• sagolik blå

    hjälp med stol "börje"

     


    Är det någon sån kan hjälpa mig med mina köksstolar?


    Vi har stolen "börje" från IKEA.


    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30116848


    Var väl inte världens smartaste val, då man har barn, men det står att dynan går att ta av lätt och tvätta. Jag kollade inte närmre då jag köpte dem men nu har jag insett att det var inte så enkelt att ta av dynan, man måste skruva bort sitsen. Sen så krymte överdragen, trots att jag följde tvättanvisningarna. Som en följd av att vi drog och slet för att få tillbaka överdragen så gick en del lite sönder. Det är dock inget som syns.


     


    Men nu är de fläckiga igen och vissa fläckar gick inte bort i förra tvätten. Är det någon som har något tips på hur man kan piffa upp säterna på ett enkelt sett. Har inte hittat på IKEAs hemsida om man kan köpa nya överdrag.


    Att sy egna tror jag inte att jag klarar av.


    Hur kan jag göra stolarna fina igen??

  • Svar på tråden hjälp med stol "börje"
  • Cornellia

    Enklast är väl att köpa ett tyg du gillar, skruva bort sitsen och klä den med "ditt" tyg.
    Bör ju gå ganska lätt med en sax och en häftpistol.


    BF 1/9 2011
  • sagolik blå

    Ja... kanske det... Äger ingen häftpistol men det går väl o lösa....


    Men jag kan inget om tyger o då måste man väl sy lite, o det ska väl vara ett speciell tyg, som inte noppar sig o så. Skulle ju helst vilja kunna ta av tyget.... Det lär nog bli skitigt igen


    Men ska tänka på det. Det är ju bättre än o ha smutsiga o trasiga överdrag

  • sagolik blå

    OK, köpte ni extra svarta överdrag eller menar du att ni köpte stolarna med svarta överdrag?

  • sagolik blå

    OK, vad bra... hittar inte på hemsidan men vi ska antagligen till IKEA snart så då kan vi fråga när vi är där.


     


    Någon annan som har något bra tips på vilket typ av tyg man ska använda till stolarna om man nu ska bara köpa ett tyg och häfta fast?


    Det är ju stolar som används dagligen så det måste ju tåla lite slitage

  • sagolik blå

    Hej!
     
    Tack för alla svar. Jag har tänkt tanken innan med att häfta fast tyg men tvekat. Men nu så...
    Nu har jag hittat tyg och ska åka och köpa en häftpistol. Nu ska stolarna bli fina igen.
    Jag gillar verkligen dessa stolar.    

    Nu till en sista fråga. Det tyg jag hittat är 140 cm brett. Varje stol behöver ca 50*50 cm, kanske 50*55 cm. Jag har 6 stolar. Hur många meter behöver jag köpa?

    Jag räknade ut att det skulle räcka med 2 meter tyg, men jag räknar ju som en kratta så jag vill dubbelkolla med er.
    Hur mycket tyg behöver jag?  

  • phillipha

    Du får ju in två sitsar på bredden på tyget, så behöver varje sits 55 cm tyg. Allts behöver du 3x55cm tyg = 165 cm tyg.

    Med andra ord har du räknat helt rätt! :)

    Föresten så tipsade min mamma mg om att hon är jag och min bror var små häftade plast utanpå tyget på våra stolar :) Enkelt att torka av!
    Lycka till!

  • godishanna

    Hej
    har exakt samma problem. tyget krympte och jag fick bända på det mha en smörkniv, varpå ett överdrag sprack i sömmen. Något har blivit kort så kanten inte går att få in ordentligt under dynan. Hittar heller inte vare sig stol eller överdrag på hemsidan?

  • Kockobello

    Ikea brukar väl vara skräp, slit- och släng? Släng skräpet vetja och köp någonting som håller för lång tid.

  • Kockobello

    Egentligen skulle ni kräva tillbaks pengarna för skräpet, det höll ju inte måttet för fem öre. 

Svar på tråden hjälp med stol "börje"