Nyutexaminerad, hinner jag jobba ihop sgi?
Jag har precis plussat och är nu i vecka 5 eller 6, och kommer antagligen få en liten bebis i slutet av februari eller början av mars nästa år.
Har läst massor på försäkringskassans hemsida, men inte riktigt förstått det här med sgi och föräldrapenning, så jag undrar om någon kan hjälpa mig?!
Jag har precis tagit en magisterexamen efter ungefär 4 år på universitetet. Innan dess har jag sommarjobbat eller haft korta anställningar, har aldrig jobbat heltid mer än 6 månader i sträck, och då hade jag inte en tanke på det här med föräldrapenning.
Nu började jag sommarjobba sista veckan i juni, och om vi förutsätter att jag får jobb som jag kan gå direkt över till från sommarjobbet så hinner jag alltså jobba juli-feb om jag mår bra och allt går väl innan bebisen kommer. Hur blir det då med föräldrapenning. Tycker mig ha läst allt från att man måste ha jobbat i ett halvår till att jag måste ha jobbat i 8-9 månader för att få annat än grundbeloppet? Och när man inte arbetat ett helt år, hur räknar man då ut sin sgi? Om man ens har någon?
Vore jättetacksam om någon kunde förklara!