur gör andra ensamstående med sina barn? Jo, man får lämna tidigare på dagis och se till att vara i tid till sitt jobb, sedan får man hämta efter jobbet.

Om han nu dessutom har förlorat sitt jobb så kan väl barnen flytta hem igen för då bör han ju kunna ta hand om dem eftersom det var jobbet som var problemet?

Men kostnad bör ni kunna kräva av soc att de svarar på, annars gissar jag på att barnbidraget ska gå till hemmet samt att han ska betala 1273 kr samt att modern ska betala 1273 kr för barnen.
    Det är ust dessa regler, som inte stämmer, med dem som vi har här. Alltså kan man askeda folk, mycket "lättare" än vad som gäller här. "FacKet " har inte lika mycket inflytande i Danmark, som här..
    Anonym (#7) skrev 2011-07-02 16:07:17 följande:
    Modern ska ju dessutom betala 1273 kr till din bror för det barn som bor hos honom.
    Men hon har ju avsagt sig som "vårdnadshavare". Så han är ensamstående vårdnashavare just nu?
  • Dalton

Om hon inte gjorde ett skit mer än hämtade och lämnade barn så är det konstigt att han blev sjuk av stress när han fick ta över hennes sysslor.

Nyfiken gul skrev 2011-07-02 16:08:35 följande:
    om barnen är fosterhemsplacerad enligt lag så ska inget underhåll betalas.

jag har en son i fosterhem och jag betalar inget underhåll, det gör inte hans pappa heller.

Fosterfamiljen får betalt från kommunen för att ha barnen hos sig, dvs en form av lön. Därför ska inget underhåll betalas.
    Tack för ditt svar! (Det som var min fråga), Men betalar du inte en "avgift", för att ha honom placerat??
  • Nyfiken gul
    Anonym (Orolig syster.) skrev 2011-07-02 17:42:38 följande:
    Tack för ditt svar! (Det som var min fråga), Men betalar du inte en "avgift", för att ha honom placerat??
    nej jag betalar ingenting.

Dock kan just såna regler vara annorlunda i Danmark förstås.
  • Anonym (socionom)

Föräldrarna betalar inte till familjehemmet, utan till kommunen.  summan de ska betala i vår kommun är underhållsbidraget, dvs max 1270 kr per förälder och barn, men det inkomstprövas och under en viss inkomst behöver föräldrarar inte betala något.  Samma som gäler för den förälder som inte har barnet boende hos sig i familjer där föäldrar inte bor ihop.

Varje familjehemsplacering kräver ungefär 3-4 heltidsarbetande skattebetalare i kommunen varje månad, så det är inte helt befängt att föräldrarna får betala en summa för sina barn.  Vid tvångsomhändertagande vet jag inte hur strikt kommunen prövar föräldrarnas betalningsförmåga.  Det jag kommit i kontakt med är frivilliga placeringar, där föräldrar ber kommunen ta hand om deras barn.

Anonym (socionom) skrev 2011-07-02 19:17:33 följande:
    Föräldrarna betalar inte till familjehemmet, utan till kommunen.  summan de ska betala i vår kommun är underhållsbidraget, dvs max 1270 kr per förälder och barn, men det inkomstprövas och under en viss inkomst behöver föräldrarar inte betala något.  Samma som gäler för den förälder som inte har barnet boende hos sig i familjer där föäldrar inte bor ihop.

Varje familjehemsplacering kräver ungefär 3-4 heltidsarbetande skattebetalare i kommunen varje månad, så det är inte helt befängt att föräldrarna får betala en summa för sina barn.  Vid tvångsomhändertagande vet jag inte hur strikt kommunen prövar föräldrarnas betalningsförmåga.  Det jag kommit i kontakt med är frivilliga placeringar, där föräldrar ber kommunen ta hand om deras barn.
    1000 tack, för saklig info.
    Dalton skrev 2011-07-02 17:41:35 följande:
    Om hon inte gjorde ett skit mer än hämtade och lämnade barn så är det konstigt att han blev sjuk av stress när han fick ta över hennes sysslor.
    Gonatt, lilla troll, susa sött!Nalle
    Tack, för saklig info, förstår nu att det är helt individuellt, och det var det han vile veta....
    Anonym (socionom) skrev 2011-07-02 19:17:33 följande:

Min bror är helt berett på att betala samma kostnad för sina barn, som det ansvarar honom för att försöra dem, han ville bara veta om det "blev mera".
  • Anonym (#7)
    Anonym (Orolig syster.) skrev 2011-07-02 17:36:46 följande:
    Det är ust dessa regler, som inte stämmer, med dem som vi har här. Alltså kan man askeda folk, mycket "lättare" än vad som gäller här. "FacKet " har inte lika mycket inflytande i Danmark, som här..
    Visste ju inte att det gällde Danmark. Det hade ju varit en ganska bra sak att nämna i ts. Hur ska du kunna få något svar att lita på när alla förutsätter att det gäller Sverige?
Svar på tråden Vad/ hur mycket skall vårdnashavaren betala varje månad, för familjehems placerade barn?