• Anonym (hjälp)

hjälp! vill ge mitt barn sin pappa!

Hej
    jag har just fått barn... är väldigt förvirrad...
    Han var så glad när jag blev gravid men sen någonstans under graviditeten tappade vi varandra o jag valde att vara singel som gravid...
    Nu när barnet är född så har jag kontaktat honom för att berätta o han vet att han kan få se sin son när han vill, även varje dag, men han svarar att han inte vill ha någon som helst kontakt med mig längre och barnet nämner han inte alls.
    Han vill helt enkelt blunda och låtsas som att barnet inte finns.
    Vad ska jag göra! Jag har sagt jag kommer inte att ljuga för varken barnet eller familjerätten om att det är han som är pappan så svarar han "gör som du vill". Jag sa att om han tar sitt ansvar o vi delar på kostnaderna för barnet så kan vi komma överens att han o hans familj kan få se barnet när de vill, även varje dag... o sova över hos mig om han skulle vilja vara nära barnet på natten. Jag har sagt att jag kommer inte att kräva nåt underhåll heller. Kan man erbjuda bättre villkor än så???
    Trots detta så envisas han att inte vilja ha något mer kontakt med mig då han mådde så dåligt när jag lämnade honom. Och barnet vill han inte ens prata om, utan han är fast med att jag valde att lämna honom.
    Sen blev det möte på fr, vi gjorde ett faderskapstest och efter resultatet så skrev han på faderskapsbekräftelsen, men han har inte hört av sig sedan dess.
    Vad ska jag göra???? Jag skulle också vara beredd att försöka vara ett par igen men det verkar som att han inte vill längre. Han pratade om det lite och sa att han inte ens vet om han har lust till det längre. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra för att förbättra situationen. Jag skulle vilja bli en familj, men det är verkligen nästan omöjligt att kommunicera med honom.
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden hjälp! vill ge mitt barn sin pappa!
  • Tommy parterapeuten

Hej
    I det läget som ni befinner er i skulle jag råda er att söka en parterapeut eller familjerådgivare för att få hjälp att prata om er situation. Ofta kan det vara lättare att prata med någon utomstående när ni har en sådan komplicerat läge. Du verkar vara mån om att ert barn ska få tilgång till sin far vilket är väldigt bra. Försök att hitta en plattform för dialog, även om den är liten, och se hur ni kan bygga vidare på er relation. Det verkar ändå finas en del, även om de är små, öppningar eftersom han ändå går att ha en viss form av kontakt.
    Hälsningar
    Tommy

Svar på tråden hjälp! vill ge mitt barn sin pappa!