• annniel

Mössa/hatt på bebisen i kyrkan?

Har en dopklänning med tillhörande hatt/mössa. Kan man ha hatten på i kyrkan (förutom just när han skall få vatten på huvudet) eller hade ni struntat i hatten helt? Är söt i hatten och det skall dessutom inte vara så varmt den dagen...är det ofint att bebisen har hatt i kyrkan?

• Svar på tråden Mössa/hatt på bebisen i kyrkan?
  • a mor

Nog kan bebisen ha den utan att det är ofint, men det blir mer bök för den lille just då dopet ska ske. Först av med mössan, sen över till prästen och sen bli blöt på skallen på köpet.
    Jag tror att de som har hätta men avstår från att ha den på,  gör det just för att det blir ett kanske litet men dock ett moment mindre för bebisen att bli ledsen för.
    Så tror jag, men ni känner ju själva hur ni vill ha det. 

• Fija m 2 pojkar

Som präst händer det att jag hjälper till att ta av en ev. mössa, det kan ju inte den som håller barnet göra, eller så gör föräldrarna det. Själv tycker jag inte att det är något större problem, med mindre man knutit dubbelknut...
    Hur barnet reagerar beror mer på ålder.

/ Skånepräst

• Mikkel räv

Klart att man kan ha hätta/mössa på bebisen! Ren traditionellt kommer den mössan från den linnebindel som under medeltiden knöts runt bebisens huvud för att skydda den heliga olja som barnet smorts med under dopet vid den tiden! Mössan/bindeln blev kvar som en del av dopdräkten även efter att man slutat med den traditionen.
    Det är lite som traditionen att ge barnen skedar vid dopet - det kom från början från att barnet fick en sked att ta emot nattvarden med - var man döpt kunde man ta emot, men småbarn kunde använda en sked!
    Det är roligt hur saker lever kavr i människors traditioner trots att man inte riktigt vet varför! Kör på mössa ni! Glad

Svar på tråden Mössa/hatt på bebisen i kyrkan?