Ngn 50+are som har koll på sin ÄL?
Efter min förra mens, som kom efter ett långt uppehåll (på flera månader), ville jag kolla om jag hade nån ÄL. Till min förvåning fick jag positivt på ÄL-stickan fyra dar i rad, och normalt brukar jag bara vara "toppfertil" typ 2 dgr. Och det är möjligt att "ägglossningarna" fortsatte längre än så men jag hade inte råd med fler stickor, haha.
Är det ngn annan i min ålder som har koll på det här? Blir allting lite mer oberäkneligt med åren? Det brukar ju sägas att en kvinnas ägg "tar slut", vilket låter rätt konstigt med tanke på hur absurt många vi föds med, men jag fick plötsligt för mig att de nu kanske sprutar ut i oanade mängder vid en och samma ÄL, hahaha, och i så fall skulle de ju kanske kunna "ta slut".
Dock ej så länge man bara släpper ett i taget..
Och apropå oberäkneligt så fick jag nu oxå "betala" för alla de där månadernas uppehåll i mensandet, jag har blött konstant sen den 5 juni.. :-P Det är typ 4 mensar i rad det, haha. Är detta vanligt i denna ålder, nån som har koll?
Jag har nämligen ett jättestort myom också (20cm i diameter, intramuralt) så det är svårt att veta vad man kan skylla på ålder och vad man kan skylla på myomet. Läkarna har inte särskilt många svar att ge... De ser ju sällan ngn med så stort myom, då de flesta opererar sig redan vid pyttesmå myom, varmed läkarna inte lär sig något.
Men ifjol såg de då inga tecken på att jag var på väg in i klimakteriet när jag tog en massa hormonprover.
Skulle vara roligt höra ifrån ngn annan med ett jättemyom, men känner mig rätt ensam i detta land med det "problemet" :-/ Har inte ont eller nåt, men ser ju rätt så gravid ut, vilket kan ge en del roliga konversationer på stan, då folk med lysande ögon frågar när det är dags... hahaha.
Då vill man ju inte gärna sabba deras "medglädje" så då brukar jag bara säga att jag är i 6:e månaden, vilket var vad läkaren sa att storleken på min livmoder motsvarade senast de mätte den.