• Jille

    Har du eksem

    Hej jag har hittat lite intressant gällande allergier.
    Tydligen så har folk som provat slutat få besvär helt genom att utesluta citronsyra ur kosten.
    Så det man behöver göra är att se till att allt man äter ej innehåller citronsyra,E330-E333 o E380 alternatvit citrat.
    Citronsyra verkar konstgjord av nån typ av mögel.

    Jag har provat detta i 2 dagar och det verkar bli bättre.
    Jag har haft eksem konstant nu i 3 år och jag har provat massvis med krämer och kortisonsalva.

    Är det någon mer där ute med mig som vill prova på att utesluta citronsyra så vi kan jämföra resultat och se ifall vi som de jag läst om blir friskare?

    Jag tänker mig att man följer naturlig kost i en vecka och sen under veckans gång kan man skriva iall det blir bättre eller sämre

  • Svar på tråden Har du eksem
  • LisaOlson

    Jag har kontaktallergi mot massa konstiga kemikalier som finns i viss gummi. Och får eksem om jag kommer i kontakt med det. Listan är på ungefär 30 st kemikalier. Dessa finns i ALLA skosulor. Jag har alltså alltid eksem under fötterna. Nu gjorde jag CTG idag och fick det av remmarna som man sätter på magen när man gör det. Väldigt tröttsamt som du förstår. har haft detta sedan jag var 3 år, så i 21 år med andra ord.

    Vet du om detta även funkar om man har allergieksem? eller är det något annat? Jag provar gärna allt!!  

  • Jille

    oj ! Grejjen är att jag inte vet ifall det fungerar alls.
    Men jag har läst att det hjälp massa andra människor med diverse allergier.
    Allergin kommer ligga kvar i kroppen men besvären kommer lindra.
    Som jag förstått det så kan tillsatserna slå ut imunförsvaret vilket då gör en väldigt känslig för sina allergier.

    Det är så jag har uppfattat det.
    Jag börja denna kuren eller vad man ska kalla den igår, och idag har jag inte ätit något med citronsyra alls.
    hitills känns det som min hud har blivit asevärt bättre men det är ju på tok för kort tid att avgöra det på.
    Du är jättevälkommen att hänga på och prova. Jag ska se iall jag kan hitta tråden

    här är lite intressat att läsa www.kristianstadsbladet.se/hassleholm/article1472362/Hennes-son-andrade-sina-matvanor-och-slapp-allergin.html

  • LisaOlson

    Sega är ju att jag är gravid just nu. Så det gäller ju inte samma saker som annars. Min kopp beter sig allmänt annorlunda. Inte minst huden. Men jag måste absolut testa detta när bebben kommit ut, om den nånsin vill göra det :-/ (verkar inte så) 
    Ska absolut testa det. Ska börja på LCHF sen också så då kan man ju göra det i kombination. vad finns citronsyra i? läsk och så eller? 

  • Jille

    Citronsyra inns i allt möjligt, tacobröd, bullar, kyckling
    Generellt tror ja det är mer i billigare märken.

    Men man får helt enkelt kolla på innehållsförteckningen på alla varor innan man köper dom tills man vant sig vilka varor som är bra.

    Prova för skojs skull att kolla på innehållsförteckningen när du handlar nästa gång (kolla speciellt på billiga rulltårtor ), är det massa ingredienser som man inte känner till så brukar det ju inte vara ett bra tecken.

    Jag tror att problem som uppkommer idag är till stor del pga av samhällets vårdslösa användade av kemikalier och jag tror dom gör som mest skada i maten.

    Men vi får se under veckan hur det går. Jag tror absoult inte att ditt barn tar någon som hellst skada av att undvika tillsatser tvärtom, fast det kräver ju att man läser på lite.

    Vi har en fyramånaders bebis hemma :) så jag börjar bli lite orolig för hennes skull med alla tillsatser också

  • LisaOlson

    Nä det var inte det att den tar skada jag är orolig för. Mer att jag äter det jag kan och får ner nu för jag har så dålig matlust och får sura uppstötningar och så.

    Dermatologen som jag träffade på Sahlgrenska trodde faktiskt att min allergi beror på min fascination för gummistövlar som barn. Först och främst är antihestamiska allergier ärftliga. Astma från mammas sida och psoriasis från pappas. Då blir man extra känslig. Och just kemikalier är extra farligt. Är nästan bara folk som jobbar på gummifrabrik annars som har min allergi. Och vi är så få som har det så det forskas inget på det. Värsta för mig är skosulor som sagt och om jag skulle hamna på ett operationsbord medvetslös och de använder något annat än latex eller vinyl instrument i mig. Då kan jag dö av en anafalytisk chock. Men det får vi väl hoppas att jag slipper helt enkelt :-P

    Jag tänker vara riktigt försiktig med tillsatser och kemikalier här när bebisen kommer. Man får göra vad man kan för att motverka.

    Jag tror att LCHF blir jättebra just därför. Finns ju inga tillsatser i kött och grönsaker direkt men det gäller ju att vara försiktig med tvättmedel och rengöringsmedel och sånt. Själv tål jag bara VIAs tvättmedel, får utslag av alla andra, så det får bli det helt enkelt. Annars använder vi såpa till golvet och så.

    Oj vad långt det blev :-/

  • Helle333
    Jille skrev 2011-07-05 01:07:36 följande:
    Hej jag har hittat lite intressant gällande allergier.
    Tydligen så har folk som provat slutat få besvär helt genom att utesluta citronsyra ur kosten.
    Så det man behöver göra är att se till att allt man äter ej innehåller citronsyra,E330-E333 o E380 alternatvit citrat.
    Citronsyra verkar konstgjord av nån typ av mögel.

    Jag har provat detta i 2 dagar och det verkar bli bättre.
    Jag har haft eksem konstant nu i 3 år och jag har provat massvis med krämer och kortisonsalva.

    Är det någon mer där ute med mig som vill prova på att utesluta citronsyra så vi kan jämföra resultat och se ifall vi som de jag läst om blir friskare?

    Jag tänker mig att man följer naturlig kost i en vecka och sen under veckans gång kan man skriva iall det blir bättre eller sämre
    Min fd svärmor är allergisk mot citronsyra. Minsta lilla sådan i det hon åt eller drack eller om det fanns i någon annan hudprodukt och hennes hud sprack.
    Jag själv har inte denna allergi men har haft svåra hudproblem på händerna. Men använder nu Madamde Chics Hand cure och den gör så att mina händer håller ihop. Jag höll också på att testa femtioelva olika salvor, både receptbelagda och sådant apoteket rekommenderade. Kortsinsalvan förstörde ju huden ännu mer eftersom det tunnar ur huden. Ingenting fungerade. Tills jag började använda hand cure. Det var 2006. Innan dess hade hade jag stora och små sprickor över hela händerna i över tio år. Dagligen. Sedan 2006 har jag haft tre sprickor. Eksem tio gånger kanske och de har gått över för att jag smort och smort och smort med hand curen. Jag är allergisk mot något som finns i de flesta tvålar, duschcremer, hudcremer med mera men jag vet inte vad det är jag inte tål. Citronsyra är det iallafall inte. Händerna var lika kassa när jag och mitt ex bodde hos hans mamma under en månad tills vi fick vår lägenhet. Och i hennes hem fanns ingenting med citronsyra.
  • Jille

    jaha, vart hittar du hand cure? är det ifrån apoteket?
    Vad innehåller den krämen?

  • Jille

    Har nu gått 2 och en halv vecka.
    Jag försöker undvika tillsatser så långt det går och vissa dagar har jag fuskat med utemat och ibland lite godis.
    Dock överlag har jag märkt en enorm skillnad, eksemen i ansiktet är helt borta, vid armveck och öron håller fortfarande på att läker.

    Jag har upptäckt att när jag ätit mycket mat med mycket skräp och tillsatser i så har det börjat klia en stund efter.
    De dagar jag har klarat mig helt från tillsatser så har det inte kliat något.

    Min teori är att tillsatser katalyserar de allergiska reaktionerna.

    Finns det ingen mer som är intresserad av att prova att utesluta tillsatser för att se effekten ?

  • Jille

    Jag vill även tillägga att jag har köpt schampo och tvål utan citronsyra

  • Utslaget

    Hejsan Jille.

    Kanske är din tråd något äldre men jag hoppas på svar ändå.

    Hur har det gått för dig?

    Har själv fått hudutslag och torr hy så jag vill gärna följa dig och höra hur det går för dig nu.

    Vänligen,
    Lotta 🙂

  • Auditanne

    Har haft problem med både eksem och nare. Det sistnämnda svårt att bli av med om man missbrukat lypsyl vilket jag försöker avvänja mig vid just nu.

    Båda dessa åkommor har alltid drabbat mig i ett kyligare klimat med torr luft. 

    Gjorde mig av med eksemen genom att dricka mer vatten varje dag och ta en tsk olja.
    Använder också handtvål och duschkräm utan alkohol och parfym. Smörjer in kroppen med mild hudkräm, inte varje dag men vid ett par kvällar i veckan innan sovdags och endast i vintertider. 

Svar på tråden Har du eksem