• Ida Elise

Nyutexaminerad, hinner jag jobba ihop sgi?

Jag har precis plussat och är nu i vecka 5 eller 6, och kommer antagligen få en liten bebis i slutet av februari eller början av mars nästa år.

Har läst massor på försäkringskassans hemsida, men inte riktigt förstått det här med sgi och föräldrapenning, så jag undrar om någon kan hjälpa mig?!

Jag har precis tagit en magisterexamen efter ungefär 4 år på universitetet. Innan dess har jag sommarjobbat eller haft korta anställningar, har aldrig jobbat heltid mer än 6 månader i sträck, och då hade jag inte en tanke på det här med föräldrapenning.

Nu började jag sommarjobba sista veckan i juni, och om vi förutsätter att jag får jobb som jag kan gå direkt över till från sommarjobbet så hinner jag alltså jobba juli-feb om jag mår bra och allt går väl innan bebisen kommer. Hur blir det då med föräldrapenning. Tycker mig ha läst allt från att man måste ha jobbat i ett halvår till att jag måste ha jobbat i 8-9 månader för att få annat än grundbeloppet? Och när man inte arbetat ett helt år, hur räknar man då ut sin sgi? Om man ens har någon?

Vore jättetacksam om någon kunde förklara!
  • Svar på tråden Nyutexaminerad, hinner jag jobba ihop sgi?
  • Eleator

Ja du, det är inte helt lätt det där. Det där med 9 månader för mer än grundbelopp stämmer tyvärr. Dock behöver du inte ha tjänat så mycket under hela den perioden, bara att ha varit uppe i sgi-nivån, vilken är rätt låg.

Angående exakt hur de räknar ut din sgi-nivå är jag tyvärr osäker på, har hört olika från olika fk-handläggare. Men jag skulle ändå säga ring dem och kolla!

Det rimliga är ju att du får den lönen du har när du går på ledighet, så länge du är sgi-berättigad och fast anställd.

• Ida Elise
    Eleator skrev 2011-07-06 00:31:05 följande:
    Ja du, det är inte helt lätt det där. Det där med 9 månader för mer än grundbelopp stämmer tyvärr. Dock behöver du inte ha tjänat så mycket under hela den perioden, bara att ha varit uppe i sgi-nivån, vilken är rätt låg.

Angående exakt hur de räknar ut din sgi-nivå är jag tyvärr osäker på, har hört olika från olika fk-handläggare. Men jag skulle ändå säga ring dem och kolla!

Det rimliga är ju att du får den lönen du har när du går på ledighet, så länge du är sgi-berättigad och fast anställd.
    Usch nu känner jag mig snurrig. Är jag sgi berättigad först efter 9 månader alltså? Eller blir man det direkt om man är fast anställd? Och hur blir det om jag bara har en projektanställning på 1-2 år?
  • Jamirl

För mig va det efter 8 mån, men hört att det nu kan vara efter 6 mån!

• bebinsmamma

Jag pratade ordentligt med fkassan idag om det här faktiskt eftersom jag precis bytt från att vara egenföretagare till att ha tagit en tillsvidare tjänst och ville byta min inkomstberäkning till nya jobbet istället.
    Så här är det:
    Om du skriver ett kontrakt på arbete med stadigvarande inkomst som förväntas pågå i mer än sex månader sätts din sgi enligt den inkomsten. Så om du landar en tillsvidare tjänst/längre projektanställning inom kort är det inga problem - dom skickar dig blanketter som du fyller i och din chef ska skriva under.

Timarbete/provanställning osv osv däremot faller under andra regler.
    Lycka till - och grattis till plusset :)

• Ida Elise
    bebinsmamma skrev 2011-07-06 00:55:24 följande:
    Jag pratade ordentligt med fkassan idag om det här faktiskt eftersom jag precis bytt från att vara egenföretagare till att ha tagit en tillsvidare tjänst och ville byta min inkomstberäkning till nya jobbet istället.
    Så här är det:
    Om du skriver ett kontrakt på arbete med stadigvarande inkomst som förväntas pågå i mer än sex månader sätts din sgi enligt den inkomsten. Så om du landar en tillsvidare tjänst/längre projektanställning inom kort är det inga problem - dom skickar dig blanketter som du fyller i och din chef ska skriva under.

Åh, tack! Och det låter ju positivt det där. Men en fast anställning börjar väl nästan alltid med 6 mån provanställning?
  • Ida Elise
    Jamirl skrev 2011-07-06 00:48:22 följande:
    För mig va det efter 8 mån, men hört att det nu kan vara efter 6 mån!
    Jag håller tummarna för det då! =)
  • bebinsmamma

Nej, inte riktigt sant - provanställning är en anställning där man bara är garanterad arbete till ett visst datum, därefter kan arbetsgivaren välja att avbryta eller förlänga din anställning samt låta dig byta anställningsform till fast anställning. Det går alltid att förhandla om sin anställningsform likväl som om lön och semesterveckor (inom privat sektor i alla fall).

• Ida Elise
    bebinsmamma skrev 2011-07-06 01:05:30 följande:
    Nej, inte riktigt sant - provanställning är en anställning där man bara är garanterad arbete till ett visst datum, därefter kan arbetsgivaren välja att avbryta eller förlänga din anställning samt låta dig byta anställningsform till fast anställning. Det går alltid att förhandla om sin anställningsform likväl som om lön och semesterveckor (inom privat sektor i alla fall).
    Jaha, det är så, jag trodde det var nån slags standard.  De här jobben är alla inom myndigheter. Hoppas det går att lösa då, men känns konstigt att förhandla om att få fast anställning på en gång (om de brukar ha provanställning först) pga att jag är gravid.. för det vet de ju inte om än. Fast i annonsen står det tillsvidaretjänst, inget om provanställning. Och den längre projektanställningen är ingen provanställning, för där har jag både gjort praktik och exjobb.
  • 120126 B

Tillsvidare kan betyda med provanställning
    Jag hade så nu två ggr. Mina provanställningar gick direkt övrer till fastanställning ( tillsvidare) går vara max 6 mån

• Ida Elise

Ok, ja det var ju så jag tänkte först. Hoppas jag inte behöver ansöka om fp innan den gått över till fast i så fall.

• Ida Elise

Tänkte jag skulle berätta hur det gick:

Fyra månader innan bebisen kom fick jag en tillsvidareanställning på en kommun. Hade möte med en handläggare på FK för att kunna planera och lägga upp föräldraledigheten men nej de kunde inte lova någonting, visste inte om det skulle räknas på senaste årets inkomster från timanställningar, på mitt nya jobb eller om jag bara skulle få lägstanivån för att jag jobbat någon månad för lite.

En månad efter att bebisen kom var det dags för utbetalning, och jag fick föräldrapenningen beräknad på mitt nya jobb!! Så skönt!

• Lufsan
    bebinsmamma skrev 2011-07-06 00:55:24 följande:
    Så här är det:

Fast det stämmer inte enligt de uppgifterna som jag har fått av FK. För att man ska få den högre nivån, alltså den som är uträknad från ens lön så ska man ha haft en SGI på över 180kr/dagen i 240dagar. Sedan räknas summan ut på de man tjänat de senaste 6 månaderna. Men för att ens kunna få den högre nivån ska man ha arbetat i 240dagar innan man börjar ta ut ledigheten. 
    En dag i sänder.
Svar på tråden Nyutexaminerad, hinner jag jobba ihop sgi?