• Becka 77

Återgå till jobb - gravid och sjukskrivning

Hej, Ja det var en luddig rubrik :) Jag är fl och har beräknat att börja jobba i december. Har precis fått reda på att jag är gravid igen. Under förra grav var jag sjukskriven från vecka 20 pga foglossning. Då mitt jobb innebär tunga lyft hela dagarna så funkar det inte. Jag antar att jag kommer att få foglossning denna gång med, känner redan av det i vecka 5. Hur ska jag gå tillväga? Känns fult att inte hinna jobba en dag innan ev sjukskrivning. Om jag är sjukskriven från jobbet måste min man ta ut fl eller kan barn nr 1 vara hemma med mig? Vi har inte fått plats på någon förskola och det är lååånga köer.

• Svar på tråden Återgå till jobb - gravid och sjukskrivning
  • CeeJay

Om du blir sjukskriven från att vara föräldrarledig krävs att någon annan tar hand om barnet. Om du blir sjukskriven från ditt arbete görs en individuell bedömning om du kan ta hand om barnet och samtidigt få sjukpenning (i ditt fall känns det rätt omöjligt att ta hand om barnet samtidigt som du är sjukskriven pga diagnosen = om du inte kan arbeta pga foglossning görs nog bedömningen att du inte heller kan ta hand om ett barn).

Men det är omöjligt att säga så här långt i förväg hur det kommer bli senare under året. Med om jag vore dig skulle jag nog förbereda för att pappan ska vara föräldrarledig och ta hand om barnet oavsett (så du får avlastning om/när du blir sämre).

Lycka till

• Becka 77

Tror inte det är omöjligt att ta hand om barn nr 1 om det inte blir mkt värre denna gång. Däremot kommer det inte funka att jobba pga alla lyft (samtliga oergonomiska) som det innebär och min arbetsplats kan inte ge mig andra uppgifter. Det får tiden utvisa. Tänkte mer på om det fanns några regler ang att bli sjukskriven från jobbet när man varit fl. Tex att man måste ha jobbat ett visst antal dagar eller dyl. Jag har skyddat min sgi.

Svar på tråden Återgå till jobb - gravid och sjukskrivning