• Superheromum

Ta vaccin när man har vattkoppor eller bältros?

Suck! Det som inte får hända har hänt. Min äldste son har fått bältros och kommer troligtvis att smitta min yngste son (1 år) med vattkoppor. Nu är det så att vi ska utomlands och vår bvc-sköterska har räknat ut så jättefint när alla sprutor ska tas. I morgon måndag var det tänkt att vi alla skulle ta twinrix nr 1. Sedan den 21:e juli skulle 1-åringen ta MPR och sedan två veckor efter det skulle vi ta twinrix nr 2. Allt för att vara klara tills vi ska åka. Vi har ingen marginal... Men kan 1-åringen ta sina sprutor om han får vattkoppor och kan den äldste sonen ta sina twinrix? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Ta vaccin när man har vattkoppor eller bältros?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Om och när ett barn skall få vaccin ordineras av ansvarig läkare. På BVC sker detta genom samarbete mellan läkare och sköterska. Min erfarenhet är dock att inträffar komplikationer, som i ert fall, måste läkaren återigen konsulteras för att göra en ny bedömning.

Prata med er BVC-sköterska angående MPR vaccinationen och med vaccinationsmottagningen (som jag antar är involverad i de övriga vaccinationerna) så är jag säker på att de gör allt, för att er son skall ha ett så bra skydd som möjligt när ni reser. 

Mvh Christine 

Svar på tråden Ta vaccin när man har vattkoppor eller bältros?