• lyckans jag

ska ha kaninen inne vinterhalvåret

Har bestämt sedan en tid tillbaka att vi ska skaffa kanin,
    jag vill ha den inne i en stor innebur på vinterhalvåret och ute på sommaren.
    Min man säger lycka till!!! det kommer förmodligen att lukta kanin om oss allihop, det luktar skit när man har kanin inomhus och det luktar om allt.
    Luktar den så åker den ut i garaget eller i logen.
    Sen frågar han mig om jag har känt någon som haft kanin? och säger att jag nog biter mig själv i svansen med tanken att ha den inne.
    Jag hade kanin som liten, en liten hermelin och jag uppfattade den inte att lukta så mkt.
    Sen har jag hört fler som säger att kanin är det värsta tänkbara att lukta.
    Någon som vet bättre än jag,
    jag har gett mig denn på att jag ska fixa kanin inomhus utan att hela familjen + huset luktar kanin. Har jag gett mig in i en omöjlig situation? har min man och de andra rätt?
    Snälla ge mig tips och råd.

• Svar på tråden ska ha kaninen inne vinterhalvåret
  • Alexandra77

En sak ni ska akta är att kaninen inte börjar bita på sladdar. Vår pojke tuggade sönder många sladdar och telefonladdare då han bodde inne innan han fick sin kompis. Nu när dom är innte biter dom inte sladdar, det kan hända att det är något dom växer ifrån.

• inoka
    lyckans jag skrev 2011-07-02 19:28:38 följande:
    Det är just därför som jag vill ha kaninen inne, för att den ska bli så tam som möjligt. Sen ska den förstås få njuta av svenska försommaren och sommaren ute.
    Känns som att det blir lite opersonligt om kaninen ska stå utomhus på vintern, kanske jag har fel? men man gosar väll inte lika mkt om man står ute i kylan med den? eller tar man in den stundvis då?
    att den får bo ute men att man tar in den och gosar och hålls på med den?
    De ska ju helst inte komma in i värmen när de står ute på vintern. Mkt för det är varmt inne och kallt sen när du släpper ut den. Vi tog in vår ibland om det inte va massa minus och så va den inne ngn tim. Men vår bur är helt isolerad så det är inte så jätte kallt inne i "inneburen" Hur vi ska göra med den kanin vi har nu har vi fortf inte bestämt oss för. Tanken va ju som jag skrev att hon skulle flytta ut i sommar. Jag tål tyvärr inte höet.
    Men hon vägrar vara ute. När hon är lös i trädgården springer hon in så fort hon ser att dörren är öppen :)
    Så vi får se. Hon har ald bitit på vare sig sladdar,möbler eller oss så egentl kan hon ju stå kvar där hon står. Hunden vänjer ju sig med och det är ju lite "nyhetens behag"
  • Theus

Av egen erfarenhet tycker jag att kastrerade kaniner luktar mindre. Och jo, man kan kastrera honor. (Nu menar jag inte att du ska kastrera din kanin, det är upp till var och en hur man vill göra.)

Ett strö som jag tycker funkar bra är Toalätt. Går att köpa på en vanlig matbutik. Skräpar inte ned lika mycket som spån heller. Ganska dyrt dock så jag använder det bara där jag vet att dom går på toa. Men det tar bort en del lukt. Nu bor mina ute så jag vet inte hur mycket lukt det tar bort inne.
    Förhoppningsvis kommer kaninen ha en hörna där den alltid gör sina behov, och städar du där varje dag så kommer det nog inte lukta så mycket från just det iaf.

• pluvdo

Jag hade en kanin, Fjodor, fram tills för ett par år sedan och han sprang lös inomhus. Det enda som luktade var ifall han kissade utanför lådan. För ja, han hade som en kattlåda med sand i som han gick på, men om han tyckte att den inte var ren nog så kunde han gå utanför och det luktade lite som typ... cannabis, nästan. Så man får rengöra då och då plus att man kanske skall ha ett par lådor tillgängliga åt kaninen när den springer runt.

Fjodor var jättetam och fick springa ute på tomten vid vårt fritidshus också. Han höll sig alltid i närheten och brukade komma in då och då och ofta även då vi ropade. Han var så go, så. Och han var väldigt förtjust i hunden. :)

• pluvdo
    Theus skrev 2011-07-12 01:30:35 följande:
    Av egen erfarenhet tycker jag att kastrerade kaniner luktar mindre. Och jo, man kan kastrera honor. (Nu menar jag inte att du ska kastrera din kanin, det är upp till var och en hur man vill göra.)

Ett strö som jag tycker funkar bra är Toalätt. Går att köpa på en vanlig matbutik. Skräpar inte ned lika mycket som spån heller. Ganska dyrt dock så jag använder det bara där jag vet att dom går på toa. Men det tar bort en del lukt. Nu bor mina ute så jag vet inte hur mycket lukt det tar bort inne.
    Förhoppningsvis kommer kaninen ha en hörna där den alltid gör sina behov, och städar du där varje dag så kommer det nog inte lukta så mycket från just det iaf.
    Jag har för mig att min kanin åt upp de där toalätt, så man får väl se upp då.
  • Rutger01

Gör en god gryta med trattkantareller till hösten så slipper du beskymmret med en inneboende kanin över vintern.

• pluvdo
    Rutger01 skrev 2011-07-12 01:50:13 följande:
    Gör en god gryta med trattkantareller till hösten så slipper du beskymmret med en inneboende kanin över vintern.
    Kul. Verkligen.
  • Tant Herta

Å du ska inte ha en kanin ensam, de trivs bättre om de är minst två stycken! De mår inte bra av att vara ensamma!

• inoka
    Tant Herta skrev 2011-07-12 12:28:44 följande:
    Å du ska inte ha en kanin ensam, de trivs bättre om de är minst två stycken! De mår inte bra av att vara ensamma!
    När vi hade vår första gav vi honom en kompis men han gillade inte konkurensen :) Inte heller mina när jag va liten, jag fick separera mina tre i varsinna burar så det är verkligen inte alla kaniner som vill vara fler. Men är de ensama gälelr det ju att man intresserar sig för dem hela tiden. Den vi har nu ger ungarna 100 % uppmärksamhet.
  • Jacqi

En av mina ute honor luktar rätt mycket, men inte inne honan. Hanen luktar inte heller så värst mycket, men mer än inne honan. Så det är olika beroende på vilken kanin man har. Om den får "diarée" (dock menar jag inte 'riktig' nu) så brukar det lukta rätt mycket, och sen luktar det självklart mer om man inte städar buren så ofta. Läs gärna mer på www.kaninklubben.se!

• lyckans jag

Hej
    har inte skrivit på ett tag nu.
    vår lilla gos har hunnit blivit 4 månader, han är så go och snäll och busig.
    Men...
    Idag när vi skulle borsta/kamma honom så upptäckte jag att det lossnade otroligt mkt päls och han blev kal på ena sidan.
    Han har otroligt mkt tovor trots att vi regelbundet kammar/borstar/klipper. det blir bara mer och mer och svårt att nå åt.
    För övrigt äter han och dricker, springer runt, nyfiken osv
    Någon som vet om detta är normalt vissa perioder?
    nu har jag fått för mig att han kan ha råkat ut för kvalster el. annat. Ser inget mjäll eller något kryp i hans päls.
    Men den kala fläcken är på halv dm ungefär, alltså ganska stor fläck. Han tappar inget päls förutom när vi borstar el. kammar honom.

• Buster78
    Tant Herta skrev 2011-07-12 12:28:44 följande:
    jo dom mår ypperligt av att vara ensamma....

Två hanar slår mest ihjäl varann, och blir revirtänkande.
    två honor funkar inte heller,
    en av varje och du får många...:-P + att hane blir väldigt "tokig" om han inte får komma till....

Visst kan man ha två, men inte ihop! (finns inga regler utan undagtag, jag vet det, men då är oftast en kastrerad)
Svar på tråden ska ha kaninen inne vinterhalvåret