• CTMT

Ni erfarna - Dela med er av ert bästa tips när det gäller att få sitt barn blöjfritt! :)

Vår dotter är 2,5 år och denna sommaren (och på vår semester) tänker vi ta tillfället i akt att försöka få henne blöjfri!

Hennes "historia" gällande potträning är inte så innehållsrik. Från 1,5 årsålder fram till nu så har hon suttit på pottan då och då. Hon har visat intresse och tycker det är lite kul då hon sitter där med sina små böcker. Bajsat på pottan har hon inte gjort än, men kissat har hon och varje gång gör vi stor grej av det och klappar och tjoar och allt man kan göra som uppmuntrar!

Vi har en massa roliga trosor till henne så hon ska dels få springa naken en massa och dels få välja trosor varje dag att ha på sig. Sen får hon helt enkelt kissa ner sig då och då tills hon fattar galoppen.

Problemet är att hon nästan aldrig berättar när hon HAR bajsat ens. Många kommer ju och berättar att de har bajsat och det gjorde hon också tidigare, men nu har hon slutat med det och jag kan riktigt föreställa mig hur jag råkar sätta mig i en stor brun fläck på soffan haha!

Hur får man barn till att berätta att det BEHÖVER kissa och bajsa innan de faktiskt gör det eller t.o.m. har gjort det?
    Vi har pratat med henne och vi påminner henne hela tiden om att hon kan berätta när hon behöver kissa eller bajsa eller när hon har gjort.

Annars då? Är det plastad frotté i sofforna som gäller? :)

Ännu ett problem är att vi har en superbusig 1-åring, så vi kan inte ha pottan i vardagsrummet eller andra rum som många föreslår (för att man ska ha nära till pottan), och om hon sätter sig på pottan på toaletten så måste vi stänga dörren eftersom annars kommer 1 -åringen in och han går rakt på toaborsten och annat han inte bör röra ;) Hur ska man få tid att sitta i 20 min med lillan på pottan som väntar på att få utföra sina behov när man har en 1-åring som röjer rundor utanför? Jag måste ju i princip vara på båda ställena samtidigt (då jag är själv med barnen såklart, annars finns ju sambon)

Dela med er!! :) 

.¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • Svar på tråden Ni erfarna - Dela med er av ert bästa tips när det gäller att få sitt barn blöjfritt! :)
  • EJai

I början får man fråga 1-3 ggr i timman om dem´behöver kissa eller bajsa. sen uppmundra ovadsett resultat eller inte. Jag körde att vi kissade samtidigt hon pottan jag toan. fick mycket beröm av vår dotter med. Även hennes dockea fick kissa. hade vanlig docka bara så fyllde en balong med lite kiss som jag döljde lite snyggt. sen va det massa tjöt på dockan men sa att hon inte va kissenödig hon alla gånger heller.  sen om det vart kiss städa vi upp det ihop och så gick vi igenom vart det borde hamna och att det götr inget men nästa gång toan. A det va det som funka hos oss. lycka till =)

• Snällspiken

Min dotter blev torr på tre dygn när hon var 19 månader gammal. Efter sammanlagt två veckor hade hon inga "olyckor" ens. Dittills hade hon aldrig kissat på pottan. Metoden var rätt enkel: "Aldrig mer blöja". M a o inget hattande fram och tillbaka. Jag tog av blöjan och så fick hon ha trosor på sig så att hon kände om hon hade kissat. Är de nakna är risken stor att de tycker om att kissa på golvet. 
    Rätt exakt var 45:e minut frågade jag henne om hon behövde kissa i typ 3 veckor. Vi hade en del olyckor i början men efter en vecka nästan inga alls. Jag körde potta hemma, toaletter ute och i gräset i parken (diskret!) parallellt för att inte bli beroende av en potta. I bilstolen och vagnen hade jag plastad frotté. 
    Helt ärligt kan jag säga att det var två förfärliga veckor innan hon var 100% torr, men så skönt för en liten flicka att slippa gå med baken i plast!  
    Nattblöjan tog lite längre tid, hon sov ju djupt i 12 h varje natt så det tog typ 4 månader innan det blev helt torrt på nätterna, möjligtvis övade hon upp knipet successivt dagtid.
    Tänkte försöka få sonen blöjfri i augusti, han blir också han 19 månader då... wish me luck!  

• Snällspiken

Tror personligen inte att skojiga trosor och klistermärken på pottan funkar, det enda som gör det är att man helt enkelt bestämmer sig för att nu är det aldrig mer blöja, punkt. Visst kan man hoppas på att barnet självmant ska vilja bli blöjfritt, å andra sidan är det lite taskigt att överlåta åt ett litet barn att lära sig saker. Jag menar, det är ju det de har föräldrarna till ;) 

• CeeJay

Mitt tips är att vänta och att inte försöka "träna" henne

Vi pottränade aktivt vår första dotter från det att hon var 2 år - vi fick ett himla jobbigt år eftersom det var först vid 3 års ålder hon var mogen och hajjade grejen. Sen blev hon nattorr vid 4 år.

Yngsta dottern "struntade vi i" när det gällde pottan och träning. Hon valde själv att ta av sig blöjan när hon var 2 år och sa själv "Nu vill jag kissa på toaletten" och så gjorde hon det Vi frågade henne om hon ville ha blöja på natten och det ville hon, tills hon var 3 år och hon tog av den själv.

Jag känner att vi gjorde för mycket väsen av det när det gäller första dottern. Hon var inte alls redo när hon var 2 år men vi "trodde" av man "borde" börja träna henne. Men det var helt bortkastat. Vi testade till och med att väcka henne på kvällen för att kissa henne men sen insåg vi hur "dumma" vi var och väntade ut henne istället.

Ingen av våra tjejer hade enorma problem med olyckor sen men naturligtvis kom det många under det år vi "tränade" första dottern.

Så om jag fick ge er tips, som sagt, tycker jag att ni ska låta henne gå naken och utan blöja i sommar (om hon vill) och ha pottan framme men inte träna henne "i onödan" om ni känner att hon verkligen inte är redo.

• slangen

min dotter är 3,5 år o hon blev blöjfri för ca 2 månader sen, jag har väntat tills hon själv var mogen...har haft pottan framme sen hon var 1 år o köpt massor av trosor men hon har inte varit intresserad förrens nu o då gick det på ett par dagar! =), så låt det komma i hennes takt..

• Dr Mupp

Mitt tips är att börja så tidigt som möjligt. Vid 6-8 månader är det lagom att börja rutinpotta och potta vid bajs. När de börjar gå är det lagom att låta dem vara blöjfria hemma (olyckor sker, men inte så ofta) och blöjorna tas sen bort helt när det går vid ca 2 års ålder. Nattorrhet kommer automatiskt och bort me dblöjorna på natten så fort det är en vecka med torra blöjor.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • miljarden

Jag tycker också tidig rutinpottning är bra, och så tar man bort blöjor helt när de kan gå. Vill man så kan man invänta första sommaren när de har mindre kläder på sig. Det lär kissas på fel ställen ett tag, men det går över. De fattar snart vad det går ut på. Naturligtvis får man inte bli irriterad eller arg, inte ens på sig själv och verkligen inte på barnet, för att det blir fel ibland i början.
    Man behöver inte vänta tills de är "redo" i den meningen att de själva ber att få slippa blöja. Bättre att försöka vänja dem vid alternativa kiss- och bajsställen så tidigt som möjligt.

Ett annat tips är att fråga era föräldrar/mor- och farföräldrar hur de gjorde! Är ni inte pytteunge lär ni få höra att ni slutade med blöja tidigare än vad barn gör idag.

• CTMT

Tack för alla svar och tips!

I vårt fall så tycker jag nog att det vettigaste tipset (för oss) är att vänta och låta vår dotter själv bestämma takten. Ingen planering hit och dit.
    I eftermiddag ska vi t.ex. låta henne springa naken i gräset och bada pool och då tar vi med oss pottan ut och berättar att den finns där om hon vill kissa så får vi se vad som händer Glad  Vi kommer även låta henne gå i fina/roliga trosor inomhus då och då för att se om hon fattar galoppen. Det som vår dotter behöver träna på är att berätta för oss INNAN hon kissar/bajsar och inte EFTER (eller undertiden Flört). 

Hon har semester i 1 månad nu och på dagis har de ju jättebra rutiner vad gäller kissande på potta och toalett, så vi ska nog kunna klara av det tillsammans. Antingen blir hon blöjfri under semestern (utan press från oss) eller så blir hon det under dagistiden, i sommar eller höst eller vinter!

Tack alla för att ni delat med er! 

• Loreena

Jag rutinpottar min son efter sömn och mat, han är 10 månader och det brukar fungera bra! Däremellan han han blöja. Mitt tips är att ha en bok eller liknande som barnet kan bläddra i under tiden och försöka få pottstunden till något trevligt. Om barnet inte vill så är det helt ok.

• CTMT
    Loreena skrev 2011-07-05 12:32:46 följande:
    Jag rutinpottar min son efter sömn och mat, han är 10 månader och det brukar fungera bra! Däremellan han han blöja. Mitt tips är att ha en bok eller liknande som barnet kan bläddra i under tiden och försöka få pottstunden till något trevligt. Om barnet inte vill så är det helt ok.
    Det har vi redan gjort under 1 år :) Vår dotter behöver träna på att säga ifrån innan hon behöver kissa eller bajsa och inte efteråt ;) Så den dagen vi märker att hon börjar koppla hur man ska hinna till pottan så kommer vi ta bort blöjan helt på dagarna. Under tiden får hon gå på pottan då och då och springa runt i trosor då och då och märka att det blir lite blött när hon kissar!
  • Zerphina

Jag tror kanske inte eran dotter riktigt är redo, läste att ni avvaktar vilket jag tror är riktigt bra. men fortsätt sätta henne på potta, skall du på toaletten, fråga om hon också behöver på pottan och liknande. tillslut så vill hon lägga av med blöjan.

har en treåring nu och jag har inte haft några problem alls och vänja av honom. han sa en dag att han inte ville ha blöja, jag måste erkänna att jag hade panik för soffa säng osv. men han fixade det gallant. jag har plastad frotté i hans säng men inte någon annan stans, jag påminnde honom väldigt mycket i början. och han slutade med blöja även nattetid med en gång och har haft en olycka på mina 2 veckor som jag haft honom (har varannan vecka) och då vart det en middagslur.

dock har vi lite problem med bajseriet och det är ett mysterium. men alla barn är olika.
    men som sagt, fortsätt med pottan och vissa säger att man kan köpa en bok eller liknande som dom bara får ha när dom sitter på pottan och liknande....

★min lilla stjärna★16/6-08★
  • miljarden
    Zerphina skrev 2011-07-06 08:09:28 följande:
    dock har vi lite problem med bajseriet och det är ett mysterium. men alla barn är olika.
    men som sagt, fortsätt med pottan och vissa säger att man kan köpa en bok eller liknande som dom bara får ha när dom sitter på pottan och liknande....
    Det låter inte som ett mysterium, har man lärt någon att bajsa i blöjan i flera år, dvs hela dens liv är det ju inte konstigt om den inte tycker det känns helt bekvämt att bryta den vanan?

Sedan stämmer det att alla barn är olika, och ännu mer att alla familjer är olika. Varje familj måste göra på det sätt som passar dem vilket barnen anpassar sig efter. Hade din son växt upp för femtio år sedan hade han med största sannolikhet lärt sig att bajsa på pottan tidigare. Det jag vill ha sagt med det är att barnens beteende ofta återspeglar familjens val och strategier. Har barnet en vana man inte trivs med är det troligtvis familjen som måste justera sitt beteende.

Jag menar inget illa utan reflekterar bara över ett uttryck jag ofta hör. Jag tycker att det är att lägga bördan på barnet lite grann när man säger så. Men jag är helt övertygad om att det inte är så du menar och vill som sagt inte bråka eller anklaga dig för något.
  • CeeJay
    CTMT skrev 2011-07-05 12:25:10 följande:
    Tack för alla svar och tips!

I vårt fall så tycker jag nog att det vettigaste tipset (för oss) är att vänta och låta vår dotter själv bestämma takten. Ingen planering hit och dit.
    I eftermiddag ska vi t.ex. låta henne springa naken i gräset och bada pool och då tar vi med oss pottan ut och berättar att den finns där om hon vill kissa så får vi se vad som händer Glad  Vi kommer även låta henne gå i fina/roliga trosor inomhus då och då för att se om hon fattar galoppen. Det som vår dotter behöver träna på är att berätta för oss INNAN hon kissar/bajsar och inte EFTER (eller undertiden Flört). 

Hon har semester i 1 månad nu och på dagis har de ju jättebra rutiner vad gäller kissande på potta och toalett, så vi ska nog kunna klara av det tillsammans. Antingen blir hon blöjfri under semestern (utan press från oss) eller så blir hon det under dagistiden, i sommar eller höst eller vinter!

Tack alla för att ni delat med er! 
    Tycker ni gör helt rätt
Svar på tråden Ni erfarna - Dela med er av ert bästa tips när det gäller att få sitt barn blöjfritt! :)